Jobsøgning

212 ansøgninger har Karin Andersen sendt af sted til skoler i københavnsområdet i løbet af ét år, siden hun blev færdiguddannet sidste sommer.

Karin har søgt 212 lærerjob: ”Jeg bliver pisseked af det indimellem”

Medieomtalen af lærermangel fik Karin Andersen til i en alder af 43 at sige sit job op og begynde på en læreruddannelse. Sidste år blev hun færdiguddannet, men selv om hun søger intenst efter lærerjob i københavnsområdet, har hun ikke fået et.  

Publiceret Senest opdateret

Karin Andersen er vant til at skrive ansøgninger til opslåede lærerjob. Er der bare ét fag i opslaget, hun er uddannet til, ryger en ansøgning afsted. Foreløbig er det blevet til 212 afsendte ansøgninger og 13 jobsamtaler, siden hun stod som færdiguddannet lærer juli sidste år.

”Jeg har oplevet, at der var en kandidat, der passede bedre til stillingen. Jeg har også fået at vide, at jeg ikke gjorde noget forkert, men jeg blev nummer to. Men det kan jeg ikke bruge til noget”, siger hun.

Undervejs har hun været tilkaldevikar på to skoler og timelønnet vikar på Københavns VUC. Men et rigtigt lærerjob i københavnsområdet har hun ikke landet.

”Jeg søgte ind på læreruddannelsen, da jeg var 43, fordi jeg havde lyst til at forfølge min gamle drøm om at blive lærer. Jeg valgte at tage en hel læreruddannelse, fordi de på læreruddannelsen sagde, at det åbnede flere muligheder end en meritlæreruddannelse. Men nu står jeg som 48-årig og kan ikke få job”.

Klar til et nyt liv

Karin Holm Andersen
"Jeg føler, jeg har bevæget mig længere væk fra arbejdsmarkedet, end jeg var, da jeg gik i gang med læreruddannelsen", fortæller Karin Andersen.

Hun er oprindeligt uddannet indenfor administration i form af en allround kontoruddannelse i offentlig forvaltning og administration og har taget en del efteruddannelse, bl.a. en diplomuddannelse i offentlig forvaltning. 

Hun har i mange år arbejdet som kontorfunktionær, men lysten til at blive lærer og mediernes fokus på lærermangel gjorde, at hun fik modet til at udleve sin drøm om at blive en del af lærerprofessionen.

”Fortællingen var, at der manglede lærere i folkeskolen. Kompetente lærere. Lærere, som har lyst til at undervise. Så jeg sagde mit job op i 2018 og glædede mig til at lære noget nyt og få en helt ny hverdag”.

Hvorfor lige netop hun har svært ved at få et job, ved hun ikke. Men hun gætter på, at det kan have noget at gøre med hendes alder og hendes erfaringer.

”Et eller andet sted kan min alder være en hæmsko, fordi jeg kommer lige fra læreruddannelsen. Spørgsmålet er, om de vurderer, at jeg er for gammel eller overkvalificeret. Jeg havde håbet, at det, at jeg tog hele læreruddannelsen og ikke en meritlæreruddannelse ville betyde, at jeg stod stærkest muligt i den anden ende. Men sådan er det tilsyneladende ikke”, siger hun.

Længere væk fra arbejdsmarkedet end før

Hun er også begyndt at søge kontorjob, for hun vil ikke risikere at stå uden job, når dagpengeperioden ender.

”Jeg undrer mig over, at man hører, at der mangler kompetente lærere i folkeskolen, at der ikke er hænder nok til tolærerordninger, og at der er mange lærere uden læreruddannelse i folkeskolen”.

Hun er uddannet i undervisningsfagene dansk 6.-10. klasse, kristendom og historie.

”Jeg bliver pisseked af det indimellem og tænker, at det hele måske er lidt forgæves. Jeg føler, jeg har bevæget mig længere væk fra arbejdsmarkedet, end jeg var, da jeg gik i gang med læreruddannelsen. For jeg har svært ved at komme i betragtning til det administrative område, fordi jeg har været længe væk”.

”Jeg har ikke dagpenge særlig længe endnu, så der skal ske noget, ellers er udsigten ikke særlig positiv. Og det er i hvert fald ikke en selvvalgt situation”, siger hun.

Hun har løbende været i kontakt med Lærernes a-kasse, men hun føler ikke så stor opbakning herfra, som hun kunne ønske sig.

”Jeg har forsøgt at række ud til dem. Jeg har gennemført de kurser, der er udbudt over nettet. Jeg har fået hjælp til ansøgninger og forsøgt mig med få hjælp fra deres kunstige intelligens til at skrive ansøgninger”, siger hun. ”For et par måneder siden ringede jeg til dem i frustration og fortalte, at jeg ikke oplever den mangel på lærere i skolen, som de siger, der er. Men jeg får bare at vide, at jeg skal skrue lidt her og der”.

”Jeg ville ønske, at de kunne være oprigtig interesserede i at tage fat i mig i den situation, jeg står i, og ikke bare holde fast i standardtingene – især ikke, når man har været ledig så længe”.

Lærernes a-kasse undrer sig

Folkeskolen har sendt Karin Andersens cv og ansøgning til chef for job og karriere i Lærernes a-kasse Søren Juul Larsen. 

Han forstår heller ikke, hvorfor det er så svært for Karin Andersen at få et lærerjob: 

"Når vi kigger på hendes kompetencer og erfaring, spørger vi også os selv, 'hvorfor kan hun ikke få job?'. Hun har både været lærervikar og har erhvervserfaring fra før læreruddannelsen. Det er ofte noget af det, der er en fordel, når man søger job", lyder det fra Søren Juul Larsen. 

"Med det materiale, vi har set, anbefaler vi, at cv'et kortes en del ned. Har vi haft det tilsendte materiale til gennemsyn, burde vi have været skarpere med vores feedback på det. Derudover er konkurrencen større, når man har undervisningsfagene dansk og historie", forklarer han.

Søren Juul Larsen opfordrer til, at lærere griber fat i Lærernes a-kasse, når det føles svært at lande et job. 

"Vi bestræber os altid på at hjælpe, så meget vi kan, når vores medlemmer har brug for at komme i job - fx med ekstra samtaler om jobsøgningsstrategi, karriesamtaler, vikarmatch, feedback på cv og ansøgninger mm. Tilbuddene gælder også nyuddannede". 

Karin Andersen har uden held skrevet rundt til alle skoler i København og på Frederiksberg i et forsøg på at blive tilkaldevikar. Men torsdag skal hun til en ny jobsamtale.