De kommunale og de statslige arbejdsgivere tog i foråret 2013 et usædvanligt kampskridt og udelukkede alle overenskomstansatte lærere fra deres arbejdsplads. Men hvad var det, arbejdsgiverne ønskede at opnå med lockouten, og i hvilket omfang lykkedes det, da politikerne satte ind med et lovindgreb? Få svarene her.
Lærerne havde ikke stillet nogen overenskomstkrav
om deres arbejdstid. Alligevel var det lærernes arbejdstid, der tog al
opmærksomheden op til overenskomstforhandlingerne på det offentlige område for
præcis ti år siden.
Annonce:
Det var arbejdsgiverne, der havde noget på
spil.
Regeringen
og Kommunernes Landsforening (KL) havde i et år talt sammen om lærernes
arbejdstid i en arbejdsgruppe, som Danmarks Lærerforening (DLF) og
offentligheden ikke kunne få indsigt i.
Da overenskomstforhandlingerne gik i
gang, stod det klart, at både finansministeren, der er arbejdsgiver for
undervisere på friskolerne, og KL på folkeskoleområdet ville helt af med
lærernes arbejdstidsaftale.
Så det blev kun til ét møde mellem KL’s Michael
Ziegler og lærerformand Anders Bondo Christensen, før arbejdsgiverne varslede
en historisk og altomfattende lockout af 67.000 lærere på folkeskoler,
friskoler og voksenundervisningscentre.
Annonce:
Efter påske, den 2. april 2013, blev alle
overenskomstansatte lærere forment adgang til skolerne. Kun de
tjenestemandsansatte og skolelederne måtte komme på arbejde.
25 dage senere
greb Folketinget ind med en lov, der stoppede lockouten. Med lov nummer 409
mistede lærerne de fleste af deres arbejdstidsregler. De skulle undervise flere
timer og blive på skolen og arbejde med forberedelse og efterbehandling af
undervisningen, når eleverne var gået hjem.
Alle har lært af forløbet og konsekvenserne, og alle er enige om, at man ikke kan løse folkeskolens problemer, medmindre man gør det i fællesskab
Gordon Ørskov Madsen, formand for DLF
I denne artikel ser Folkeskolen tilbage på,
hvad det var, arbejdsgiverne ville dengang, punkt for punkt.
Og hvor meget der
er tilbage af den skole, som lovindgrebet skabte for lærerne.
Annonce:
“Jeg har mange gange tænkt: Gad vide, hvor vi
havde stået i dag, hvis vi ikke havde spildt otte-ti års skoleudvikling”,
funderer formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen i anledning af
tiåret.
Han oplever i dag et godt og respektfuldt
samarbejde med både landspolitikerne og de kommunale arbejdsgivere om skolen:
“Alle har lært af forløbet og konsekvenserne,
og alle er enige om, at man ikke kan løse folkeskolens problemer, medmindre man
gør det i fællesskab”.
KAPITEL
1
Annonce:
Reformen skulle betales
Statsminister Helle Thorning-Schmidt
(S) og undervisningsminister Christine Antorini
(S) havde året før lockouten præsenteret regeringens udspil til
en folkeskolereform.
Kernen var, at eleverne skulle gå mange flere timer i skole.
Ingen af de to ministre sagde det direkte, men i oppositionen og i
skoleverdenen var der ingen tvivl:
Reformen skulle finansieres via et opgør med
lærernes arbejdstidsaftale.
Og i
februar 2013, inden lærernes forhandler, Anders Bondo Christensen, og kommunernes
forhandler, Michael Ziegler, havde haft deres første – og sidste –
forhandlingsmøde om lærernes arbejdstid, bekræftede Christine Antorini i et
folketingssvar, at:
“En normalisering
af lærernes arbejdstidsregler vil muliggøre, at lærerne tilbringer mere tid
sammen med eleverne, hvorved antallet af timer i folkeskolen kan øges inden for
en uændret udgiftsramme”.
Projektet lykkedes. Ikke i forhandlingerne og
ikke ved hjælp af kampskridtet lockout. Men store bededag den 26. april 2013
stoppede et flertal i Folketinget lockouten med en lov om lærernes arbejdstid.
Med den forsvandt loftet over, hvor mange undervisningstimer den enkelte lærer
kunne pålægges.
At folkeskolereformen faktisk blev
finansieret af lærerne, ses blandt andet af, at der kun blev afsat 600
millioner kroner om året i tre år til finansiering af reformen, da den trådte i
kraft ved skoleårets start i 2014.
