”Som lærervikar kan man føle sig meget alene. Og de andre vikarer
kan føles som konkurrenter, hvis der kun er et begrænset antal vikartimer”.
Sådan lyder det fra Mikkel Hartmann Eskildsen, der sammen med en række andre københavnske vikarer har oprettet et netværk, der arbejder for at samle
lærervikarer på tværs af skoler for at snakke sammen om deres arbejdsvilkår og
oplevelser på jobbet.
Han har selv været lærervikar i to år og arbejder i øjeblikket på Kirkebjerg Skole i København, imens han læser til lærer på professionshøjskolen Absalons e-læringshold.
Blandt initiativtagerne er også Freja Hvid Kirchert, som
oplever, at mange vikarer enten får forkert løn eller mindre forberedelsestid, end de har krav på. For at ændre dette mener hun, at dialog og et stærkere fællesskab – både blandt vikarerne og i samarbejde med lærerne – kan være løsningen.
Hun har arbejdet som lærervikar på en specialskole fra 2017-2020 og senere på en folkeskole på Nørrebro i første halvdel af 2024, men er nu stoppet.
Lige nu er netværket organiseret i en Facebook-gruppe, der
også mødes jævnligt fysisk og i skrivende stund tæller 26 medlemmer fra primært
København.
Lønproblemer blev starten
Det lille netværk opstod efter en episode i januar sidste
år, hvor Freja Hvid Kirchert ikke havde modtaget sin løn. Det fik hende til at
skrive rundt til lærervikarer på andre skoler for at høre, om de havde samme
problem.
Her vendte flere tilbage – blandt andet Mikkel Hartmann
Eskildsen, der ikke havde haft problemer med sin løn. Men han ville gerne mødes for at udveksle vikar-oplevelser.
”Vi blev hurtigt en lille gruppe, der mødtes for at snakke
om både de ting, der gør vikararbejdet meningsfyldt og motiverer os, men også
det, der kan være svært”, fortæller Freja Hvid Kirchert.
Mange vil gerne vide mere om deres rettigheder
Efter et stykke tid blev de i gruppen enige om, at det kunne
være sjovt at række bredere ud for at se, om andre lærervikarer havde samme
oplevelser som dem.
Derfor lavede de et spørgeskema og sendte det rundt til alle de københavnske lærervikarer, de kunne komme i kontakt med.
Her var spørgsmål om de bedste og mest udfordrende
ting ved vikarlivet, og om vikarene havde lyst til at deltage i et
infomøde om deres rettigheder.
Resultater fra spørgeskemaet
Det
bedste ved at være lærervikar er relationerne
med eleverne og fleksibiliteten i jobbet, svarer vikarerne i undersøgelsen. Det mest udforende er, når elever har det svært, når man føler, man mangler viden og redskaber og
når der er uklare forventninger fra ledelsen eller kollegaerne til, hvad der er
en del af ens arbejde, lyder det fra vikarerne.
De to henvendte sig til Københavns Lærerforening for at høre, om de ville hjælpe med
at holde mødet.
"Det ville de meget gerne, hvilket var megafedt”, siger Freja Hvid
Kirchert og fortsætter:
“Vi fik 225 svar og hele 113 af dem skrev, at de var
interesserede i et infomøde. På god
gammeldags vis ringede vi eller skrev til dem alle sammen med en invitation,
samtidig med at Københavns Lærerforening sendte en invitation ud til alle
tillidsrepræsentanterne, der videresendte den til vikarerne på deres skole”.
Det store arbejde med at informere om mødet, kombineret med
lovning om pizza, resulterede i 53 tilmeldinger – ”det var lige før, vi havde
pladsproblemer”, griner Freja Hvid Kirchert.
Kan have ret til løn ved sygdom
På mødet, der blev afholdt i starten af februar, deltog formand for Københavns Lærerforening (KLF)
Katrine Fylking og næstformand Janne Riise Hansen, som fortalte om det
faglige fællesskab i KLF, og hvad som lærervikar kan bruge skolernes tillids- og arbejdsmiljøsrepræsentanter
til.
Med til mødet var også konsulent hos Københavns
Lærerforening Bente Grønbæk, der forklarede dem, at nogle af dem faktisk har ret til at komme på månedsløn i stedet for timeløn.
Hvad er forskellen på time- og månedsløn?
