Ikke særlig mindeværdigt eller "et sort kapitel" i folkeskolens historie. Lærere på Amager Fælles Skole har forskellige oplevelser af, hvad lovindgrebet den 25. april 2013 gjorde ved lærerne og ved skolen i dag.Foto: Jesper Knudsen
10 år efter lovindgrebet:"Det var en følelse af at være dybt til grin"
I dag er det ti år siden, regeringen greb ind i konflikten på skoleområdet og hastebehandlede en lov om lærernes arbejdstid. Folkeskolen har besøgt et lærerværelse for at høre, hvor meget 'overgrebet' fylder hos lærerne i dag.
I dag er det præcis ti år siden, at regeringen med Mette Frederiksen på posten som beskæftigelsesminister greb ind i lockouten af 67.000 lærere og erstattede lærernes arbejdstidsaftale med en lov.
Annonce:
Nogle mener, at indgrebet, loven om lærernes arbejdstid og den folkeskolereform, som lovindgrebet var med til at finansiere, har medført et kollektivt traume blandt danske folkeskolelærere.
Men nu er der gået 10 år. Og Folkeskolen har besøgt lærerne på Amager Fælled Skole i København for at måle efterdønningerne af lovindgrebet den 25. april 2013. Reaktionerne er blandede.
"Det var en følelse af at være dybt til grin"
”Lovindgrebet og lockouten fylder
meget på den måde, at det slet ikke er glemt for dem, der var igennem det”.
Annonce:
Sådan siger Morten Jensen, der har undervist
på Amager Fælled Skole i 21 år.
”At blive lockoutet, uden at der har
været en forudgåede strejke, og reelt at blive fyret fra sig arbejde og gå uden
løn i fire uger, det er noget, der sætter sig, når man nu forestiller sig, at
man passer sit arbejde”, siger den erfarne lærer.
Der er ikke mange af de ting,
som reformens skulle ændre, der reelt er blevet ændret. Og det opgør med
arbejdstidsloven, som lærerne skulle stå for, har det taget næsten ti år at få, påpeger Morten Jensen, der kalder indgrebet for en maskeret
spareøvelse.
Og lovindgrebet har skam haft konsekvenser, mener han.
Annonce:
”Det værste er, at det har haft
sådan et langt efterspil af demotivation for mig selv og de kollegaer, som jeg
taler med det om. Det er virkelig et sort kapitel”, siger han.
Morten Jensen og kollegerne, der stod på slotspladsen på
Christiansborg for ti år siden, var ifølge ham udmærket var klar over, at et
lovindgreb var på vej. Men alligevel var det noget der sved, husker han.
”Det var jo allersidst i april, og
eleverne skulle starte skriftlige prøver 2. maj, som de plejer. Vi talte meget
om, at regeringen ikke skulle have noget af at have forældre og skoleelever på
nakken, så det var ikke nogen overraskelse, at det kom”, fortæller Morten Jensen.
”Det var ubehageligt, for det var
som om, der var en køreplan, men der blev ikke talt åbent om det. Vi havde
lavet bannere og stod og demonstrerede inde på Christiansborg og var dybt til
grin. Vi gjorde det, fordi vi syntes, at det trods alt var vigtigt at være synlige,
men det var en følelse af at være dybt til grin. Og den følelse sad i flæsket
lang tid efter”, siger læreren.
Annonce:
Med tiden kommer fortællingen om lovindgrebet til at fylde
mindre, i takt med at der kommer yngre lærere til, der ikke har oplevet det. Men
skal motivationen tilbage til niveauet før 2013 skal der som minimum nogle
bedre normeringer og mere forberedelsestid til, mener Morten Jensen.
Johan har ikke tænkt over lovindgrebet, siden han gik i gymnasiet
“Lockouten fylder overhovedet ikke noget for mig i hverdagen”.
Sådan
siger Johan Schwaner Bendtsen. I sin studietid var han vikar på Amager Fælled
Skole, og da han blev færdig med læreruddannelsen i sommer, blev han fastansat.
Annonce:
Da
lærerne blev lockoutet og lovindgrebet senere kom, gik han i gymnasiet, og
talte med sine forældre om det.
“Men
jeg har faktisk ikke tænkt over det siden dengang”, siger Johan Schwaner
Bendtsen.
Han er dog
ret sikker på, at nogle af underviserne på læreruddannelsen har nævnt lockouten
og lovindgrebet i nogle samtaler, “men det har ikke været noget mindeværdigt”,
tilføjer læreren.
Ind
imellem fortæller de ældre lærere om, hvor anderledes lærerfaget var engang, og
Johan Schwaner Bendtsen får indtryk af, at de var mere autonomi, forklarer han.