Kommunerne måtte selv finansiere reformens
mange ekstra undervisningstimer ved at give lærerne flere timer på skemaet. I
Høje-Taastrup Kommune for eksempel blev lærerne pålagt 66 lektioner mere i
skoleåret 2014/15, end de havde haft året før.
På landsplan faldt prisen for at
give én elev én undervisningstime fra 78 til 68 kroner (2022-tal), og antallet
af skoletimer blev skruet markant i vejret, uden at man ansatte flere lærere i
kommunerne.
I dag
konstaterer formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal uden tøven, at
folkeskolereformen var underfinansieret. Og at det endte med at gå ud over
inklusionen.
Lige før lockouten havde Folketinget nemlig vedtaget
inklusionsreformen og lovet, at inklusion ikke skulle være en spareøvelse.
Men
den underfinansierede folkeskolereform betød, vurderer Claus Hjortdal, at børn
med særlige udfordringer alligevel ikke fik den nødvendige hjælp med sig, når
de blev inkluderet i almenklasserne.
Hvor
står vi i dag?
I årene efter 2013
fik lærerne altså flere undervisningstimer, og antallet af lærere i folkeskolen
faldt.
Men siden coronanedlukningerne i 2020 er politikerne begyndt at rulle
reformens lange skoledage tilbage, og i dag koster en skoletime cirka 76 kroner
per elev, altså næsten det samme som før lovindgrebet.
Udviklingen skyldes, at politikerne efter
corona har givet skoler og kommuner lov til at forkorte skoletiden, på
betingelse af at man i stedet sætter en ekstra lærer ind i nogle af fagtimerne.
Samtidig bevilgede et flertal på Christiansborg i 2020 penge til at ansætte
flere folkeskolelærere, den såkaldte lærermilliard.
Tilsammen har det betydet,
at mange års fald i antallet af lærere i folkeskolen er bremset.
Både lærermilliarden og de kortere skoledage
er udtryk for, at Christiansborg-politikerne har fortrudt mange af
2013-beslutningerne, oplever nuværende formand for Lærerforeningen Gordon
Ørskov Madsen.
Men det kniber stadig med finansieringen af folkeskolen,
fremhæver han.
“Man mangler penge i kommunerne, og
specialområdet bliver dyrere og dyrere. Og så bliver det normalområdet, der
betaler. Der er brug for en langt mere sikker økonomi for folkeskolen, hvad
enten det så er via overenskomsten eller ad et andet spor”, siger han.
KAPITEL 2
Fuld ledelsesret til skolelederne
“Det er dybt indgribende i den lokale ledelsesret,
at anvendelsen af lærernes arbejdstid tilrettelægges i aftaler”.
Sådan lød
meldingen fra KL’s formand Erik Nielsen (S) og Michael Ziegler
(K), formand for KL's løn- og personaleudvalg, før
overenskomstforhandlingerne i 2013.
Det er som
bekendt arbejdsgivers ret at lede og fordele arbejdet. Det har arbejdsgivere og
arbejdstagere i fællesskab anerkendt lige fra den danske models “fødsel” i
1899. Men ledelsesretten skal udøves i overensstemmelse med de aftaler,
arbejdsmarkedets parter har indgået.
“De siger,
at nu skal lederne lede og fordele arbejdet. Gu skal de da ej!” sagde lærerformand
Anders Bondo Christensen i en meget omtalt tale på en lockoutfest i
Nørrebrohallen for ti år siden.
Og den dag i dag kalder hans efterfølger KL’s
krav om fuld ledelsesret noget vrøvl.
“Alle
overenskomstaftaler griber jo ind i ledelsesretten. Til gengæld skaber vi i
fællesskab opbakning og mindsker konflikterne på arbejdspladserne”, siger
Gordon Ørskov Madsen og mener, at man sagtens kunne have forhandlet sig frem
til ændringer i arbejdstidsaftalen.
Skolelederforeningen
så anderledes på det og var enig med KL i, at de lokale arbejdstidsaftaler
indskrænkede skoleledernes ledelsesmuligheder.
“Der var en
tendens til, at forberedelsestiden blev opfattet som lærerens selvstændige tid.
Lidt karikeret sagde vi, at eleverne havde et skema, og lærerne havde et skema,
og de var på skolen i skematiden”, husker formand for Skolelederforeningen
Claus Hjortdal.
“Der var lærerkredsformænd, der ikke anerkendte, hvis man sagde, at der
skulle være en dag om ugen, hvor lærere og pædagoger kunne mødes”.
