Formand for KL's løn og personaleudvalg Michael Ziegler (nr. tre højre), vil gøre op med gamle overenskomsttraditioner på lønområdet for at tiltrække arbejdskraft til de områder, hvor den er sværest at få og hvor højere løn vil virke motiverende. Hvilke faggrupper det konkret er, vil han ikke gå ind i.Foto: Stine Grynberg
Ziegler: Nu skal løn bruges til at tiltrække personale
Lønstigninger skal gå til de faggrupper, som er sværest at få fat i, og som kan motiveres af flere penge. Sådan sagde de offentlige arbejdsgivere i dag, da Lønstrukturkomitéen fremlagde sin rapport om lønforskelle i det offentlige.
Lønstrukturkomiteen har arbejdet på rapporten i to år, og nu skal den
bruges til et opgør med den måde, overenskomster er blevet indgået på i flere
årtier.
Annonce:
I hvert fald hvis det står til Michael Ziegler (K), formand
for løn og personaleudvalget i KL og Heino Knudsen (S) fra Danske Regioner.
På pressemødet tirsdag, hvor komiteen præsenterede
resultaterne af sit arbejde, var de to repræsentanter for de offentlige
arbejdsgivere enige om, at lønstrukturerne i den offentlige sektor er meget
fastlåste, og at det er et problem.
”Alle faggrupper har stort set fået samme lønudvikling i de
seneste mange års overenskomstforhandlinger. Dermed har man ikke brugt lønnen
som et instrument til at løse samfundets udfordringer, som for eksempel de
store problemer med at rekruttere medarbejdere”, sagde Heino Knudsen.
”Vi taler om udfordringer, som vi skal løse i fællesskab for
at kunne levere den velfærd til vores borgere, den behandling og pleje i
sundhedsvæsenet blandt andet, og den udfordring skal vi løse”.
Annonce:
”Vores fokus ved overenskomstforhandlinger er, at løn også
er en måde at få den arbejdskraft, vi skal bruge. Så når vi kan se, at der er
grupper, vi har allersværest ved at rekruttere, så er det jo typisk, der vi vil
lægge hovedvægten”, sagde Michael Ziegler fra KL, som kaldte rapporten ’et godt
fælles grundlag at stå på’.
”Ikke at alle uenigheder så nu forsvinder med et trylleslag”, uddybede Michael Ziegler, der glædede sig over, at det virker til, at arbejdsmarkedets
parter selv ligger inde med nøglen til at låse det fastlåste system op.
Skal lærere have mere i løn?
Med den logik in mente, er der ikke langt op til, at de
lavest placerede faggrupper nødvendigvis bliver dem, der automatisk får den
største del af de milliarder, der skal forhandles om ved
trepartsforhandlinger efter sommeren.
Annonce:
Med en stigende lærermangel er der potentielt mulighed for,
at lærerne kan få andel i de afsatte tre milliarder, men da
folkeskolen.dk spurgte Michael Ziegler efter pressemødet, ville han ikke melde
noget klart ud om den sag.
”Vi har problemer med at rekruttere mange forskellige
faggrupper, ikke kun lærere”, sagde Michael Ziegler.
”Vi skal også se på, hvor godt et middel lønnen er i forhold
til at tiltrække folk. Jeg er ikke i tvivl om, at det har virket, at vi i
overenskomsten fra 2018 begunstigede sygeplejersker og sosu-personale, og igen
i 2021 havde fokus på sosu’erne. Men løn er et incitament, der virker stærkere
på nogle faggrupper end andre. Vi skal selvfølgelig fokusere på at skabe
lønstigninger for de grupper, hvor det gør en forskel, hvis højere løn skal
bruges i en rekrutteringsindsats”.
Analyse: Lærere er ikke så optaget af løn
Annonce:
Spørger man lærerne selv, er der meget der tyder på, at
flere kroner i lønposen ikke løser problemerne med lærermangel på de danske
skoler.
En håndfuld lærere, som folkeskolen.dk har talt med siger,
at de hellere vil have flere kolleger og velfungerende bygninger end højere
løn. Og kigger man på den seneste lærerrekrutteringsanalyse fra fagbladet Folkeskolen og lærerjob.dk, var ”lønnen” den mindst
betydningsfulde faktor, da lærerne valgte deres nuværende job.
Kun 6 procent af de 393 lærere i undersøgelse vurderede, at lønnen
var af meget stor betydning for deres jobvalg. Til sammenligning vurderede cirka
en tredjedel, at indtrykket af ledelsen og kollegerne var af ”meget stor
betydning”, viser analysen.
Beder man lærerne kigge ind i fremtiden, er billedet det
samme.
Annonce:
På spørgsmålet ”Hvor vigtigt er de følgende faktorer, hvis
du på et tidspunkt skulle skifte job?”, svarer kun 14 procent, at ’lønnen’ vil
være af meget stor betydning.
Der er ingen dansk eller nordisk forskning, der undersøger,
hvorvidt en højere løn ville trække voldsomt mange flere lærere til folkeskolen.
I hvert fald ikke noget, som Helle Plauborg, der er lektor på DPU, er stødt på. Hun har ellers forsket i
rekruttering og fastholdelse af lærere, og udgav en rapport om emnet sidste år.
”Jeg er ikke stødt på noget forskning omkring, hvor meget
lønnen betyder for rekrutteringen af lærere i Danmark. Vi har studier fra USA, der
kigger på det, men dem kan man ikke overføre til dansk kontekst”, siger Helle
Plauborg.
Individuel løn er lærernes chance
Skal lærerne have en chance for at hæve gennemsnitslønnen, bør
de i højere grad indstille sig på mere individuelle lønforhandlinger.
Det mener økonom og forfatter Sanne Udsen, der igennem mange
år har beskæftiget sig med forholdene på arbejdsmarkedet.
”Kigger man på løn, har lærerne har jo traditionelt haft en
idé om, at de alle sammen er lige gode. Det er evident for enhver, der har gået
i skole, at det ikke passer. Og som det ser ud nu, med lønstrukturkommissionens
vurdering, tror jeg, at lærerne er nødt til at acceptere individuelle
lønforhandlinger, hvis de vil have generelle lønstigninger”, siger Sanne Udsen,
der dog advarer om, at det kan være svært at vurderer lærernes arbejdsindsats.
Hun advarer dog om, at der er en del problemer forbundet med
at vurdere lærernes løn individuelt.
”Så snart du går ind i den individuelle vurdering, hvor vi begynder
at sammenligne os med hinanden, kan det virkelig komme til at påvirke stemningen
på lærerværelset. Nogle folk kan spørge sig selv, ”hvorfor fik hende der et
kvalifikationstillæg, når jeg ikke gjorde?”, siger Sanne Udsen.
Værdien af undervisning er nemlig utrolig svær at fastsætte,
forklarer hun.
”Du kan ikke bruge karaktererne som pejlemærke, for elevernes
succes er også et resultat af deres talent og mange andre faktorer, der ikke skyldes
undervisningen”, siger hun og konkluderer,
”Så der er god grund til at holde fast i, at man ikke har individuel
løn på undervisningsområdet, men afviser man det, kan det blive svært at få
gennemsnitslønnen op”.