Caroline Holdflod forlader posten som forperson for Lærerstuderendes Landskreds fra på fredag. Herefter vender hun tilbage på Læreruddannelsen på Nyelandsvej på Frederiksberg. Her var hun allerede for en kort stund tilbage 3. januar for afslutte sit andet undervisningsfag samfundsfag.Sebastian Bjerril
Vender tilbage til studiet:Kampen for en god læreruddannelse er langt fra slut
Caroline Holdflod har taget hul på sin sidste uge i spidsen for de lærerstuderende. Hun er stolt over, hvor stor indflydelse studenterorganisationen indtil nu har fået på den nye læreruddannelse. Men understreger at der stadig er masser af at arbejde for.
Det må siges at være godkendt,
når kan takke af som forperson for de lærerstuderende med en aftale, der
indeholder et kvantespring af en forbedring af praktikken og meget andet, der er tæt på at være præcist det, de
lærerstuderende ellers ønskede sig at få ud af at være blevet inviteret med til
at pege på konkrete forbedringsforslag af læreruddannelsen.
Annonce:
Ændringerne
træder i kraft til sommer, men selvom Caroline Holdflod nu vender tilbage for
at færdiggøre sin egen læreruddannelse, forventer hun ikke selv at få meget ud
af forbedringerne.
”Det kommer ikke til at have
nogen betydning for mig, og det synes jeg også er den rigtige løsning”, siger
hun med et overbevisende smil.
”Eller måske får jeg lidt ekstra
undervisningstimer, men jeg mangler kun nogle sporadiske fag, så det er ikke
det mest eksemplariske studieforløb”.
I slutningen af de politiske forhandlinger fik jeg tanken, at nu er der måske nogen, der synes, vi har haft nok at sige. Det kan være bagsiden af at have indflydelse
Caroline Holdflod er i gang med
sin sidste uge i spidsen for de lærerstuderende, men hun har faktisk allerede
for en kort stund været tilbage studiet på Københavns Professionshøjskoles
afdeling på Frederiksberg for at være til en eksamen.
Annonce:
Nu kan hun tilføje
samfundsfagslærer til sit i forvejen imponerende CV. Men
den nye, forbedrede læreruddannelse er forbeholdt de studerende, der starter
til sommer. Derudover forventer Caroline Holdflod, at studerende, der startede i
sommer, kommer på en overgangsordning og får gavn af forbedringerne.
”Det er et spørgsmål om
retssikkerhed for os som studerende, at vi ved, at den uddannelse, vi er
startet på, også er den, vi slutter på. Jeg synes, at det er meget klogt og
helt i tråd med, hvad vi snakkede om i udviklingsgruppen”, forklarer Caroline
Holdflod.
Ændringer, der har taget fire forpersoner
Politiske ændringer tager tid. Meget længere end det
er muligt at stå i spidsen for de lærerstuderende. For forpersonen kan
maksimalt sidde i to år, inden vedkommende igen skal tilbage til studiebøgerne.
Annonce:
Caroline Holdflod Nørgaard
Caroline Holdflod vender nu
tilbage for at færdiggøre sin uddannelse på Københavns Professionshøjskole på
Nyelandsvej på Frederiksberg. Her skal hun blandt andet færdiggøre sit tredje
undervisningsfag håndværk og design og den afsluttende bacheloropgave. Hun har allerede færdiggjort sine to andre undervisningsfag dansk i
indskolingen og samfundsfag. Ved siden af sit studie starter hun i en
barselsstilling 1. februar som sekretariatschef i organisationen Modstrøm, der
er foreningen for FGU-elever og unge omkring Den Forberende Grunduddannelse.
Derfor ender der også med at have været hele fire
forskellige studerende i spidsen for Lærerstuderendes Landskreds (LL) fra de
første politiske meldinger om behovet for ændringer af den nuværende
læreruddannelse fra 2013 til, at professionshøjskolerne til sommer byder et
kuld studerende velkommen på en ny udgave af læreruddannelsen.