Med lov 409
fik skolelederne som udgangspunkt fuld råderet over lærerne i hele deres
arbejdstid.
Hvor står vi i dag?
Ledelsesrummet er nok formelt større i dag, i kraft
af at der ikke er sat hegn om forberedelsestiden i en landsdækkende
overenskomst, vurderer arbejdsmarkedsforsker Mikkel Mailand.
Men han oplever
også, at det er lykkedes Lærerforeningen at spille sig tilbage på banen igen,
nu blot lokalt på hver enkelt skole.
Det tog tid
at komme sig over tillidstabet efter lockouten, men i dag planlægges lærerarbejdet
de fleste steder i en pragmatisk dialog på den enkelte skole. Men sådan var det
langtfra de første år efter lovindgrebet – eller “overgrebet”, som det blev
kaldt.
“Lockouten
ødelagde rigtig meget på tilliden – lærerne havde jo oplevet, at man havde pisset
på dem”, fortæller skolelederformand Claus Hjortdal. “Skolelederne fik rigtig
travlt med at samle op på arbejdsmiljøet”.
Og selv om
Claus Hjortdal har det godt med, at der blev gjort op med nogle læreres
opfattelse af, at en del af deres arbejdstid var deres private domæne, så mener
han, at man kunne være nået til den dialogbaserede tilgang, man ser i dag, på
en langt mindre skadelig måde.
Lærernes
formand Gordon Ørskov Madsen påpeger, at ledelsesret ikke kan være et mål i sig
selv:
“Målet må være at skabe en god skole”.
KAPITEL
3
Lærerne skulle "normaliseres"
“Det er jo det eneste område på arbejdsmarkedet,
hvor man har noget, der bare minder om det, så det er måske ikke vildt
overraskende, at KL mener, at det er arbejdstidsreglerne, der er problemet”.
Sådan sagde KL’s direktør, Kristian Vendelboe, til Folkeskolen om optakten
til overenskomstforhandlingerne i 2013.
Lærere verden over har traditionelt haft
overenskomster, som muliggør, at de arbejder meget i de uger, hvor eleverne går
i skole, og holder meget fri i skoleferierne. Og så har de haft lov til at
lægge en del af deres forberedelses- og rettearbejde om aftenen eller i
weekenden.
Og skiftende regeringer havde da også ønsket sig at komme af med de
arbejdstidsregler, som gjaldt for gymnasie- og skolelærere.
KL spillede ud med, at lærerne skulle
“normaliseres”. Og det blev modtaget som en kæmpe provokation. For de fleste
andre faggrupper har som bekendt 37-timers arbejdsuge og mulighed for at ønske
ferie, når ski- og solrejserne er billigst, men det var ikke, hvad
arbejdsgiverne havde i tankerne. Kommunerne ville gerne disponere over lærernes
fulde arbejdstid.
Med lov 409, som Folketinget vedtog som
afslutning på lockouten, fik lærerne 37-timers arbejdsuge. På papiret.
For der
stod også, at arbejdstiden opgøres over et helt år, så lærerne skulle stadig
arbejde mere i de uger, hvor eleverne går i skole. Næsten alle skoler indførte
også, at lærerne skal møde ind en uge før eleverne i august.
I august året efter lockouten og lovindgrebet
tog daværende lærerformand Anders Bondo Christensen som sædvanlig på Smukfest i
Skanderborg og konstaterede i et meget kritiseret tweet, at der ikke var nogen
andre lærere på festivalen på grund af “oldnordiske, ufleksible”
arbejdstidsregler.
Hvor står vi i dag?
“Lærerne har fået
lidt glæde af at være normaliseret – de har da fået sjette ferieuge”, fremhæver
skolelederformand Claus Hjortdal her ti år efter lockouten.
Bortset fra en enkelt ferieuge er der dog
ikke meget tilbage af normaliseringen i dag.
Formentlig
på grund af Socialistisk Folkepartis rolle i 2013-regeringen rummede lov 409
ikke noget forbud mod, at man fortsatte med at forhandle lokale
arbejdstidsaftaler på plads.
Ved de efterfølgende overenskomstforhandlinger
lykkedes det ikke DLF at komme af med lov 409. Og i 2014 kunne Folkeskolen fortælle
om lærere, der havde fået 30 lektioner på skemaet om ugen.
