På ganske få dage har folkeskolen.dk's medarbejder tjent 7.397 fiktive kroner på aktiedysten.dk. Flere eksperter råder lærerne til at være forsigtige, inden de bruger platformen i undervisningen.

Aktiespil i undervisningen bekymrer eksperter: ”Lærerne skal godt nok være forsigtige”

Mark Skiffard, lærer på Samsøgades Skole i København, er en af mange lærere, der bruger en gratis aktiemarkedsspilplatform i matematik og samfundsfag. Center for Ludomani advarer mod gamblingtendenser.

Offentliggjort Sidst opdateret

Skal skolebørn nu til at lære at investere i aktier?

Tilsyneladende er svaret ja, for tal fra aktiedysten.dk, som er et spil, der simulerer handel på aktie- og kryptovalutatmarkeder, peger nemlig på, at mange lærere bruger platformen i undervisningen. I august alene havde 68 klasser i landet gang i et aktiespil, og det får platformens direktør Michael Niels Rasmussen til at vurdere, at dette år vil byde på omkring 850 skolespil og involvere 10.000 skoleelever.

Aktiedysten.dk kan ikke adskille, om eleverne går i folkeskole, privatskole eller gymnasiet for eksempel, men det er direktørens klare opfattelse, at der er en stor overvægt af folkeskoler på platformen.

Det populære investeringssite følger det virkelige aktiemarkeds kurser og har i dag 135.000 brugere. Konceptet er, at enhver gratis kan oprette et spil og invitere venner, kolleger eller elever til at dyste om, hvem der inden for et givet tidsrum er bedst til at investere fiktive penge i aktier, valuta, råstoffer og forskellige former for kryptovaluta.

Hvad er aktiedysten?

Aktiedysten.dk har eksisteret siden 2017 og har i dag 135.000 aktive brugere på tværs af Danmark, Sverige og Tyskland. Platformen er gratis og tjener ikke penge på hverken annoncer eller salg af data, men er ifølge direktør Michael Nielsen Rasmussen finansieret af private investorer. Blandt andre Opus Group, som også ejer Tikko og Athenas. Platformen har være at finde på Undervisningsministeriets læringsportal Emu siden 2020.

Kilde: Michael Niels Rasmussen, Direktør for aktiedysten

”Eleverne tog megagodt imod det”

En af de lærere, der bruger Aktiedysten i sin undervisning, er Mark Skiffard, der underviser på Samsøgades skole i København.

Han faldt første gang over aktiedysten.dk på Undervisningsministeriets portal Emu, da han før sommerferien skulle tilrettelægge undervisningen til sin 9.-klasse, der netop havde fået aflyst deres matematikprøve.

”De tog bare megagodt imod det”, fortæller han.

Dysten nåede at køre en måned, fortæller Mark Skiffard, men på aktiemarkedet er det temmelig kort tid til at kunne se en udvikling. Så da skoleåret startede igen, oprettede Mark Skiffard en dyst til den 6.-klasse, som han underviser i matematik. Han fortæller, at flere af hans kolleger også har en klassedyst kørende i forbindelse med undervisningen.

”Vi tager cirka et kvarter om ugen, hvor vi lige kigger på, hvilke aktier der er steget, og hvilke der er faldet. Og så taler vi om, hvorfor det går op og ned. Der er selvfølgelig noget matematik i det også med nogle kurver og procenter, som bliver mere vedkomne for eleverne”, siger Mark Skiffard men vurderer, at sitet nok er endnu bedre til give indblik i de dynamikker, der er på spil i samfundet, end det er til matematikundervisning.

Mark Skiffard ejer ikke selv aktier, og havde ingen erfaring med aktiemarkedet, da han satte spillet i gang sidste sommer.

”Jeg tænkte, det skal vi da vide noget om. Det er for sent at lære noget om det, når man er 25 år og skal investere rigtige penge. Lad os da prøve det nu og få en fornemmelse af det”.

Og elevernes engagement er til at få øje på, fortæller han.

”Eleverne synes, at det er megafedt, og det er ret vildt at se, hvor meget de går op i det. Vi har haft elever, som sidder og spiller det i pausen og holder øje med, hvilke aktier går op og ned. Du bliver vildt grebet af det”, Siger Mark Skiffard, der ikke helt kan forklare elevernes engagement.

”De kan jo måle sig med hinanden, og så er det nemt at forholde sig til for dem. Det kan gå op og ned, og det er ærgerligt, hvis kursen er faldet. Man kommer jo til at gå op i de der penge”.

”Et område, som vores børn ikke skal røre ved”

Umiddelbart kan aktiedysten.dk jo lyde som 2020’ernes uskyldige svar på Matador, men spørger man Center for Ludomani, er det bestemt ikke uden risici at introducere skoleelever til investeringsverdenen.

