Det betaler sig at gøre et godt forarbejde, inden man sender en ansøgning til drømmejobbet afsted.Illustration: Damian Vreznik
Få din jobansøgning med i ja-bunken
Skriv med den specifikke skole for øje, fortæl, hvordan du leder en klasse, og inddrag gerne din hobby i ansøgningen. Sådan lyder nogle af rådene fra en job- og karrierekonsulent samt en erfaren skoleleder til dig, der søger job dette forår.
Om du er nyuddannet eller erfaren, kan det at søge arbejde være en
krævende, lang og måske angstprovokerende proces. Og selv om det lige nu er
ansøgers marked, er det ikke nok at sende en standardansøgning og det støvede
cv fra skuffen af sted.
Annonce:
Med over 20 års erfaring som skoleleder og viceskoleleder
skal der mere til at imponere Gitte Rasmussen:
”Jeg ser rigtig
mange ansøgninger, hvor jeg ikke kan mærke, at ansøgeren er oprigtigt
interesseret i vores skole. Man må godt lige gøre sig noget research og i hvert
fald lade, som om man synes, at skolens måde at gøre tingene på er helt
fantastisk”, siger Gitte Rasmussen.
I Lærernes
a-kasse har job- og karrierekonsulent Christina Ejby også god erfaring med at
læse – og ikke mindst forbedre – læreres jobansøgninger. Hun sammenligner det
at søge job med speeddating:
”Har
arbejdsgivere en fornemmelse af, at du ’bare vil have en kæreste’, men uden at
du rigtig kan give udtryk for motivationen og gejsten for netop dem, så ryger
du sandsynligvis i nej-bunken”.
Annonce:
Christina Ejby
og Gitte Rasmussen kan uden tøven beskrive de allervigtigste elementer i det
nødvendige udvidede visitkort. Elementer, som mange glemmer.
Gitte Rasmussen understreger, at både jobansøgningen og
jobsamtalen er til for begge parter. Derfor
er det ikke mindst for ansøgerens egen skyld, at skolelederen gerne skal mærke
en interesse i skolens projekt.
”For eksempel
har vi på vores skole meget fokus på det fagfaglige niveau, og vores elever er
virkelig dygtige. Men hvis man ser sig selv som en, der er mest interesseret i
det sociale aspekt, så er vores skole måske ikke helt oplagt”, siger hun.
Annonce:
”Jeg vil gerne
vide, hvad ansøgernes børnesyn er. Hvad er god klasseledelse? Hvilken type
pædagogik interesserer dem for tiden? Det skal beskrives godt, for ellers ved
jeg ikke, hvem ansøgerne egentlig er, og om de vil passe ind”.
Jeg vil gerne vide, hvad ansøgernes børnesyn er. Hvad er god klasseledelse? Hvilken type pædagogik interesserer dem for tiden?”
Gitte Rasmussen, skoleleder
Christina Ejby
oplever, at fokus på klasseledelse er altafgørende. Hun peger på, at der efter
skolereform og inklusionslov er kommet en hverdag i folkeskolen, hvor
arbejdsgiverne skal sikre sig, at den pågældende lærer har evner og kompetencer
til klasseledelse.
”I jobopslaget
vil det være formuleret som, at du skal være robust og omstillingsparat, og at
du trives med mange bolde i luften. Derfor skal du gøre dig tanker om
klasserumsledelse. Gerne i ansøgningen og helt sikkert også til selve
samtalen”, siger Christina Ejby.
Netop fordi
hverdagen som lærer kan være krævende, opfordrer skoleleder Gitte Rasmussen
til, at man deler en bid af sit privatliv i ansøgningen eller cv’et.
Annonce:
”Jeg kigger
efter et helstøbt menneske, når jeg kigger i ansøgninger. Hvis du er typen, der
er perfektionistisk og har snuden konstant i sporet, så vil jeg være bange for,
at du brænder for hurtigt ud. Skriv meget gerne noget om din fritid, en hobby
eller noget, der gør dig glad. Så jeg ved, at arbejde ikke er alt for dig. En
særlig interesse kan også komme eleverne til gode og gøre undervisningen
sjovere. Det er et kæmpe plus i min bog”, siger Gitte Rasmussen.