“Men
jeg synes jo, at man må bestemme ret meget selv, som det er i dag”, siger den
nyuddannede lærer, der heller ikke har noget at klage over i forhold til
arbejdstid.
“Der er
måske en håndfuld møder, som jeg ikke helt kan se pointen i at jeg skal deltage
i, men jeg synes egentlig, at jeg har masser af tid til forberedelse. Det
kommer selvfølgelig an på, hvilket system man følger. I dansk har jeg for
eksempel et godt bogsystem, som gør at man ikke skal opfinde den dybe tallerken
selv. Så skal man bare være lidt kritisk overfor materialet. Noget er bedre end
andet”, siger Johan Schwaner Bendtsen.
”Man tænker hele tiden, hvad bliver det næste?"
Antoinette Zamroud
startede som lærer i 2015, kun to år efter lovindgrebet. Hun havde selv børn i folkeskolen
og havde fulgt konflikten på sidelinjen.
”Jeg
syntes, at det var forfærdeligt, og jeg var ærgerlig over, hvordan lærerne blev
behandlet. Det var respektløst”, fortæller Antoinette Zamroud. Men hun havde en drøm om at undervise
børn, og lovindgrebet skulle ikke have lov til at stå i vejen.
”Jeg havde en idé om, at det hele nok snart ville blive lavet om igen. Der må da være
nogen i toppen, der opdager, at det her er en kæmpe joke, tænkte jeg. Det
gjorde de så ikke lige så hurtigt”.
Lockouten, lovindgrebet og reformen fra 2014 har skabt en slags kollektivt traume hos lærerne,
mener Antoinette Zamroud.
”Da jeg blev lærer kun to år efter indgrebet, var der en
periode, hvor ufatteligt mange kolleger gik ned med stress. De havde måske
prøvet at vænne sig til det det første års tid, men det var simpelthen for svært.
Især for de lærere, der havde været i faget længe, var det rigtigt hårdt”,
siger hun.
Hos
hende fylder den tid stadig som en
frygt for, at noget lignende kan ske igen.
”Man
tænker hele tiden, hvad bliver det næste? Vi skal hele tiden arbejde mere
effektivt og lave mere bureaukratisk arbejde, så vi ikke har tid til at
forberede den gode undervisning. Så længe det er folk, der ikke
har hænderne nede i mulden, der skal beslutte, hvordan vi skal arbejde, så kan
jeg ikke se, at det bliver helt vildt meget bedre”, siger Antoinette Zamroud.
Nina forlod folkeskolen på grund af Lov 409 - nu er hun tilbage
Nina Leise blev så vred over lovindgrebet i 2013, at hun sagde
sit job op.
Hun var ellers lige blevet færdiguddannet året før og
havde kun arbejdet på en folkeskole i Humlebæk i knap et år, fortæller hun.
”Det var for svært at arbejde under de omstændigheder, som lovindgrebet
førte med sig. Der var så meget vrede og frustration, og det var svært at få nogle
processer i gang på lærerværelset, fordi der var denne her følelse af, at man
var blevet tromlet oppefra”, siger Nina Leise.
I forvejen følte den
nyuddannede lærer, at hun ofte skulle forsvare sit valg af profession overfor
omverdenen, og det blev kun endnu værre med lovindgrebet.
”Lovindgrebet gjorde, at jeg blev i tvivl om, om jeg skulle
være folkeskolelærer. Jeg kunne godt se, at med lov 409 blev mine
arbejdsvilkår forringet, og der kom også en fortælling om, at lærerhvervet var
der ingen, der gad have mere”, fortæller hun.
Efter nogle
år som efterskolelærer, en kandidatuddannelse på DPU og et job på Nationalmuseet vendte Nina Leise tilbage til folkeskolen i 2019. Vreden
havde lagt sig, og meget af lovens og reformens indhold var blevet rullet tilbage.
I dag
fylder lovindgrebet ikke noget særligt for hende personligt, men lærerfagets dårlige
ry lider skolerne stadig under.
”Lovindgrebet fylder i skolen i dag på den måde, at der
stadig er en nedarvet fortælling om, at jobbet som folkeskolelærer ikke er et
godt job. Den betyder, at det er svært for os at rekruttere dygtige folk til faget”,
siger Nina Leise, og mistilliden til systemet lever også endnu, mener hun.
”Indgrebet har skabt sådan en skepsis i lærergruppen.
Hver gang der kommer noget oppefra fra regeringen, så bliver man som lærer meget
forskrækket. Det handler om, at vi jo i bund og grund bare føler, at vi er
lønarbejdere, der bare skal parere ordre, og det skabr sådan en angst for ikke
at få indflydelse på vores arbejde”, siger Nina Leise, der ikke har planer om
at forlade folkeskolen lige foreløbig.