Tidligere undervisningsminister Merete Riisager (LA) er glad for, at store dele af folkeskolereformen er rullet tilbage. Hun er dog bekymret for lærernes autoritet og rolle og for, at der er for lidt fokus på viden i de gældende læreplaner.Foto: Jesper Knudsen
Merete Riisager: ”Lærerne ved bedst. Det er derfor, de er der”
Mere end fem år efter, Merete Riisager stoppede som undervisningsminister, gør hun sig stadig mange tanker om folkeskolen. Hun ser med tilbagerulningen af store dele af reformen positive takter, men også mange anstødssten, før skolen har optimale vilkår.
Det er
mere end fem år siden, at Merete Riisager forlod posten som
undervisningsminister for Liberal Alliance. Siden da har hun stort set ikke blandet sig i den offentlige debat om skolen. Indtil for nylig.
Annonce:
På det seneste er hun begyndt at skrive debatindlæg, blandt andet her i Folkeskolen,
samt starte og deltage i debatter om folkeskolen på Facebook. For selvom hun
ikke længere sidder i ministerstolen og kan påvirke folkeskolen direkte, har
hun stadig mange holdninger til skolen, lærernes autoritet – eller manglen på
den – og til læreplanerne for skolens fag.
Som minister
var hun i den lidt prekære situation at skulle få den folkeskolereform til at
fungere, som hun, inden hun blev minister, ikke havde ”noget godt at sige om”.
Samtidig var hun bundet af at være en del af en bred forligskreds, hvilket
efterlod hende med et begrænset manøvrerum.
Men hvor ville
Merete Riisager sætte ind i dag, hvis hun stadig havde plads for bordenden i
ministeriet på Frederiksholms Kanal 21 og samtidig havde mandaterne til at få
sin politik igennem?
”Der er som
sådan sket mange gode ting i folkeskolen. Store dele af folkeskolereformen er
tilbagerullet, hvilket var absolut nødvendigt. Jeg mener dog, at der stadigvæk
er nogle meget store anstødssten, før skolen har optimale vilkår”, siger
Merete Riisager.
Et af de
områder, som bekymrer hende, er læreres autoritetstab. Ifølge den tidligere
minister tog man i mange år lærernes autoritet for givet, men efterhånden er der
ikke meget tilbage af den.
”Autoriteten
er udfordret mange steder i vores samfund som følge af en lang historisk
udvikling, der går helt tilbage til perioderne efter første og anden verdenskrig, og de efterkrigsoprør, der har været med autoriteter. Det er en
lang, historisk, kulturel udvikling, som nu betyder, at der ikke er meget
tilbage af lærerautoriteten. Det, der er tilbage, skal vi passe på, styrke og
genopbygge”, siger Merete Riisager.
Det gør man
bedst ved at gøre sig en grundlæggende erkendelse, mener hun.
Annonce:
”Lærerne ved
bedst. Det er derfor, de er der. De er voksne, de har erfaring og en god og
grundig uddannelse. Jeg bliver bekymret, hver gang lærerrollen undergraves, for
det skaber et sværere undervisningsmiljø. Det skaber mere støj og uro i
klasselokalet og derfor også mere usikkerhed og et dårligere børneliv i skolen”,
siger hun.
Lærere skal kunne skælde ud
Lærere går ikke og skælder ud hele dagen eller har lyst til at benytte sig af konsekvenser hele tiden, men det ligger i myndighedsrollen, at man kan skælde ud, hvis der er behov for det
Men lærernes vigende autoritet kan ikke forklares udelukkende med en historisk og kulturel samfundsudvikling. Også mere konkrete pædagogiske strømninger, som vinder indpas i folkeskolen, spiller en rolle, mener Merete Riisager.
”Her tænker
jeg på for eksempel ’et nyt børnesyn’, ’low arousal’ og ’skæld-ud-fri’ skoler og kommuner. Lærere går ikke og skælder ud hele dagen eller har lyst til at
benytte sig af konsekvenser hele tiden, men det ligger i myndighedsrollen, at
man kan skælde ud, hvis der er behov for det. Opfører et barn sig på en
måde, der klart overskrider skolens ordensregler og almindelig ordentlighed
og sund fornuft, skal man kunne træde til med en konsekvens”.
Annonce:
Derfor
hilser hun også regeringens kommende skærpelse af folkeskolens ordensbekendtgørelse velkommen, som hun selv tegnede konturerne af i sin tid som
undervisningsminister.
