”Vores faglige samtaler løfter sig til et helt andet niveau, fordi vi sidder så mange fagligheder rundt om bordet”, siger Lonnie Warren, it-pædagogisk konsulent på Social- og Sundhedsskolen Fyn.

Fra folkeskolelærer til it-pædagogisk konsulent på sosu-skole

Lonnie Warren er uddannet folkeskolelærer, men siden maj sidste år har hun arbejdet som it-pædagogisk konsulent på Social- og Sundhedsskolen Fyn. Hun nyder jobbets store variation og er stolt af at være med til at uddanne dygtige fagprofessionelle til at passe på samfundets ældre, børn og udsatte.

Offentliggjort Sidst opdateret

Efter syv år som lærer – først på en helt almindelig folkeskole og siden i et særligt læringstilbud for 13-17-årige i regi af Ungdomsskolen i Odense – skiftede Lonnie Warren i oktober 2020 til Social- og Sundhedsskolen Fyn.

”Jeg savnede at udvikle mig fagligt og kunne godt tænke mig at arbejde mere målrettet mod én retning, og jeg er stolt over at være med til at uddanne elever på både sosu-uddannelserne og uddannelsen til pædagogisk assistent, fordi begge grupper er så vigtige i samfundet – for vores ældre, børn og udsatte”, siger Lonnie Warren. 

De første knap tre år var hun underviser i dansk, engelsk og erhvervsrettede fag, og siden maj sidste år har hun været en af skolens to it-pædagogiske konsulenter. 

”Jeg har altid været interesseret i arbejdet med at inddrage digitale læringsværktøjer, når det giver mening, og det at få mulighed for at give både elever og undervisere nogle kompetencer ud i digitale værktøjer – ud fra et pædagogisk fokus - var lige mig”, fortæller Lonnie Warren. 

Vi skaber mod og tryghed 

Social- og Sundhedsskolen Fyn prioriterer både lærings- og velfærdsteknologier højt, så eleverne dermed rustes til fremtidens arbejdsmarked, videre uddannelse og livslang læring. 

I jobbet som it-pædagogisk konsulent er en af de vigtigste opgaver at sørge for at skabe både mod og tryghed for elever og undervisere i forhold til at gøre brug af alt fra Studietube, robotter, til digitale plancher, podcast, VR-briller, sprogmodeller via kunstig intelligens og meget mere. 

”Vi laver jo ikke podcast her på skolen, fordi eleverne skal lave podcast ude i hjemmeplejen, eller hvor de kommer til at arbejde. Vi laver podcast, så de kan øve sig i at formidle viden på en anden måde, øve sig i at reflektere, og så de bliver trygge ved at bruge digitale værktøjer og dermed hurtigere kan sætte sig ind i andre tekniske og digitale systemer”, siger hun.

For ifølge Lonnie Warren handler det om at give eleverne så mange kompetencer med fra skolen som muligt. 

”Selvom eleverne måske ikke specifikt skal bruge alle teknologier, de benytter her på skolen, så handler det om at gøre dem trygge, give dem modet og indsigten til at vurdere, om det giver mening at bruge forskellige digitale værktøjer og hvornår”, mener Lonnie Warren. 

Blå bog

Lonnie Warren er 41 år.
2013: Uddannet folkeskolelærer fra UCL i Odense med dansk, billedkunst og specialpædagogik som linjefag.
2014: Lærer på Langeskov Skole. 2015-2020: Lærer i et særligt læringstilbud i Ungdomsskolen i Odense.
2020-2023: Sosu-underviser på Social- og Sundhedsskolen Fyn. 2023-nu: It-pædagogisk konsulent samme sted.
2015-2018: Freelanceforfatter ved flere undervisningsforlag.
Før læreruddannelsen arbejdede hun flere år med salg i tøjfirmaet Brandtex. Uddannet markedsføringsøkonom.

En bred vifte af opgaver 

Hun udgør sammen med - kollegaen og også tidligere folkeskolelærer - Jesper Kristensen ”Pædagogisk IT”. De to hører under IT-afdelingen, og ved spidsbelastning for eksempel ved studiestart hjælper de to it-pædagogiske konsulenter også med helt basal it-support. 

”På en sosu-skole har vi både de helt unge, der har godt styr på it, men også de ældre, der har været væk fra arbejdsmarkedet i mange år og aldrig rigtig har brugt it og computere, eller som kommer fra andre brancher. Så her ligger et stykke pædagogisk arbejde i at gøre dem trygge ved it”, fortæller Lonnie Warren. 

Derudover sparrer ”Pædagogisk IT” med både undervisere og elever. Alle kan komme forbi, låne udstyr, få lidt konkrete ideer samt råd og vejledning. 

”Vi er også med til at udvikle særlige undervisningsforløb, hvor vi brainstormer sammen med underviserne og understøtter det, de brænder for. Vi kan gå ind som co-teachere, vi laver workshops for underviserne og kan også stå for særlige valghold som teknologiforståelse. Samtidig er vi med i skolens forskellige pædagogiske projekter”, forklarer Lonnie Warren. 

Hun er vild med jobbet – ikke mindst på grund af den store variation i dagligdagen. 

”I starten var det lidt svært at gå fra skoleskema til en åben kalender, for jeg er meget et kassemenneske, men i dag er jeg vild med variationen og den langt større fleksibilitet”, fortæller hun. 

Trækker på sin lærerbaggrund 

At både hun og kollegaen har en baggrund som folkeskolelærer, ser hun som en stor fordel. 

”I vores arbejde med at skabe tryghed og mod blandt elever og undervisere trækker vi begge på vores lærerbaggrund. Vi arbejder med en anerkendende og differentieret tilgang, vi kan afkode de elever, vi står med og kan bruge forskellige pædagogiske og didaktiske tilgange”, siger Lonnie Warren. 

”Samtidig ved vi, hvad underviserne står med. Vi ved, hvordan man kan være presset i sin forberedelse”, fortsætter hun. 

På Social- og Sundhedsskolen Fyn er jobbet som it-pædagogisk konsulent en fuldtidsstilling. Så de begge kan dedikere sig 100 procent til funktionen og også har tid og mulighed for at være nysgerrige på ny teknologi og fordybe sig. Lige nu har ”Pædagogisk IT” særlig fokus på mulighederne i kunstig intelligens og 3D-printere. 

Skolen har tre matrikler i Odense, Svendborg og Middelfart. De fleste dage er de begge to på skolen i Odense. Én dag om ugen er Jesper Kristensen i Svendborg, én dag hver anden uge er Lonnie Warren på skolen i Middelfart. 

Høj faglighed 

Som ansat på en sosu-skole bliver man del af et lærerværelse med rigtig mange forskellige fagligheder, og netop tværfagligheden fremhæver Lonnie Warren som et stort plus ved skiftet fra folkeskole til sosu-skole. 

”Vores faglige samtaler løfter sig til et helt andet niveau, fordi vi sidder så mange fagligheder rundt om bordet. Og jeg er stolt af at arbejde på en skole, som er præget af en stor grad af professionalisme, fremsynethed og gejst for at gøre vores elever så dygtige som muligt”, siger hun. 

Høj faglighed og faglig stolthed er også et fokusområde i jobbet som it-pædagogisk konsulent.

”Når vi er ude at snakke med eleverne om digitale læringsværktøjer eller velfærdsteknologier, taler vi også om, hvor vigtige de er som sosu-medarbejdere eller pædagogiske assistenter. De er hjerterne, de er de varme hænder, og det er dem, der har fagligheden til at vurdere, om det giver mening at bruge et digitalt værktøj”, pointerer Lonnie Warren.