Caroline Holdflod giver stafetten videre til sin
afløser Anneline Larsen, der nu skal arbejde for, at den politiske aftale om en
mere sammenhængende uddannelse med flere undervisningstimer og mere og bedre
praktik, faktisk skaber det markante løft, der er lagt op til på papiret.
Det er ifølge Caroline Holdflod en opgave, som langt
fra bør undervurderes.
”Mange taler som om, at arbejdet med at skabe en
læreruddannelse er færdigt. Men det er vigtigt at have for øje, at der stadig
er en masse vigtigt arbejde med implementeringen”, siger hun og tilføjer, at hvis
de lærerstuderende skal bibeholde den store indflydelse, de har haft i den
seneste periode, kræver det en fortsat stor arbejdsindsats.
Annonce:
”Man skal ikke lukke øjnene mere et øjeblik, før der
er sket et eller andet, for de store systemer ruller. Der bliver arbejdet
drønhårdt i Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og på professionshøjskolerne og
alle mulige andre steder. Og vi er meget små, så vi skal hele tiden være klar,
og som forperson i en studenterorganisation står man meget alene, fordi man
ikke har et stort sekretariat bag sig”, siger hun videre.
Ingen har en pligt til at fortælle os, hvad der sker
Caroline Holdflod peger her på, at hendes arvtager
ikke automatisk kan forvente at få samme adgang til den indflydelse, hun selv
har haft i sin periode.
Hvad har været det sværeste?
”I modsætning til mange andre
studenterorganisationer er vi ikke født ud af den organisation, vi uddanner os
ind i. Men vi er på et tidspunkt blevet en kreds under Danmarks Lærerforening,
og for to år siden kom vi også over i deres hus".
"Konstruktionen, hvor vi både
er en del af Danmarks Lærerforening, og jeg samtidig er valgt af de
lærerstuderende og naturligvis står til regnskab overfor vores medlemmer, har
uundgåeligt nogle dilemmaer, og der er ingen tvivl om, at det suverænt
enkeltstående hårdeste i de her to år har været samarbejdet med Danmarks
Lærerforening”.
”Jeg mener, at Danmarks Lærerforening i
perioder har undervurderet potentialet i at have sådan en stærk politisk
ungdomsorganisation, og at der har ikke altid været nok respekt om hinandens
opgaver og autonomi”.
”Det samme gælder for mig selv, hvor jeg
særligt i starten udtalte mig i medierne om ting, hvor jeg nok skulle have sagt
’det skal du spørge Danmarks Lærerforening om’. For jeg udtalte mig om en
hverdag, jeg ikke vidste nok om”.
”Jeg er meget fortrøstningsfuld for det
fremtidige samarbejde. For undervejs har Gordon Ørskov og jeg fået nært og
gensidigt tillidsforhold, og jeg oplever, at der er
en enorm fælles vilje til, at det samarbejde fortsætter under vores nye ledelse”.
”Som medlem af udviklingsgruppen blev vi givet
indflydelse, men nu hvor arbejdet er slut, har vores nye ledelse ikke på samme
måde ret til indflydelse, og det har vores lokale repræsentanter heller ikke.
Så dér skal vi som organisation i langt højere grad være på dupperne og selv
finde ud af, hvad der sker. For der er ingen, der har en pligt til at fortælle
os, hvad der sker”, siger hun og tilføjer, at der tilmed kan være nogen, at der kunne mene, at studenterorganisationen nu har haft deres
at skulle have sagt.
Annonce:
”I slutningen af de politiske forhandlinger fik jeg
tanken, at nu er der måske nogen, der synes, vi har haft nok at sige. Det kan
være bagsiden af at have indflydelse”.
Den
nuværende læreruddannelse er skræmmebilledet
Som det nyeste eksempel peger hun på, at etableringen
af to helt nye læreruddannelser pludselig er i fare.
Da Caroline Holdflod overtog posten som forperson, var
en af hendes helt store ambitioner at arbejde for at få oprettet flere
læreruddannelsessteder rundt om i landet.