Gør dit forarbejde
Ikke mindst for nyuddannede er det en god ide at undgå at
skrive: ”Jeg har ikke erfaring med” eller: ”Jeg har ikke prøvet det og det”,
lyder opfordringen fra Christina Ejby.
”Jeg plejer at
sige: Hold dig væk fra 'ikke'. Hvis der er efterspurgte
kompetencer i opslaget, du ikke har, så fokusér på noget andet og det, du kan.
At du er et nysgerrigt menneske, der ser frem til at lære om nye didaktikker.
Jeg plejer også at sige, at man som nyuddannet kan folde sine eventuelle
gymnasiale A- eller B-fag ind i den faglige palet i ansøgningen og dermed måske
tage timer i disse ud over sine linjefag”, foreslår jobkonsulenten.
Annonce:
Sæt dig godt ind i skolens hjemmeside, følg skolen på sociale medier, og inddrag det, du observerer, i din jobansøgning.
Christina Ejby, job- og karrierekonsulent
Og så kan hun
ikke understrege nok, hvor vigtigt det er at gøre sit forarbejde, inden man
sender ansøgningen.
”Sæt
dig godt ind i skolens hjemmeside, følg skolen på sociale medier, og inddrag
det, du observerer, i din jobansøgning. Prøv også at skinne igennem, så du ikke
bare opremser kvaliteter hos dig selv, men giver eksempler på, hvordan de
kommer i spil i det aktuelle job. Svar på det, de efterspørger, mest muligt, og
har du en bonus, kan tilbyde et valgfag eller andet, så skriv det på også”.
Samtalen går begge veje
Ovenstående gælder også jobsamtalen, som både Gitte
Rasmussen og Christina Ejby naturligvis også har oplevet en del af. For
eksempel siger de begge, at det er et stort plus, at du har et spørgsmål til
samtalen, når der til slut bliver spurgt: ”Har du nogle spørgsmål til os?”
”Men det er
selvfølgelig vigtigt, at det er et ægte spørgsmål og ikke bare et, man kan
google sig frem til”, siger Gitte Rasmussen, der lynhurtigt kan afkode, om
ansøgeren rent faktisk er oprigtig.
Christina Ejby
understreger samtidig, at spørgsmålsrunden er her, du som ansøger kan
signalere, at du faktisk også har forventninger til arbejdspladsen og gerne vil
finde det rette match også for dig.
”Her kan du få
svar på spørgsmål om vilkår på skolen eller få detaljer om skolens pædagogiske
linje og måde at gøre tingene på. Så du kan for eksempel spørge skolelederen,
hvilke egenskaber vedkommende sætter højt hos sine medarbejdere, du kan spørge
den kollega, der er med til samtalen, hvilke ord der kendetegner kollegaskabet
på skolen, og endelig kan du spørge det forældrevalgte medlem om, hvad et godt
forældresamarbejde er for vedkommende”.
Og til det
berygtede spørgsmål: ”Hvad er dine største svagheder?” har Christina Ejby et
godt tip:
”For det første
så lad være med selv at kalde det svagheder, men et opmærksomhedspunkt eller
noget, du kan blive udfordret af. Og det, du skal gøre, er faktisk at tænke på
en styrke ved dig selv og reflektere over, hvornår den styrke bliver en
svaghed. Min styrke er for eksempel, at jeg er handlekraftig, men til gengæld
betyder det, at jeg ofte kan blive utålmodig. Prøv selv at lave den øvelse”.
Og så har
jobkonsulenten et sidste tip:
”Det tjener dig ikke at sige, at du er
perfektionistisk eller meget detaljeorienteret som lærer. Det vil gøre enhver
skoleleder rigtig bekymret. De ved, at det ikke altid er praktiserbart i en
travl hverdag”.