Man er
timelønnet vikar, når man kun bliver tilkaldt ved akut behov. Som timelønnet har
man ikke mødepligt og bestemmer selv, om man vil sige ja eller nej til de
timer, man bliver tilbudt.
Hvis
skolen har brug for en vikar til faste timer i mindre end en måned, bliver man
også ansat som timelønnet.
Hvis
man derimod har mere end 8 faste timer om ugen i mere end en
måned, skal man på månedsløn. Hvis man har mindre end det, må man selv vælge,
om man vil være på time- eller månedsløn.
Som
månedslønnet får man løn under sygdom, pension og man er omfattet af fravær af
familiemæssige årsager og hvad der nu ellers hører til overenskomsten.
Kilde: Københavns Lærerforening
Oplægget var en øjenåbner for en del af de fremmødte. Mange
af dem, der dækker fast for en lærer, bliver nemlig aldrig tilbudt månedsløn
eller informeret om, at det er en mulighed, fortæller Mikkel
Hartmann Eskildsen.
Det mener han er meget problematisk.
”Mange uddannede lærere bliver sygemeldt med stress. Da der
ikke altid er nok uddannede lærere til at dække ind, resulterer det nogle gange
i, at en 18-årig uden erfaring bliver smidt ind i en dysfunktionel klasse. Hvis
man som timelønnet lærervikar også bliver sygemeldt med stress, står man
pludselig uden timer og uden nogen form for rygdækning”, siger han.
KLF: ”Deres mål stemmer meget godt overens med vores”
Mikkel Hartmann Eskildsen påpeger, at alt for mange
lærervikarer fravælger lærerfaget, når de skal vælge uddannelse.
Her tror han,
at hvis flere vikarer følte sig som en større del af det kollegiale fællesskab på skolerne, ville flere gå
lærervejen.
Næstformand Janne Riise Hansen i Københavns Lærerforening, der
har fungeret som kontaktperson i samarbejdet med tilkaldevikarnetværket, var også
begejstret for infomødet, der kastede nogle indmeldinger i foreningen af sig.
”Det er utroligt positivt, at der er så mange
tilkaldevikarer, som viser interesse for deres arbejdsvilkår”, siger hun og fortæller, at lærervikarerne i netværket deler de samme interesse som lærerforeningen.
”Deres mål stemmer meget godt overens med vores: at få flere
til at uddanne sig til lærer, at organisere flere medlemmer og at sikre gode
arbejdsvilkår for dem, der allerede arbejder på skolerne”.
Hun er spændt på, hvad fremtiden bringer for lærervikarerne.
”Vi ved ikke, hvor det ender endnu. Det er første gang, vi
kaster os ud i en medarbejdergruppe, hvor vi ved, at mange ikke er
organiserede. Men når en gruppe engagerede unge mennesker med samme mål som os,
henvender sig, så bakker vi naturligvis op”, siger hun og tilføjer, at andre lærerkredse
også synes, at netværket lyder interessant.
Money talks
Det er ikke et krav for lærervikarerne at være medlem af lærerforeningen for at kunne være med i
netværket, men alligevel har flere meldt sig ind i den københavnske lærerforening.
Som lærerstuderende koster Mikkel Hartmann Eskildsens
medlemskab ham 59 kroner om måneden, mens Freja Hvid
Kirchert må betale for et fuldt kontingent på 610 kroner, da hun ikke læser til
lærer.
”Jeg betaler, fordi jeg er en del af dette netværk. Hvis jeg
ikke var det, havde jeg ikke smidt så mange penge hver måned. Som tilkaldevikar
varierer ens timetal, især nu hvor vi nærmer os foråret med mange helligdage,
som vi ikke bliver betalt for. Så er 610 kroner altså mange penge”, siger Freja
Hvid Kirchert.
Derfor mener de begge, at det ville være godt, hvis også vikarerne kunne få et nedsat kontingent.
Et forslag som Janne Riise Hansen godt kan se ideen i, men hun
påpeger, at det ikke er lige til.
”Det er helt klart en drøftelse, vi skal fortsætte med have for at se, hvilke muligheder der er. Men der
er mange andre faktorer at tage højde for. Hvis en tilkaldevikar får brug for
fagforeningen, har de jo samme behov som alle andre – og omkostningerne for os er
de samme”.