Derfor var hun ikke sen til at kalde det ”historisk”,
da den daværende S-regering i maj sidste år sammen med et bredt flertal i
Folketinget blev enige om, at der skal oprettes en læreruddannelse i Hillerød
og én i Svendborg.
”Jeg var enormt stolt, da det blev vedtaget, og jeg
enormt skuffet over at læse, at den nye regering meget uforståeligt har skrevet
det ud i regeringsgrundlaget”, siger hun.
Det er i regeringsgrundlaget, at den nytiltrådte
SVM-regering har trukket kravet om at flytte studiepladser fra
læreruddannelserne i landets fire største byer til provinsen tilbage.
Og ifølge hende er det faktisk heller betryggende at
kigge tilbage på den seneste reform af læreruddannelsen fra 2013:
”For der er jo egentlig mange flotte ord i den
politiske aftale. Selvfølgelig ikke lige så flotte ord som i den nye aftale,
men det tegner et klart billede af, at der kan ske enormt meget i
implementeringsarbejdet”, siger hun og kommer med en afgørende tilføjelse.
”Men denne gang står vi med en aftale, der er
finansieret. Det var de seneste reformer ikke”.
Ville
ikke være historieløs ved sin ilddåb
Caroline Holdflod fortæller, at hun selv lagde en
særlig stor indsats for dagen for at optimere chancerne for, at de
lærerstuderende ville få mest muligt ud af, at organisationen at var inviteret
med i udviklingsgruppen.
”Allerede før jeg blev valgt og den efterfølgende tid,
inden jeg officielt tiltrådte som forperson, var jeg ekstremt aktiv. Jeg læste så meget, jeg
overhovedet kunne og forsøgte at være alle de rigtige steder og lære, så meget
jeg kunne ”, siger
hun.
Allerede inden evalueringen havde Lærerstuderendes Landskreds daværende
forperson Jenny Maria Jørgensen kritiseret uddannelsen for ikke at være et
fuldtidsstudie, og det havde længe ligget i luften, at evalueringen ville blive
startskuddet til politiske forhandlinger.
Kommissionens levetid blev kort. Den når kun at mødes en
enkelt gang, inden den ophæves af den nye, socialdemokratiske
uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen. Modsat både Danmarks Lærerforening
og flere andre partier på Christiansborg har Socialdemokratiet ikke et ønske om at gøre læreruddannelsen femårig, og dermed er partiet mere på bølgelængde med
Lærerstuderendes Landskreds, der vil styrke uddannelsen inden for dens
nuværende længde.
2020
Et år senere varsler de lærerstuderende dog pludselig et
muligt markant kursskifte. Med daværende forperson Rasmus Holme Nielsen i
spidsen indkalder foreningen til ekstraordinært årsmøde for at diskutere, om
man fremadrettet vil bakke op om Danmarks Lærerforenings ønske om på sigt at gøre
læreruddannelsen femårig.
De Lærerstuderendes Landskreds
og de øvrige parter skal dog vente helt til årets sidste måned, før ministeren
officielt nedsætter en såkaldt udviklingsgruppe bestående af de
lærerstuderende, Danmarks Lærerforening, KL og Danske Professionshøjskoler. Parterne bliver pålagt, at deres anbefalinger skal
kunne realiseres inden for uddannelsens fire år.
Den
nye læreruddannelse træder i kraft til sommerens studiestart. Her vil Anneline Larsen stå i spidsen for de lærerstuderende, og Moderaternes Christina
Egelund er nu minister på området. Det er aftalt, at det nye Forum for læreruddannelsens interessenter skal
følge op på målsætningerne i den politiske aftale.
Månederne op til, at hun i januar 2020 overtog posten
som forperson blev brugt med næsen langt nede i diverse bøger og notater om
læreruddannelsen gennem tiden.