Hun kunne dog ikke få opbakning til sit udspil i
folkeskoleforligskredsen, hvorfor handlingsplanen fik lov at ligge, indtil
nuværende børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) blev opmærksom på
den efter en rum tid på ministerposten.
”Det er ikke
sikkert, at der er behov for en skærpelse af ordensreglerne på alle skoler, men
på nogle skoler er der hårdt brug for dem. For eksempel har vold mod lærere
været stigende i en årrække, og vi kan ikke leve med bare at acceptere tingenes
tilstand. Der er også brug for ærligt og åbent at diskutere, hvad der skal
gøres på de skoler. En diskussion om, hvordan man sikrer ro, orden og tryghed
for både lærere og elever”, siger Merete Riisager.
Ud med kompetencetænkningen
Annonce:
Et andet
område, hvor Merete Riisager ville sætte ind, er, at det såkaldte
kompetencebegreb bør fylde væsentligt mindre i folkeskolen end i dag.
Der er
ifølge hende for stort fokus på, at eleverne skal handle, på det fremtidige
arbejdsmarked og på at løse verdens store problemer. Omvendt er der et for
lille fokus på at tilegne sig viden, være kreativ og fordybe sig i stoffet for
dets egen skyld.
Hun mener, at man med kompetencetænkningen foregriber
begivenhedernes gang og for tidligt bruger krudt på noget, som eleverne først
skal koncentrere sig om senere i livet.
Merete Riisager
Født 1976 i
Aarhus.
Uddannet cand.mag.pæd. fra Københavns Universitet i 2003.
Tidligere
undervisningsminister (2016-2019) for Liberal Alliance.
Fra
2021-2022 direktør for Dansk Svømmeunion.
Arbejder for
tiden som rådgiver for Liberal Alliance.
”Når man går
i folkeskolen, er der meget længe til, at man skal ud på arbejdsmarkedet, og
der er meget længe til, at man skal forsøge at løse verdens store problemer.
Hvordan vil du sørge for rent vand i Afrika? Hvordan vil du løse energikrisen?
Det bliver helt naturlige spørgsmål med et kompetencebegreb. Men det er
urimeligt at trække den type voksenproblematikker ind i folkeskolen, for det
presser eleverne og fratager dem muligheden for at være børn på den alder, de
har”, siger hun.
Ind med viden og kreativitet
Faktisk
sætter Merete Riisager det så meget på spidsen, at kunne hun kun få lov at lave
én ting om ved folkeskolen, skulle det være i højere grad at arbejde med nogle
andre begreber end med afsæt i ordet kompetence.
”Læreplanerne
bør være styret af ord som viden, forståelse, indsigt, kreativitet, fordybelse,
undren og samtale. Det er begreber, som respekterer, at børn er elever i deres
egen ret, og at det er i deres barneår, de går i folkeskolen. Kompetence,
innovation og problemløsning hører til på et andet tidspunkt i livet”, siger
hun.
En tredje
anstødssten, der ifølge Merete Riisager ligger i vejen for at give folkeskolen
bedre vilkår, er et opgør med undervisningsmaterialer og prøveformerne. Materialerne
er ifølge hende ”det vilde vesten”.
”Der er
simpelthen for mange undervisningsmaterialer i dag, som er for dårlige. Både materialer online og alle dem, som udbydes af ngo’er og fonde. Jeg ville påbegynde en
langsom og grundig proces, der skulle kvalitetssikre dem. I gamle dag blev de
typisk udviklet af lærere med tilknytning til seminarierne, anmeldt af et
fagblad og derefter indkøbt på skolerne og amtscentralen. Den proces er der
ikke længere, hvilket betyder, at hvem som helst kan lave noget
undervisningsmateriale, hvis ellers de kan læse en læreplan”, siger hun.
Det samme
gør sig gældende med flere af folkeskolens prøver, mener Merete Riisager.
”Nogle af
dem er alt for dårlige”, siger hun og fortæller, at hun flere gange har kigget på den fællesfaglige naturfagsprøve. Hun forstår den ikke selv og kan heller ikke se, hvordan en
elev i 9. klasse kan forstå den.
”Prøverne
bør i stedet være nogle, som betrygger børnene i, at de kan mestre noget. Men
igen er det kompetencetækningen, der har fået tingene til at stikke af. Viden
er tvunget i baggrunden til fordel for handling. Som barn behøver man slet ikke
handle så meget. Børn skal i stedet tænke og forstå, lege og være kreative. Det
er for meget at lægge over på børn, at de skal løse klimakrisen eller skabe
fred i Mellemøsten”, siger hun.