”Det er fantastisk, hvis lærerne sætter sig ned med eleverne og viser dem aktiemarkedets dynamikker og faldgrupper, men lærerne skal godt nok være forsigtige. Det er meget afgørende, at de får fortalt eleverne, at nogle aktieprodukter skal man helt holde sig fra. At investere i dem er ligesom at gamble”, siger Henrik Thrane Brandt, der er leder af Center for Ludomani.

Det er især investeringer i råstoffer og de populære kryptovalutaer, som Henrik Thrane Brandt er bekymret for at introducere folkeskoleelever for. I modsætning til aktier i virksomheder kan priserne på flere råstoffer og på kryptovaluta nemlig stige og falde rigtig hurtigt, forklarer han, og det kan vække drømmen om en hurtig gevinst hos en elev med risiko for at udvikle en spilafhængighed senere i livet.

”Man skal have stor opmærksomhed på, at elever med hang til spil kan opleve, at de har talent for at investere, og at de kan få noget ud af at spille med penge”, siger han og understreger,

”Spekulative aktieprodukter er at sidestille med gambling. Det aktiverer de samme mekanismer i hjernen, men kan samtidig blive opfattet som mere smart og prestigefyldt end betting, fordi man investerer i stedet for at bare at spille på en fodboldkamp for eksempel. Det er et område, som vores børn ikke skal røre ved”.

Lærer: En god erfaring at tabe fiktive penge

Mark Skiffard fortæller, at han da også havde sine betænkeligheder, inden han introducerede eleverne til platformen.

”Der er ikke rigtigt noget undervisningsmateriale tilknyttet, så jeg vidste ikke helt, hvad jeg kastede mig ud i. Men jeg synes, at det er en grundlæggende ting i samfundet, som vi skal vide noget om”, siger Mark Skiffard.

I hans 6.-klasse er der lige nu kun én elev, der har kunnet få et overskud på 25 kroner, ved at investere en million for en måned siden. Alle andre i klassen har tabt penge, fortæller han.

”Jeg synes jo bare, at det er megafint, at eleverne kan se, at man også kan tabe penge på det her, uden at det gør rigtig ondt. For i den virkelige verden er mit indtryk, at der er flere, der taler om, når det går godt, og så kan man hurtigt føle, at man går glip af noget”, siger Mark Skiffard.

Tip: Undgå markeder du ikke forstår

Den samme holdning finder man hos direktøren for aktiedysten.dk.

”Der er mange investeringssites, der råder folk til, at man bare skal komme i gang og kaste sig ud i det. Dér vil vi i stedet gerne tilbyde et sikkert sted, hvor man kan få en fornemmelse af, hvordan værdier og dynamikkerne på aktiemarkedet fungerer - en slags træningsbane for dem, der gerne vil i gang med at investere”, siger Michael Niels Rasmussen.

Han fortæller, at de hos aktiedysten.dk er opmærksomme på risikoen ved at investere på markedet for fx kryptovaluta. Derfor, forklarer han, er der også links på sitet til en serie artikler om, hvad kryptovaluta er, og hvordan markedet fungerer.

På platformen kan man vælge, hvilke markeder deltagerne af en dyst kan investere på, og direktøren anbefaler undervisere, at de primært bruger det danske marked, og at de ikke medtager et marked, som de ikke forstår.

Ekspert: Man kan ikke slå markedet

Skulle en elev alligevel klare sig godt i en aktiedyst, risikerer man at give dem en forkert opfattelse af deres egne investeringsevner.

Det mener Jon Wegener, der er ekstern lektor på Copenhagen Business School, hvor han forsker og underviser i neuroøkonomi, adfærdsøkonomi og økonomisk psykologi.

”Jeg synes jo, at det er godt, at skoleelever lærer om, at der findes et aktiemarked og alt det gode, der er forbundet med det. Det er jo et effektivt system til at få hurtige penge til gode idéer. Men i og med at du bliver belønnet for at tjene fiktive penge i det her spil, så ligger du under for den illusion, at man kan være dygtig til at investere i aktier”.

Og nej, det kan man ifølge Jon Wegener ikke. Og det er ifølge ham vigtigt, at lærerne gør det klart for eleverne.

Hvis man spreder sin risiko over flere forskellige brancher, og venter længe nok, forklarer han, er der en statistisk sandsynlighed for, at man får gevinst over tid. Men chancen for, at man kan få en højere gevinst, end den værdi som markedet generelt stiger med, er så lille, at der vil være tale om held og ikke talent, hvis man opnår det.

”Aktiehandel kan hurtigt blive en form for gambling, hvis man går efter de hurtige gevinster, og med aktiedysten kan man forledes til at tro, at man kan være meget dygtig til det her. Og det kan man altså kun i meget begrænset omfang”, siger han.