”Jeg har hele tiden haft en stor ærefrygt for, hvor
stor betydning læreruddannelsen har og har haft. Og hvor stor en magt, man som
organisation og enkeltperson kan få i sådan en proces. Så det vigtigste for mig
var ikke at blive historieløs. For ellers kunne jeg nok nemt komme til at føle
mig en smule alene, ny og ung”, siger hun og tilføjer, at hun i den periode
faktisk var glad for, at hendes første periode blev ramt af nedlukningen.
”Så blev jeg ikke forstyrret af en masse
mødeindkaldelser, og andet jeg pludselig ville skulle forholde mig til. Der var
god tid til fordybelse”.
Lavede
sine egne tidslinjer fra ’66 og frem
Caroline Holdflod fortæller, at hun i den periode
læste sig ”meget, meget tæt” ned i alle reformer af læreruddannelsen og
folkeskolen siden 1966.
Og at det blev til en række tidslinjer på whiteboards.
Ligesom hun også dykkede ned i en bunke af referater fra diverse debatter i
folketingssalen om læreruddannelse for at få styr på, hvilke skillelinjer der
historiske har været politisk.
Hvad overraskede dig mest ved at læse så meget om
læreruddannelsens historie?
”Jeg fik øje på alt det, vi har mistet, da vi forlod seminarierne. Det er alt fra bygninger og
styringsformen, men det handler også om at have en læreruddannelseslov med en
formålsparagraf, og en anerkendelse i ministeriel og politisk regi om, at læreruddannelsen
har nogle særkender. Det at man havde et seminarieråd i gamle dage, og man
havde folk ansat i ministeriet, der var læreruddannede. Og at uddannelsen lå i
Undervisningsministeriet, fordi uddannelsen har en relation til folkeskolen”.
Hvor meget af det får I tilbage med den nye læreruddannelse?
”Indenfor rammerne af det
realistiske synes jeg, at vi kom langt. Jeg er nok nået til et sted, hvor jeg
har en analyse af, at der er noget grundlæggende galt i vores uddannelsessystem,
og at der er brug for nogle meget vidtgående strukturelle og styringsmæssige
ændringer af hele uddannelsessystemet. Og det er klart, at dem fixede vi ikke
lige”.
”Nu bliver
der mere lokal autonomi de enkelte læreruddannelsessteder, ikke blot til de
store professionshøjskoleinstitutioner. Vi har fået pædagogikfaget tilbage. Der er et nyt formål, et målhierarki
og vi har fået afskaffet kompetencemålene. Og så har vi lavet et forum om
læreruddannelsen, som skal være det nye seminarieråd. Det er elementer, som jeg
er enormt stolt af”.
Detaljerne
var vejen til indflydelse
På bagkant af arbejdet i udviklingsgruppen er hun ikke
i tvivl om, at det grundige forarbejde gav pote.
Det var ikke på forhånd tænkt, at Caroline Holdflod
skulle deltage i den underliggende arbejdsgruppe hovedsageligt bestående af
embedsfolk, der skulle understøtte selve udviklingsgruppen med notater og ideer
til konkrete løsninger.
”Men da jeg fik buddet om at være med dér, takkede jeg
ja. For det var virkelig dér, der var mulighed for at diskutere detaljerne. Her
var det en ballast, at jeg med undtagelse af Elsebeth Jensen (daværende formand
for læreruddannelsens ledernetværk, redaktionen) nok var den i rummet, der kendte
læreruddannelsens historie bedst. Det har givet rigtigt meget indflydelse, at
vi har været så meget nede i detaljerne. Embedsfolkene fra Uddannelsesstyrelsen er rigtigt dygtige, men de er ikke læreruddannelsesfolk”, siger hun og tilføjer, at hun også undervejs talte med
medstuderende og mødtes med undervisere og læreruddannelsesledere.
Mellem møderne i udviklingsgruppen mødtes Caroline
Holdflod ofte med Elsebeth Jensen for at udarbejde notater til arbejdet i
udviklingsgruppen.
”Det gjorde, at vi hele tiden havde indflydelse på
processen, så det ikke kørte i en vej, som vi ikke vidste, at det kørte i”.
LL's
største aftryk
Ifølge Caroline Holdflod er de lærerstuderende største
aftryk på den endelige politiske aftale, at praktikken udvides fra 30 til 40
ects-point, hvilket i praksis betyder, at de studerende fremover skal i praktik
alle uddannelsens fire år i stedet for tre år, som det er i dag.
”Vi havde gerne set, at vi havde fået endnu mere
praktik, men vi har virkelig stået hårdt på, at vores praktik skulle udvides og
forberedes. Det har været største ønske igennem mange år, og nu sker det
endelig”.
Men skal hun pege på, hvad hun personligt er mest
størst af, er det introduktionen af det nye livsoplysningsfag.
”Faget er et vigtigt symbol på, at vi
bevarer noget af det traditionelle og det praksisfjerne i uddannelsen i en tid,
hvor mange ellers ville have det væk”.
”Vi beholder elementer fra KLM-faget, der handler om
at forholde sig til abstrakte begreber som etik og religion, men nu får det en
dimension, som rykker det tættere på os som lærerstuderende og som mennesker.
Nu skal det sættes i en kontekst, der handler om at, vi er på vej
til at udvikle os som lærere. Så det får en mere personlig dimension”.
”Det er et fag, jeg forventer mig rigtigt meget af”, lyder det fra
Caroline Holdflod.
Anderledes
tilgang end tidligere
Når hun ser tilbage på sin tid som forperson, peger
hun også på, at studenterorganisationen har arbejdet på en anden måde end
tidligere.
”Det er klart, at når vi har været dybt og konkret
inde i de her forhandlinger, så har vi på godt og ondt været et andet sted, end
hvis man er en organisation, der sparker døren ind. Og den type indflydelse har
måske ændret sig lidt. Nu går vi så ind i ny fase, så ændrer det sig måske lidt
igen”.
Mener du, at I har været mindre højtråbende med dig i
spidsen, end I har været tidligere?
”Jeg tror bestemt, at der vil være nogen, der synes,
at jeg har været ret højtråbende. Men det har måske mest været i telefonopkald
og ikke så meget i aviserne”.
Forventer
ikke snarligt ansøgerboom
Læreruddannelsen har i årevis været udfordret af ikke
at være i stand til at tiltrække ansøgere nok til at udfylde alle sine
studiepladser, og at mange af de studerende endda falder fra undervejs.
Spørgsmålet
er så, om den afgående forperson tror, at den nye læreruddannelse løser de
problemer?
”Jeg må indrømme, at jeg ikke tror, at vi nu kommer
til at se en ny stor stigning til sommer, selvom jeg selvfølgelig ville ønske
det”.
Der skal nok nærmere gå en årrække, før der igen
bliver markant større tilstrømning til læreruddannelse, forudser hun.
”Jeg tror, at vi skal derhen, hvor der er nok, der har
været gennem den nye uddannelse, som har kunnet fortælle deres kammerater og
søskende om, at læreruddannelsen er en fed og vigtig uddannelse. Og så kræver
det også, at flere opdager, at universitetet ikke nødvendigvis er det bedste sted at søge ind”.
Og så håber hun på, at en anden
uddannelse med tæt tilknytning til folkeskolen står til at få et snarligt løft,
ligesom det er sket med læreruddannelsen.
”Pædagoguddannelsen er ikke nævnt i det nye regeringsgrundlag,
og det bekymrer mig. Derfor bakker jeg meget op om at sige ’Nu er det pædagoguddannelsens
tur’. Vi har været enormt taknemmelige for, at blandt andet Danske
Professionshøjskoler var modige nok til så klart at sige, at det var
læreruddannelsens tur, og vi fik også støtte fra de
pædagogstuderende i PLS og fra BUPL".
"Nu er det deres tur. Det er helt
nødvendigt med en bedre pædagoguddannelse, og der er det vigtigt for mig, at vi
står side om side med dem.” siger Caroline Holdflod.