Men de kommuner, der
holdt fast i lov 409, var i konkurrence om lærerne fra de kommuner, der indgik
andre aftaler med lærerne. Og i 2019 var der indgået en eller anden form for
lokal aftale om lærernes arbejdstid i 81 ud af landets 98 kommuner. I august
2020 fik lærerne så endelig forhandlet en landsdækkende arbejdstidsaftale igen.
I KL vil man nu se fremad:
“Alle
ved, at vi havde en konflikt tilbage i 2013, som bundede i en uenighed om arbejdstidsregler.
Det var en hård og langvarig konflikt. I 2018 besluttede vi sammen med DLF at
nedsætte Lærerkommissionen og igangsætte Ny Start-samarbejdet i forsøget på at
erstatte konflikt med samarbejde. Det førte til mere og bedre samarbejde, og i
2020 lykkedes det os at begrave konflikten med en arbejdstidsaftale. Det var en
lang og udfordrende proces, men også et vigtigt vendepunkt for skolen. Siden
har vi sammen kigget fremad”, siger formand for KL’s skoleudvalg Thomas Gyldal
Petersen (S) i en skriftlig kommentar.
“Jeg føler
mig meget privilegeret over at have været med på især den sidste del af rejsen,
hvor det er blevet meget tydeligt, hvor meget vi alle holder af folkeskolen.
Ligesom det er blevet tydeligt, hvor store fællesmængder der faktisk er i vores
syn på, hvordan vi skaber den bedste skole og undervisning for vores børn og
unge. Både DLF og KL lægger mange kræfter i samarbejdet og fællesskabet om
skolen, hvilket det store arbejde i Sammen om skolen er et glimrende eksempel på.
Og netop det gode samarbejde og fællesskabet med DLF og skolens øvrige parter
om fremtidens skole er det, vi i KL fokuserer på nu”.
KAPITEL
4
Mere fælles forberedelse
Forberedelse og efterbehandling af undervisningen
skal foregå på skolen sammen med de andre lærere og sammen med eleverne, lød
visionen fra de to KL-bestyrelsesmedlemmer Jane Findahl og Michael Ziegler i en
kronik den 1. marts 2013, netop som KL havde varslet lockout.
Forberedelsen
skulle ikke længere have karakter af, at den enkelte lærer forberedte sig “en
til en”, det vil sige med en times
forberedelse til en times undervisning. I stedet skulle lærerne forberede
længere undervisningsforløb sammen, understøttet af it.
Når de havde forberedt
forløbet sammen, skulle hver enkelt lærer kun foretage mindre justeringer af
hensyn til bestemte grupper af elever.
Før
lockouten arbejdede lærerne under den såkaldte professionsaftale fra 2008, hvor
det som udgangspunkt var læreren, der havde det professionelle ansvar for at
levere en god undervisning, uden at der var sat timetal, klokkeslæt eller sted
på forberedelsesarbejdet. Lov 409 “normaliserede lærerjobbet”, sådan at
arbejdstiden begyndte, når man mødte på skolen om morgenen, og sluttede, når
man kunne forlade skolens matrikel igen.
Skolerne
fik travlt med at indrette lokaler, hvor lærerne kunne forberede sig og rette
opgaver efter skoletid. Men opnåede arbejdsgiverne også målet om, at lærerne i
højere grad forberedte sig sammen?
“Ja”, mener
både lærerformand Gordon Ørskov Madsen og skolelederformand Claus Hjortdal.
“Men det
kunne man sagtens have opnået helt udramatisk uden at sætte hele folkeskolens
fremtid på spil”, understreger lærerformanden.
Hvor
står vi i dag?
Lærersamarbejdet
fylder mere i dag end før 2013, vurderer Claus Hjortdal.
Men kravet om
tilstedeværelse på skolen i hele arbejdstiden er blevet stadig mindre i de
arbejdstidsaftaler, der er indgået i årene siden 2013, og i dag vælger mange af
lærerne igen at tage arbejdsopgaver med hjem.
Så skolelederne har fået en
større fleksibilitet, konstaterer Claus Hjortdal. Men fordi økonomien er stram
og medarbejderne pressede på tid, skamrider skolelederne ikke deres mulighed
for at bruge ledelsesretten.
For
lærerformand Gordon Ørskov Madsen giver det mening, at lærerne kan forberede
sig, når de er friske til opgaven. Men også han fremhæver, at der er pres på
forberedelsestiden, både den individuelle og den fælles:
“Pres på
forberedelsestiden, samtidig med at man skal leve op til de mange mål og emner
og temaer, der er beskrevet for fagene, betyder i kombination med digitale
læringsplatforme og præfabrikerede undervisningsforløb mindre mulighed for
spændende undervisning. For spændende undervisning kræver mere både fælles og
individuel forberedelse”.
