Et helt nyt
styresystem eller kryptering af elevernes data.
Sådan lyder forslagene
fra to forskellige virksomheder, der mener, at de kan hjælpe de kommuner, der bruger Chromebooks i skolerne med at gøre det uden at komme på kant med datalovgivningen.
Forlagene
kommer efter, at Datatilsynet forleden kom med en længe ventet afgørelse i den
såkaldte Chromebook-sag. I afgørelsen pålægger tilsynet de 53 danske kommuner,
der benytter Chromebooks i skolerne, at finde en lovlig måde at benytte computerne
på, der ikke kompromitterer elevernes datasikkerhed.
Løsningen
skal være implementeret i august, men allerede i marts skal kommunerne have en
plan klar, lyder det i afgørelsen.
Kort efter
offentliggørelsen lød vurderingen fra flere sider dog, at
kommunerne næppe kan løse udfordringerne selv, men med private aktørers
hjælp, kan det måske alligevel godt lade sig gøre, lover de to firmaer altså.
Løsning 1: Samme
Chromebook, nyt styresystem
Én måde at
komme ud af den nuværende Chromebook-pine, er at erstatte det styresystem, som de
små laptops er udstyret med fra fødslen, med et andet.
Den model
tilbyder den danske softwarevirksomhed Magenta. De har i samarbejde med kollegaer
i branchen udviklet en prototype på en samlet platform til skolerne, der
er sikker at anvende, og som genbruger de eksisterende Chromebooks, skriver de
i en pressemeddelelse.
Her beholder
skolerne altså sine Chromebooks, men installerer et nyt styresystem, der hedder
OScampus.
Virksomheden
forsikrer, at skolerne får tilsvarende pædagogiske redskaber, som de har i dag,
hvor ”eleverne får mulighed for dokumenthåndtering,
redigering og kommunikation med deres lærere og med hinanden".
OScampus kan
enten anvendes som en cloud-løsning, eller den kan hostes lokalt hos kommunerne,
forklarer Magenta i pressemeddelelsen.
Løsningen mangler
dog finansiering for at kunne gå fra prototype til et system, der kan fungere i
stor skala. Det kræver, at der er flere, der køber ind på ideen, og Magenta opfordrer
derfor til et fælleskommunalt samarbejde, skriver de.
En vigtig detalje
ved OScampus er, at systemet er bygget på open source-software, som blandt
andet betyder, at det ikke kun er én udbyder, der kan lave tilpasninger i
systemet.
En del af
den kattepine kommunerne står i i dag beror nemlig på, at det er Google, der
skal ændre i indstillingerne i Google Workspace, for at kommunerne kan
overholde loven. Og det er ikke givet på forhånd, at tech-giganten er
interesseret i at lave disse ændringer.
Løsning 2:
Elevdata skal krypteres
TDC Erhverv
kom også på banen med en løsning, kort efter at Datatilsynet offentliggjorde
sin afgørelse.
TDC's løsning lyder på at beholde Chromebooks oprindelige styresystem, men på en
måde, hvor elevers data bliver krypteret.
”Ved at kryptere data gøres den ulæselig for uvelkomne. Derved
løses problematikken omkring udlevering af læsbare persondata til tredjeland,
som strider imod dansk og europæisk lovgivning”, lyder det fra TDC Erhverv.
TDC Erhverv CloudKey hedder virksomhedens løsning, der ifølge
pressemeddelelsen både beskytter
brugernes data og sikrer, at de store cloudløsninger fortsat kan bruges.
Claus Kraft, der er Head of Solutions hos TDC Erhverv understreger
i pressemeddelelsen, at det private marked kan være et sted at kigge hen, hvis man
er én af de 53 Chromebook-kommuner.
”Heldigvis
er vi flere private aktører, som har en løsning klar, der kan beskytte
borgernes persondata i kommunerne i overensstemmelse med lovgivningen og nu
håber jeg, at vi sammen kan få det offentlige Danmark på ret kurs,” siger han.
It-vejledere:
Kommunerne skal finde løsning sammen
Hos Danmarks
it-vejlederforening ser bestyrelsesmedlem Daniel Kansberg muligheder i begge
løsningsforslag.
”Der er en
god pointe i begge forslag, men for os er det væsentligste, at man finder en
løsning igennem KL-samarbejdet. Denne her Chromebook-sag har vist, at kommunerne
ikke står ret stærkt alene. Og en fælles løsning er klart at foretrække fremfor
53 forskellige løsninger”, siger Daniel Kansberg, der understreger, at han ikke
har undersøgt de to modeller til bunds.
Det er også
vigtigt, at en ny løsning ikke bliver for besværlig for skolerne, påpeger han.
”Den løsning
man vælger skal selvfølgelig sikre, at loven bliver overholdt, og så skal det
helst være en løsning, der ikke medfører, at vi skal til at arbejde på en helt
ny måde ude på skolerne”, siger han.
Dér har
krypteringsmodeller i teorien den fordel, at man stadig kan bruge Google
Workspace, som man plejer.
Daniel
Kansberg anerkender, at det på længere sigt kan være en god idé at gøre sig helt
fri af systemer fra udbydere som Google, hvilket kunne tale for en
open-source-løsning som den fra Magenta.
”Den her sag
har understreget vigtigheden af, at kommunerne har en exitstrategi, der kan træde
i kraft, hvis vi en dag ikke længere kan bruge Chromebooks”, siger han.
Men med den
tidsfrist kommunerne har fået af Datatilsynet, er det nok ikke den løsning, der
skal på bordet allerede i marts, vurderer han.
”Vi skal
have respekt for den tidshorisont vi står med lige nu, men jeg synes også, at det
på den længere bane er relevant at tage en snak om tech-giganternes snabel ind
i ikke bare vores private, men også vores offentlige liv”, siger Daniel
Kansberg.
Datatilsynet: Gamle krav gælder også nye systemer
Hos Datatilsynet
vil It-sikkerhedsspecialist Allan Frank hverken vende tomlen op eller ned
til de to systemer.
”Vi har ikke undersøgt de her værktøjer, så jeg kan hverken
bekræfte eller udelukke, at de kan løse kommunernes problem”, siger han.
Allan Frank minder om, at de tre veje som Datatilsynet har vist, er ikke er tænkt
som en udtømmende liste over muligheder. Forslagene er baseret på et scenarie om,
at kommunerne gerne vil beholde Google Workspace, forklarer Allan Frank.
Han understreger dog, at hvis kommunerne vælger de nye løsninger, er
der stadig de samme krav til at kommunerne skal kunne dokumentere over for Datatilsynet,
at elevernes data bliver behandlet i overensstemmelse med den gældende
lovgivning.
Det er vigtigt at huske, fordi Chromebook-miseren ifølge specialisten
kan tilskrives, at kommunerne i sin tid tog Chromebooks i brug, uden at have sikret
netop dette.
”Hvis man ønsker et skifte system, skal man foretage de overvejelser
og efterprøve de ting, som denne her afgørelse er et udtryk for”, siger Allan Frank.