Lærer på Sosu Esbjerg Morten Fruergaard træner med nogle af beboerne på handicapcentret i Waterloo i Sierra Leone.

Sosu-elever underviste i Sierra Leone: ”Det er ægte verdensmåls­­undervisning”

Seks elever og tre lærere fra Sosu Esbjerg har været to uger i Sierra Leone som led i et udviklingsprojekt, der skal gøre en forskel for både prostituerede, handicappede og sygehuspersonale i det afrikanske land og samtidig uddanne sosu-eleverne til globale medborgere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Uddeling af kondomer i nattelivet. Oplæg om førstehjælp og hjertemassage. Træning med fysisk handicappede. 

Blot tre af mange punkter på programmet, da seks elever og tre lærere fra Sosu Esbjerg i februar var to uger i Sierra Leone som en del af et udviklingsprojekt. 

I løbet af opholdet skulle elever og lærere både undervise på et hospital, et bosted for handicappede drenge og mænd i alderen 12-39 år og hos græsrodsbevægelsen Pink Power, som arbejder for at hjælpe prostituerede og give dem bedre vilkår. 

”Det var en lærerig oplevelse på alle mulige parametre, og for mig som underviser har det givet en masse konkrete førstehåndserfaringer, som jeg kan inddrage i undervisningen”, fortæller Morten Fruergaard, lærer på Sosu Esbjerg, hvor han underviser i blandt andet samfundsfag og engelsk. 

UNESCO verdensmålsskole 

Sosu Esbjerg har siden 2021 været en Unesco verdensmålsskole, og dermed har skolen forpligtet sig til at uddanne eleverne til at blive globale medborgere og forandringsagenter i den bæredygtige udvikling. 

”Det bliver pludselig noget mere ægte og virkeligt at lave verdensmålsundervisning, når man har været i Afrika. Set elendigheden med egne øjne og oplevet, hvor meget man kan ændre med meget lidt”, fortsætter Morten Fruergaard. 

Kort fortalt

Projekt ’Ud over grænserne: Sosu Esbjerg skaber engagement for det globale syd” løber fra maj 2024 til august 2025.
Projektet er skabt i samarbejde med den danske ngo – Brigther Horizon Projects.
Sosu Esbjerg har fået 320.000 kroner fra Globus-puljen, som er finansieret af Udenrigsministeriet.
Globus-puljen støtter samarbejde mellem danske uddannelsesinstitutioner og partnere i det globale syd, som kan skabe engagement i det internationale udviklingsarbejde og verdensmålene.
Sosu Esbjerg har siden 2021 været UNESCO verdensmålsskole.

Han fortæller om besøgene på handicaphjemmet, hvor fire beboere deltes om én madras, og hvor de 25 beboere havde ét toilet uden skyl. Med besværlig adgang og uden nogen mulighed for at vaske hænder. 

Og om besøget ud i slumkvarteret i Freetown. 

”Jeg har aldrig set noget værre. Kontrasten til vores hjemlige forhold er ekstrem”, konstaterer Morten Fruergaard. 

Han fortæller videre om deltagelse i ture ud i nattelivet med Pink Power, hvor de mødte en prostitueret, som for et par og 20 kroner solgte sex, der foregik på et betongulv på et Toy Story-tæppe, alt imens hendes børn sad udenfor og ventede. 

”Hvis Gud var god, fik hun 12 kunder på en dag, for så kunne hun sørge for familien, fortalte hun. Det var barskt at opleve”, siger Morten Fruergaard. 

Engagement for det globale syd 

Den to ugers rejse til Sierra Leone er blot en del af et 15 måneder langt udviklingsprojekt, hvor skolens lærere og elever skal skabe engagement for det globale syd. 

Projektet er skabt i samarbejde med den danske ngo Brighter Horizon Projects, og ud over selve turen til Sierra Leone involverer projektet forskellige indsamlinger, nødhjælpssendinger og diverse oplæg og aktiviteter med fokus på netop udviklingsprojektet i Sierra Leone. 

På deres tur medbragte elever og lærere både træningsudstyr, fodboldudstyr, prævention og diverse undervisningsmateriale i både førstehjælp, hygiejne og seksualundervisning. 

Senere i projektfasen skal der sendes en hel container afsted til partnerne i Sierra Leone – med blandt andet møbler og diverse elektronik. 