KAPITEL
5
Slut med aldersreduktionen
Tilbage i 1922 fik
ældre lærere ret til en kortere arbejdstid, den såkaldte aldersreduktion. Da
lærerne blev overenskomstansat fra 1993, blev det en del af overenskomsten, at
lærere over 60 år havde ret til at få nedsat deres arbejdstid med 175 timer
årligt – vel at mærke uden at det gik ud over lønnen.
I 2013 drejede det sig om
op imod en million arbejdstimer, kommunerne oplevede at gå glip af.
“De timer kan bruges til gavn for børnene,
for eksempel til flere timer”, sagde KL’s Michael Ziegler dengang til Berlingske,
og meningsmålinger viste, at han havde befolkningens opbakning. Mens lærernes
Anders Bondo Christensen påpegede, at lærerne jo havde valgt den model frem for
lønstigninger.
Da Christiansborg-politikerne indtog
dommersædet, blev begge parter skuffede. Lærere over 57 år fik lov til at
beholde ordningen, mens lærere over 50 år fik retten til nedsat tid mod
lønnedgang efter de 60 år, men med fuld pensionsoptjening. En alt for langsom
og dyr udfasning, mente KL.
Lærerforeningen talte om “tyveri ved højlys
dag” og “ekspropriation”. Lærerne fik cirka 300 millioner kroner i
lønstigninger ved lovindgrebet, men skulle efter DLF’s beregninger have haft
det dobbelte. Blandt andet på grund af den mistede aldersreduktion.
Hvor
står vi i dag?
Da parterne i 2020 lykkedes med at forhandle en
landsdækkende arbejdstidsaftale, og lov 409 blev skrottet, fik alle lærere igen
ret til – når de fylder 60 år – at få nedsat deres arbejdstid med op til 175
timer årligt. Mod tilsvarende lønnedgang, men med fuld pensionsopsparing.
“Det er
blevet sværere og sværere at fastholde lærere i folkeskolen”, konstaterer
Gordon Ørskov. “Og det kan i et vist omfang tilskrives konflikten i 2013. Både
de konkrete ændringer og måden, lærerne blev behandlet på”.
KAPITEL
6
Tid til at forberede efter fag
“En lærer, som underviser ti timer i idræt på en
uge, får samme tid til forberedelse som en lærer, der underviser fem dansktimer
i 9. klasse, tre engelsktimer i 7. klasse og to tysktimer i 8. klasse. Det
siger sig selv, at de to læreres opgaver ikke kræver samme tid til
forberedelse, undervisning og efterbehandling af undervisningen”.
For de
kommunale arbejdsgiveres topforhandler Michael Ziegler var muligheden for at
differentiere lærernes forberedelsestid efter fag og erfaring et krav, der
fyldte meget før overenskomstforhandlingerne i 2013.
I
Lærerforeningen er og var opfattelsen, at undervisningen i alle fag skal være
velforberedt. At helt nyuddannede har brug for ekstra forberedelsestid, er DLF
til gengæld helt enig med KL om. Ingen af delene stod nævnt med et ord i lov
409 – for lovindgrebet overlod det jo til arbejdsgiveren at fordele lærernes
arbejdstid. Og det er ikke lykkedes Folkeskolen at finde et eneste eksempel på skoler, hvor man systematisk har
differentieret forberedelsestiden efter fag.
Hvor står vi i dag?
“Det slog aldrig igennem”, bekræfter formand for
Skolelederforeningen Claus Hjortdal.
“Det er bøvlet og giver utilfredshed. I
stedet kigger man som leder på den samlede belastning af den enkelte
medarbejder – har man én lærer med meget udfordrede elever, passer man på
vedkommende ved at give lidt færre lektioner”.
I den nye landsdækkende arbejdstidsaftale,
A20, forpligtes skolerne til at tage “særligt hensyn til nyuddannede” for at
understøtte en god start på lærerlivet, både når det gælder antallet af
lektioner, fag og klasser.
Og i mange
lokalaftaler fastslås da også et maksimalt undervisningstimetal for
nyuddannede.
Centrale parter om lockout og lovindgreb
I 2014 interviewede Folkeskolens tidligere chefredaktør Thorkild Thejsen
en række centrale aktører om forløbet året før. Interviewene kan hentes i fuld længde her: