En frisbee, en cykelskærm og en lang strimmel gaffatape er blandt fangsten, da 5.U har finkæmmet 100 meter sti uden for skolen for plastikaffald.Andreas Brøns Riise
Elever hjælper forskere med at undersøge plastikaffald:"Det er helt crazy, hvad man finder"
Plastik er hovedtemaet for årets Masseeksperiment. Eleverne skal samle plastik i naturen, undersøge affaldssorteringen hjemme hos dem selv - og finde ud af, hvor meget plastik de har i klædeskabet.
”Det er egentlig ikke, hvor meget man finder, der er
overraskende”, siger Hannah og kigger på bunken af plastikaffald, ”det er mere, hvad
man finder”.
Annonce:
Hun og hendes klassekammerater i 5.U på Islands Brygge Skole
har tirsdag morgen indsamlet plastikaffald på et afmærket område på 100 meter langs
en sti lige uden for skolen.
Det ligger nu i en dynge på gruset. Ved siden af
ligger 18 skilte med kategorier, skraldet nu skal sorteres i.
Men det er ikke helt ligetil.
Blandt plastikgenstandene er en
gammel Nokia-mobiltelefon, en pude af polyesterstof, en halv meter slæbetov og en
smukt dekoreret mælkekarton; sandsynligvis et billedkunstprodukt, der ikke er nået
mange meter ad vejen hjem, inden det er blevet smidt i en busk.
Annonce:
”Det er helt crazy, hvad der ligger, når man først
kigger efter”, konstaterer Hannah.
30.000 deltagere
Hun er en af i alt cirka 30.000 grundskole- og gymnasieelever,
der deltager i årets Masseeksperiment.
I år skal eksperimentet blandt andet vise, om den nye regulering med fastgjorte skruelåg på plastikflasker har haft effekt.
Dernæst skal eleverne tjekke plastiksorteringen hjemme hos
dem selv. Og endelig skal de registrere, hvilke typer plastiktekstiler de har liggende
hjemme i garderobeskabet.
Dataen skal bruges i forskningsprojektet Change4Circularity,
der laves i samarbejde mellem forskere på Roskilde Universitet, Det Kongelige
Akademi og Syddansk Universitet.
For Sonja fra 5.U på Islands Brygge Skole betyder det
noget, at resultaterne skal bruges af rigtige forskere.
Annonce:
”Det bliver mere spændende, og man gør sig måske også lidt
mere umage, når man ved, at det skal bruges af forskere bagefter. Og endda til forskning,
der kan være med til at ændre verden”, siger hun.
En indføring i videnskabelig metode
At forskning kræver, man gør sig umage, har eleverne i 5.U
allerede fået en forsmag på. For det er faktisk anden gang, eleverne er ude at
samle plastik i naturen.
Mandag gik turen til Amager Strandpark, hvor de fik et
afgrænset område hver at finkæmme. Men der gik konkurrence i den, og derfor
blev der også samlet affald på vejen tilbage til naturskolen, fortæller klassens
natur/teknologi-lærer Jon Frej Siegstad.
Annonce:
”Det var alene et udtryk for engagement. Men jo også en god
anledning til at snakke om, hvad det vil sige at lave forskning. At det er
vigtigt, at man er grundig og holder sig inden for rammerne, hvis resultaterne skal kunne bruges til noget. Det er en meget
fin indgangsvinkel til at begynde at forstå, hvad videnskab er, på et niveau
hvor man også kan være med i 5. klasse”, siger han.
At dataindsamlingen foregår i nærområderne omkring de
deltagende skoler, hjælper forskerne med at skabe et bredt billede. Men det gør
også en forskel for eleverne, påpeger Jon Frej Siegstad:
”Jeg har tidligere lavet forløb om plastikforurening, men
det ender ofte med billeder fra stærkt forurenede områder i for eksempel
Indien. Det kan være svært at forholde sig til noget på den anden side af
kloden. Det har givet flere en aha-oplevelse at opdage, hvor mange bittesmå
stykker plastik, der ligger og flyder, dér hvor man færdes til hverdag, hvis
man virkelig kigger efter”.
Det er første gang, han og klassen deltager i
Masseeksperimentet, men de har deltaget i blandt andet Engineering Day og Earth
Day.
”Jeg synes, det giver vildt meget til min undervisning at
deltage i projekter, der er undersøgelsesbaseret. Hvor det handler om at have
en tese, afprøve den, justere og prøve igen. Det er en rigtig god måde at gå
til natur/teknologi-undervisningen på, synes jeg”, fortæller Jon Frej Siegstad og
påpeger, at han også forsøger at inddrage tilgangen i andre fag:
”For eksempel i dansk. Der prøver jeg ikke at lave opgaverne
for lukkede. At opsætte nogle rammer, der skal overholdes, men ellers at lade
eleverne prøve sig frem”.
Helt tæt på en plastik-enhjørning
Eftermiddagssolen bager nu ned på 18 sirligt opgjorte bunker med plastikaffald. Eleverne
har talt, hvor mange stykker plastik der er i hver, og resultatet er
registreret i et skema. 5.U fortrækker indendørs i klasselokalet.
Her lyder opgaven at undersøge forskellige typer tekstil
under et mikroskop. Deltagerne i Masseeksperimentet får tilsendt en kasse med
materialer. I år indeholder den blandt andet forskellige tekstilprøver og ikke
mindst tørrede bomuldsplanter.
”Ved I, hvad det her er? Den har været med til at ændre
verdenshistorien”, siger Jon Frej Siegstad, der også underviser klassen i historie, og holder en af de fluffy hvide
blomster i vejret.
Inden 5.U selv får lov at gå på opdagelse med
mikroskoperne, får de dog en gennemgang ved den elektroniske tavle. Det er
nemlig første gang, de selv skal arbejde med instrumentet.
Elever med tryk af forskellig art på deres t-shirts bliver
kaldt til den elektroniske tavle, og som en anden læge med sit stetoskop holder Jon Frej Siegstad
mikroskopet til deres tøj. Fine strukturer og mønstre dukker op på skærmen. Klassens
maskot – en plastikenhjørning – får også en tur.
Og så får eleverne ellers selv lov. En elev kommer op for at
hente et fåreskind, Jon Frej Siegstad selv har medbragt som et andet
eksempel på et tekstil – uld – man kan underkaste en nøjere granskning i
mikroskopet.
”Måske skulle I prøve at lægge jeres eget hår under og se, om
I kan se forskel?”, foreslår læreren.
Efter at have samlet og sorteret plastik i to dage, er det nemlig på tide med en "plastikpause", hvor der i stedet er fokus på at gå på fri opdagelse med
mikroskopet, vurderer Jon Frej Siegstad:
”Jeg tror også, jeg venter et par dage, inden vi går videre
til, at de skal undersøge plastiksorteringen hjemme hos dem selv. Men jeg
glæder mig til at se, hvad de finder ud af. Og jeg håber, vi får at vide, når
forskerne engang er kommet frem til noget på baggrund af resultaterne. Så det
bliver endnu tydeligere for eleverne, at de har været med til at gøre en reel
forskel”.
Masseeksperimentet arrangeres af Astra - Det nationale naturfagscenter. Resultaterne af årets eksperiment forventes klar i november eller december. Sidste års udgave var med til at afsløre fem hidtil ukendte arter af bjørnedyr.