Jens og Heidi forsøger at bruge så meget tid som muligt sammen i skolebiblioteket. Så er det nemmere at finde på kreative projekter og tiltag.Foto: Emilie Palm Olesen
Sådan har Jens og Heidi skabt et skolebibliotek på børnenes præmisser
Ved at lade eleverne få indflydelse på bogindkøb og prioritere samarbejde om sjove projekter har bibliotekarerne på Ålholm Skole skabt et velbesøgt skolebibliotek. Men det kan kun lade sig gøre, fordi ledelsen har prioriteret en stærk PLC-tilstedeværelse, siger de.
Lyden af blød pop strømmer ud af højttalerne og breder sig
mellem de tykke bogreoler og slidte genbrugsmøbler i det gamle skolebibliotek
på Ålholm Skole i københavnerbydelen Valby.
Annonce:
Biblioteket ligger som et glasbur
for enden af den 70 år gamle aula, og lyset strømmer ind fra de store vinduer
ud til gaden.
Det sorte læder er ridset på loungesættet i hjørnet, som
dårligt matcher resten af indretningen. Men det passer alligevel godt til
rummet, der blev renoveret i 2018. Det er stadig en blanding af nyt og
gammelt, bøger såvel som møbler og dekorationer.
Loungesættet af læder er i øvrigt en ny tilføjelse fundet i
en annonce på Gul og Gratis, fortæller lærer, IT-vejleder og skolebibliotekar
Jens Rødgaard.
”Det er jo økonomisk trange tider, så vi kan ikke gå og bede
om penge til møbler hele tiden. Så må vi improvisere og finde ting rundt
omkring, også selvom det betyder, at vi skal lægge nogle timer i det”.
Makkeren Heidi-Cathrine Strand, der også er lærer og
skolebibliotekar, nikker fra den anden side af genbrugs-sofabordet.
”Det er nok meget et ildsjæleprojekt. Vi ville ikke bryde os
om, hvis skolebiblioteket bare var et rum, og det kun handlede om at drifte. Vi
vil faktisk gerne gøre det til et godt sted at være, have sjove events og
konkurrencer. Der bruger vi helt klart nogle interessetimer”.
Ledelsen prioriterer biblioteket
Heldigvis, fortæller Heidi-Cathrine Strand og Jens Rødgaard,
falder interessetimerne på en relativt gavmild bund af penge til
skolebiblioteket.
Annonce:
Skolebiblioteket er bemandet både i timerne og i
frikvartererne af de to lærere samt lærer Frida Torp. Jens Rødgaard bruger
ifølge skemaet 13 timer om ugen, Heidi-Cathrine Strand 5 timer om ugen, og
Frida Torp 5 timer.
”Vi hører om steder, hvor skolebiblioteket bare er et
lokale, som står tomt det meste af tiden. Det er sørgeligt. Politikerne taler
meget om, at vi skal styrke børnenes læselyst og læseevne, men der er mange
ord, og ikke så mange penge”, siger Jens Rødgaard.
”Skolebiblioteker og PLC’er jo desværre ofte der, hvor
skolerne er nødt til at spare, men det er lidt overset hos politikerne, at det
jo er os, der skal løse en stor del af opgaven. Heldigvis har vores ledelse
virkelig set værdien i det”, siger Jens Rødgaard.
Det bedste er, når de begynder at læse lange serier. Så kan vi fodre dem en efter en og holde dem ved ilden.
Heidi-Cathrine Strand
For det handler ikke kun om at være til stede i rummet,
siger makkerparret. Det handler også om at få tid til at mødes, få idéer til
arrangementer og hvad end, der ellers kan lokke børnene ned i deres ende af
aulaen.
Annonce:
På Ålholm Skole vil bibliotekarerne hellere se børn, der spiller spil
og hygger sig uden at læse - og måske endda glemmer at rydde op efter sig - end
de vil se lokalet tomt.
Lokker også med sjove konkurrencer
Til jul kunne eleverne komme ned og tælle nisser, der hang
gemt rundt omkring på biblioteket, og præmien for at gætte rigtigt var en bog.
Netop nu er der en konkurrence i gang, hvor eleven, der laver den flotteste
plakat med udgangspunkt i en bog, vinder.
”Vi er dansklærere og selv en del af lærerteamsene, og vi
bruger selvfølgelig vores kolleger til at sprede ordet, og nogle gange
inddrager de vores aktiviteter i undervisningen. Men vi vil helst kunne
tiltrække børnene frivilligt”, siger Heidi-Cathrine Strand.