Deltagerne på turen til Sierra Leone skal også udarbejde cases, som skal bruges i undervisningen fremover. 

Hele projektet har som formål at styrke elevernes forståelse i arbejdet med FN’s verdensmål med fokus på fire af målene - mål 3, 4, 5 og 17 – om henholdsvis sundhed, uddannelse, ligestilling mellem kønnene og partnerskaber for handling. 

Med projektet har eleverne fået en mulighed for at dykke ned i kulturelle, sociale, økonomiske og sundhedsmæssige udfordringer i Sierra Leone. 

En bærepose med penge 

Som optakt til turen til Sierra Leone holdt Sosu Esbjerg i november sidste år et stort loppemarked, hvor alle kunne booke en stand, og netop standlejen indbragte 17.500 kroner, som lærere og elever havde med til Sierra Leone. 

”Jeg havde pengene med i kontanter – i dollars – og dernede vekslede vi dem til den lokale valuta leones, og vi fik vitterligt en bærepose fyldt med penge”, fortæller Morten Fruergaard.

Pengene blev brugt på at gøre godt – og skabe forandring - hos både handicaphjemmet, hospitalet og organisationen Pink Power. 

Lærere og elever blev enige om, hvad der ville give bedst mening, og der blev indkøbt otte madrasser og et kilowatts-solcelleanlæg med tilhørende lamper til handicaphjemmet, så soveforholdene blev forbedret, og de fik mulighed for billig strøm. 

Til Pink Power købte de en ovn og to symaskiner, så både muligheden for at lave mad og til at uddanne flere tidligere prostituerede til syersker blev forbedret. 

Seks elever fra Sosu Esbjerg var med i Sierra Leone – heriblandt Mirjam Andersen og Freja Grün Derbyshire (th).

Til hospitalet blev der købt to babyvægte, blodtryksapparater, termometre og oximetre. 

”Man blev blæst bagover af, hvad man kan med så lidt som vores 17.500 kroner. Det kan være med til at ændre deres liv”, siger Morten Fruergaard. 

Stof til eftertanke 

Både lærere og elever har skullet ansøge om at komme med på turen til Sierra Leone. 

Kun tre lærere søgte – og kom alle med. I alt 40 elever søgte, og seks elever kom med. De fire er ved at uddanne sig til social- og sundhedsassistent, de to til pædagogisk assistent.

Hvor lærerne har deltaget gratis i turen, har eleverne skulle betale et deltagergebyr på 3.000 kroner plus udgifter til mad. 

18-årige Freja Grün Derbyshire var en af de heldige, og for hende har turen været en øjenåbner og givet stof til eftertanke. 

”Jeg har virkelig lært at værdsætte, alt det vi har her i Danmark. Vores levevilkår, politiet, sundhedsvæsenet og vores tillidsbaserede samfund – uden korruption, men jeg har også lært noget om at være glad for det, man har – og ikke bare købe nyt, fordi man kan”, siger hun. 

For hende var det mest overraskende den megen glæde trods dårlige leveforhold. 

”De bor i et blikskur, men er så livsglade”, siger Freja Grün Derbyshire. 

Den mest gribende oplevelse var for hende besøget på et hospital, hvor hun overværede et kejsersnit – uden narkose. Iført operationstøj stod kvinden midt i veerne og talte penge op for at betale for indgrebet, og lige før operationen skulle starte, gik strømmen. 

”Den oplevelse gik dybt ind, og da barnet så kom ud og havde svært ved at trække vejret, der blev jeg ramt”, fortæller Freja Grün Derbyshire. 

Personlig udvikling 

Turen til Sierra Leone har givet hende masser af brugbar viden til den videre færd som pædagogisk assistent. Både i forhold til at arbejde med bæredygtighed, mangfoldighed og planlægning af aktiviteter. 

Derudover har turen udviklet hende på det personlige plan. Freja Grün Derbyshire har aldrig brudt sig om at fremlægge, men i Sierra Leone blev hun kastet ud i at holde flere oplæg - på et andet sprog og over for folk, hun ikke kendte. 

”Efter vi er kommet hjem, er det blevet meget nemmere for mig at holde oplæg, det føles slet ikke så slemt længere, og jeg er ikke så nervøs som tidligere”, siger hun.