Debat
Teknologien bliver beskrevet som afgørende for fremtidens velfærd og samtidig en trussel mod mennesker. Begge forståelser indeholder en sandhed, mener to debattører.
Foto: Københavns Professionshøjskole
Debat: Mobilforbud vidner om, at skolen har brug for sin egen teknologiforståelse
Vi forskere og fagpersoner kan ikke afgøre, om en skole bør indføre mobilforbud. Men vi kan sikre, at skolerne får deres egen teknologiforståelse, skriver to debattører fra nyt videnscenter.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Vil børn og unge trives bedre og lære mere, hvis vi forbyder
skærme og mobiler i skolerne?
Spørgsmålet er vigtigt, men svaret afhænger i høj
graf af, hvem du spørger. Og her er den største udfordring, at skolerne mangler
den faglighed i digital teknologiforståelse, der kan ruste både lærere og
elever til selv at finde egne svar på et solidt fagligt grundlag.
Et vigtigt skridt i den retning blev taget for nylig, da
danske universiteter og professionshøjskoler åbnede et nyt Videnscenter for
Digital Teknologiforståelse. Centret skal udvikle undervisning i digitale
teknologier på skoler og gymnasier samtidig med, at debatten om skærmtid,
skadelige algoritmer og mobilforbud buldrer derudaf.
Det lyder som den helt store kamp for eller imod
teknologien, men faktisk er både videnscenter og mobilforbud gode eksempler på,
at skolen har brug for sin egen teknologiforståelse, hvis den skal undgå at
blive kastebold mellem andres.
Et nyt fagbegreb
De lærerstuderende, der læser teknologiforståelse hos os på
Københavns Professionshøjskole, starter med at lære, at der findes flere
forskellige teknologiforståelser, og at det gør en kæmpe forskel for skolen,
hvilken forståelse man lægger for dagen. Teknologiforståelse er altså ikke bare
navnet på en potentiel ny faglighed, det er også et fagbegreb for de forskelle,
vi ellers ikke har ord for i teknologidebatten, og som ofte ender med at tage
skolen som gidsel.
Årtiers digitalisering af den danske velfærdsstat bygger fx
direkte og indirekte på en klassisk økonomisk teknologiforståelse, hvor teknologien
betragtes som en af de mest centrale faktorer for at øge produktiviteten og
værdigskabelsen i samfundet og i skolen. Denne teknologiforståelse har stort
set været eneherskende og er fortsat en stor drivkraft for digitalisering i
skolen og i resten af samfundet.
Men nu har en ny teknologiforståelse meldt sig på banen og
vundet politisk gehør: Den sundhedsbekymrede teknologiforståelse, der forsøger
at måle de mulige negative konsekvenser af teknologien for læring,
koncentration og ikke mindst trivsel. Det er den, der præger mediebilledet i
disse dage.
En afgørende faktor - og en trussel
Vi er derfor i den paradoksale situation, at hvis man læser
nyere politikpapirer fra regeringen, så bliver teknologen både beskrevet som
neutralt optimerende og afgørende for fremtidens velfærd og samtidig en trussel
mod mennesker og samfund, der hurtigst muligt skal inddæmmes og bekæmpes.
Begge teknologiforståelser indeholder en sandhed og er
vigtige. Men de beskriver ikke nødvendigvis skolens sandhed og slet ikke
elevernes.
Derfor er det næste, de studerende lærer på Københavns
Professionshøjskole, at dén teknologiforståelse, de skal praktisere, er dén, de
kan gøre begribelig og meningsfuld for børn og unge set i forhold til det liv
og det samfund, der på godt og ondt omgiver dem. For teknologisk dannelse kommer
indefra og ud - og ikke oppefra og ned. Som kommende lærere skal de tage
udgangspunkt i elevernes egen referenceramme og hverdagsliv og deres
undervisning skal tjene til at eleverne i samspil med lærerne skaber sig egne
erfaringer og indsigter omkring teknologierne.
Og her er vi tilbage ved skærmdebatten. Vi forskere og
fagpersoner kan ikke afgøre, om en skole eller et gymnasium bør indføre
mobilforbud. Men vi kan sikre, at skolerne får deres egen teknologiforståelse;
en dynamisk faglighed, som lærerne og ikke mindst eleverne både kan bruge til at
undgå at blive kastebold mellem andres teknologiforståelser og ikke mindst til
at gå myndigt, kritisk og reflekteret til deres eget liv i et digitaliseret
samfund.