Annonce:
I 2021 lavede Heidi-Cathrine Strand en litteraturfestival
sammen med udskolingens lærere, hvor et af elementerne var en konkurrence, hvor
eleverne skulle forvandle en bog til et nyt produkt.
En video, podcast, kunst –
eller som vinderproduktet – et dukkehus bygget med inspiration fra
Hitman-bogserien. Makkerparret faciliterer også ’book-tastings’ og andre
arrangementer.
Frivillighed er generelt en stor del af mottoet her på
skolebiblioteket på Ålholm Skole.
”Det er læselysten, der skal drive det. Derfor lader vi også
eleverne være meget med til at bestemme, hvad vi skal købe ind. Der er ikke
noget læsning, der er for dårligt. De skal nok komme til at læse Pontoppidan en
eller anden dag, men de skal have lysten og glæden ved at læse først”, siger
Jens Rødgaard.
Derfor bliver Heidi-Cathrine Strand og Jens Rødgaard også
ofte overraskede over bøger, der bliver ”bestilt” af eleverne.
”De foreslår bøger og forfattere, vi aldrig har hørt om. Det
er ofte film og serier, som er bygget på en bog, og den vil de så gerne læse.
Det kan være noget helt andet end de bøger, vi kigger på til messerne, og det
er også helt ok. Vi mener virkelig, at det skal være børnenes bibliotek”, siger
Jens Rødgaard.
”Det bedste er, når de begynder at læse lange serier. Så kan
vi fodre dem en efter en og holde dem ved ilden”, siger Heidi-Cathrine Strand.
Jens Rødgaard tænker tilbage på en pige i udskolingen, der
var meget uinteresseret i at læse, men kom på besøg på biblioteket og fik
fingrene i en 'Hemmelige Prinsesser'-bog, som er en del af en lang serie. Den
måtte Jens Rødgaard bestille. Alle nogle-og-tredive styks.
”Men en dag kom hun ned og skulle ikke have flere
prinsessebøger. Nu skulle hun læse noget sværere. Det var et stort øjeblik at
se den udvikling. Og så måtte vi jo finde ud af, hvad vi så kunne servicere
med”.
Vil lokke drengene til
En bog om make-up står udstillet i den første reol, når man
går ind ad døren til skolebiblioteket.
Den har to piger fra mellemtrinnet lige
haft lånt og læst. De fortæller, at bogen handler om forskellige typer make-up,
og hvordan det kan bruges i forskellige situationer. Der er et billede af
Marilyn Monroe og et lille kapitel om make-uppens historie.
Pigerne går rundt på biblioteket, inden de skal til time. De
kommer herned en gang imellem, fordi det er hyggeligt, fortæller de.
Nogle
gange læser de eller finder en bog og låner, andre gange hygger de bare.
”Man behøver ikke læse, man kan også bare komme og være i
frikvarteret”, siger den ene.
De fortæller begge, at de godt kan lide at læse. Mest
hernede på biblioteket, hvor de nyder roen og fordybelsen, ikke så meget
derhjemme.
Pigerne er nok en del af den målgruppe, biblioteket har
allerbedst fat i, siger Jens Rødgaard og Heidi-Cathrine Strand.
”Det er især pigerne på mellemtrinnet, der bruger
biblioteket mest. Så vi vil jo gerne have fat i udskolingseleverne, især
drengene, der generelt er sværere at få til at læse”, siger Heidi-Cathrine
Strand.
Det er som om, at andre aktiviteter og især skærme ofte kan
have bedre fat i drengene, siger Jens Rødgaard. Derfor handler det om at få
bogen til at være et tiltrækkende alternativ.
”Hvis de hellere vil lytte til en bog eller læse den på
mobil, så er det jo helt fint. Vi er ikke skærmforskrækkede, men der er bare
noget fordybelse, indlevelse og fantasi, der i højere grad vækkes gennem en
bog, end gennem en youtube-video”, siger Jens Rødgaard.
Derfor er det så vigtigt at lytte til elevernes smag i
litteratur, siger han.
”At gå på skolebiblioteket skal være så lidt pligtagtigt som
overhovedet muligt. Det er vores opgave”, lyder det.
”Det føles virkelig dejligt, når vi kan mærke, at en elev er
blevet hooked på en bog, som måske ikke ellers ville være typen. Det er
jo hele formålet med, at vi er her”, siger Heidi-Cathrine Strand.