212 ansøgninger har Karin Andersen sendt af sted til skoler i københavnsområdet i løbet af ét år, siden hun blev færdiguddannet sidste sommer.Modelfoto: Marco_Piunti, Getty Images
Karin har søgt 212 lærerjob: ”Jeg bliver pisseked af det indimellem”
Medieomtalen af lærermangel fik Karin Andersen til i en alder af 43 at sige sit job op og begynde på en læreruddannelse. Sidste år blev hun færdiguddannet, men selv om hun søger intenst efter lærerjob i københavnsområdet, har hun ikke fået et.
Karin Andersen er vant til at skrive ansøgninger til opslåede
lærerjob. Er der bare ét fag i opslaget, hun er uddannet til, ryger en
ansøgning afsted. Foreløbig er det blevet til 212 afsendte ansøgninger og 13 jobsamtaler, siden hun stod som færdiguddannet lærer juli sidste år.
Annonce:
”Jeg har oplevet, at der var en kandidat, der passede bedre
til stillingen. Jeg har også fået at vide, at jeg ikke gjorde noget forkert,
men jeg blev nummer to. Men det kan jeg ikke bruge til noget”, siger hun.
Undervejs har hun været tilkaldevikar på to skoler og
timelønnet vikar på Københavns VUC. Men et rigtigt lærerjob i
københavnsområdet har hun ikke landet.
”Jeg søgte ind på læreruddannelsen, da jeg var 43, fordi jeg
havde lyst til at forfølge min gamle drøm om at blive lærer. Jeg valgte at tage
en hel læreruddannelse, fordi de på læreruddannelsen sagde, at det åbnede flere
muligheder end en meritlæreruddannelse. Men nu står jeg som 48-årig og kan ikke
få job”.
Klar til et nyt liv
Annonce:
Hun er oprindeligt uddannet indenfor administration i form af en allround kontoruddannelse i offentlig forvaltning og
administration og har taget en del efteruddannelse, bl.a. en
diplomuddannelse i offentlig forvaltning.
Hun har i mange år arbejdet som
kontorfunktionær, men lysten til at blive lærer og mediernes fokus på lærermangel gjorde, at
hun fik modet til at udleve sin drøm om at blive en del af lærerprofessionen.
”Fortællingen var, at der manglede lærere i folkeskolen.
Kompetente lærere. Lærere, som har lyst til at undervise. Så jeg sagde mit job
op i 2018 og glædede mig til at lære noget nyt og få en helt ny hverdag”.
Hvorfor lige netop hun har svært ved at få et job, ved hun
ikke. Men hun gætter på, at det kan have noget at gøre med hendes alder og
hendes erfaringer.
Annonce:
”Et eller andet sted kan min alder være en hæmsko, fordi jeg
kommer lige fra læreruddannelsen. Spørgsmålet er, om de vurderer, at jeg er for
gammel eller overkvalificeret. Jeg havde håbet, at det, at jeg tog hele
læreruddannelsen og ikke en meritlæreruddannelse ville betyde, at jeg stod
stærkest muligt i den anden ende. Men sådan er det tilsyneladende ikke”, siger
hun.
Længere væk fra arbejdsmarkedet end før
Hun er også begyndt at søge kontorjob, for hun vil ikke
risikere at stå uden job, når dagpengeperioden ender.
”Jeg undrer mig over, at man hører, at der
mangler kompetente lærere i folkeskolen, at der ikke er hænder nok til
tolærerordninger, og at der er mange lærere uden læreruddannelse i folkeskolen”.
Hun er uddannet i undervisningsfagene dansk 6.-10. klasse,
kristendom og historie.
”Jeg bliver pisseked af det indimellem og tænker, at det
hele måske er lidt forgæves. Jeg føler, jeg har bevæget mig længere væk fra
arbejdsmarkedet, end jeg var, da jeg gik i gang med læreruddannelsen. For jeg
har svært ved at komme i betragtning til det administrative område, fordi jeg
har været længe væk”.
”Jeg har ikke dagpenge særlig længe endnu, så der skal ske
noget, ellers er udsigten ikke særlig positiv. Og det er i hvert fald ikke en
selvvalgt situation”, siger hun.
Hun har løbende været i kontakt med Lærernes a-kasse, men
hun føler ikke så stor opbakning herfra, som hun kunne ønske sig.
Annonce:
”Jeg har forsøgt at række ud til dem. Jeg har gennemført de
kurser, der er udbudt over nettet. Jeg har fået hjælp til ansøgninger og forsøgt
mig med få hjælp fra deres kunstige intelligens til at skrive ansøgninger”,
siger hun. ”For et par måneder siden ringede jeg til dem i frustration og
fortalte, at jeg ikke oplever den mangel på lærere i skolen, som de siger, der
er. Men jeg får bare at vide, at jeg skal skrue lidt her og der”.
”Jeg ville ønske, at de kunne være oprigtig interesserede i
at tage fat i mig i den situation, jeg står i, og ikke bare holde fast i
standardtingene – især ikke, når man har været ledig så længe”.
Lærernes a-kasse undrer sig
Folkeskolen har sendt Karin Andersens cv og ansøgning til chef for job og karriere i Lærernes a-kasse Søren Juul Larsen.
Han forstår heller ikke, hvorfor det er så svært for Karin Andersen at få et lærerjob:
"Når vi
kigger på hendes kompetencer og erfaring, spørger vi også os selv, 'hvorfor kan hun ikke få job?'. Hun har både været lærervikar og har
erhvervserfaring fra før læreruddannelsen. Det er ofte noget af det, der er en
fordel, når man søger job", lyder det fra Søren Juul Larsen.
"Med det materiale, vi har set, anbefaler vi, at cv'et kortes en del ned. Har vi
haft det tilsendte materiale til gennemsyn, burde vi have været skarpere med
vores feedback på det. Derudover er konkurrencen større, når man har undervisningsfagene dansk og historie", forklarer han.
Søren Juul Larsen opfordrer til, at lærere griber fat i Lærernes a-kasse, når det føles svært at lande et job.
"Vi bestræber os altid på at hjælpe, så meget vi kan,
når vores medlemmer har brug for at komme i job - fx med ekstra samtaler om
jobsøgningsstrategi, karriesamtaler, vikarmatch, feedback på cv og ansøgninger
mm. Tilbuddene gælder også nyuddannede".
Karin Andersen har uden held skrevet rundt til alle skoler i København og på Frederiksberg i et forsøg på at blive tilkaldevikar. Men torsdag skal hun til en ny jobsamtale.