Anmeldelse

Er kunstig intelligens klar til hjælpe dig i matematiktimerne? Nja...

Skildpadden Topper er den nyeste tutor fra Toptutors. Ikke i kød og blod, men drevet af kunstig intelligens. Det er en spændende idé, men der stadig er et stykke vej før Topper er helt på toppen – især når det kommer til at hjælpe med elevernes læring frem for at give dem de færdige svar.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

Topper - AI-tutor

Gratis indtil 1. november 2024

Udgiver: Toptutor

Se materialet her

Tutorfirmaet Toptutors har lavet en onlinetutor drevet af kunstig intelligens. Denne anmeldelse er baseret på en betaversion, som er gratis at bruge indtil 1. november, dog med en grænse på 300 spørgsmål per måned. 

Der er tale om et digitalt værktøj, der er udviklet til at hjælpe elever med matematik og det første offentlige forsøg i Danmark på at udvikle en AI-baseret lektiehjælp med fokus på det danske pensum. Jeg har testet Topper, som tutoren hedder, sammen med en elev fra 9. klasse. 

Topper er nem at komme i gang med og har en række funktioner, der kan virke lovende for både elever og lærere. Man kan skrive spørgsmål direkte i systemets inputfelt eller uploade billeder af opgaver, som Topper så analyserer og giver hjælp til. I skrivefeltet er der gjort brug af open-source værktøjet MathQuill, der gør det muligt at indtaste matematiske symboler. Dog har vi oplevet, at dette inputfelt kan opføre sig lidt utilsigtet når man skriver ord der indeholder matematiske symboler som "TAN" i "standser" eller "PI" i "pige" eller bare anvender "F" som i "funktioner".

 Både grafik og layout fremstår en smule gammeldags. Det trækker ned på brugeroplevelsen og der er også stavefejl i systemet. Et eksempel er, når inputfeltet siger "matematik opgave" i stedet for "matematikopgave", eller når Topper skriver om "fælles nævner" i stedet for "fællesnævner". Det kan måske virke som småting, men den slags fejl er med til at underminere troværdigheden

En af de største udfordringer med Topper er, at den ofte giver svaret for hurtigt. I stedet for at guide eleverne til at forstå opgaven og hjælpe dem med at tænke sig frem til en løsning, får man ofte bare løsningen serveret. Heldigvis ikke på en gang, men gennem en række trin. Men det er alt for let bare at klikke fortsæt og på den måde komme frem til svaret uden egentligt at prøve at forstå hvorfor. Det er et problem, fordi det reducerer den læring, eleverne får ud af at bruge systemet. I stedet for at forstå og reflektere over deres fejl, får de blot præsenteret et facit. Min testelev kommenterede, at det ville være bedre, hvis Topper spurgte mere ind til, hvordan man selv havde regnet det ud og først derefter kontrollerede svaret. Denne form for "modstand" kunne give eleverne mulighed for at lære mere af processen.

Selv når man prøver at få systemet til at kontrollere svaret og nøjes med at hjælpe med metoden er der udfordringer. Vi testede det blandt andet med en procentregningsopgave, hvor vi regnede forkert. Topper bekræftede vores forkerte svar, og først da vi påpegede fejlen, kom den med det rigtige svar. Denne tendens hos sprogmodellerne til at give brugeren ret kalder man for sykofantisme og det generelt noget man skal passe på - men når det handler om at hjælpe med matematik er det ret kritisk. Topper formåede heller ikke at forklare, hvor vi var gået galt med vores udregning. Faktisk fik vi den til at komme med en fejlbesked, eller bare give det rigtige svar.  

En ret spændende funktion er muligheden for at tage billeder af matematikopgaver fremfor at skrive i tekstfeltet. Det er især nyttigt, når man arbejder med geometriske opgaver eller komplekse brøkopgaver, hvor det kan være lettere at vise end at forklare. Desværre fungerer denne funktion bedst med simple opgaver. Hvis der er flere opgaver på et billede, bliver Topper forvirret, og hjælpen udebliver.

Desuden oplevede vi udfordringer med mobilversionen af systemet. Det fungerer ikke lige godt med alle typer mobiltastaturer, hvilket gjorde det svært at bruge på telefonen. Da mange elever foretrækker at bruge deres mobil til at tage billeder og stille spørgsmål, er dette et væsentligt område, hvor Topper kunne forbedres.

Alt dette rejser spørgsmålet om, hvorvidt Topper i sin nuværende form er det bedste valg for elever, der ønsker at forbedre deres matematikfærdigheder. For at teste hvor godt Topper klarer sig som specialiseret system, prøvede vi også både ChatGPT og SkoleGPT. ChatGPT viste sig faktisk at være bedre til at forstå, hvor eleven var gået galt, og tilbød mere detaljerede forklaringer på fejlene. Den kunne guide eleven igennem opgaven på en måde, der fremmede forståelsen. SkoleGPT var ikke helt på samme niveau, men leverede også hjælp, der var mere fokuseret på at lære eleven noget, i stedet for blot at give svaret. I begge tilfælde krævede det dog en ret grundig systemprompt.

Når vi forsøgte at give en opgave og selv svare, men svare forkert, kunne SkoleGPT heller gennemskue hvad vi gjorde forkert, men ChatGPT var faktisk ganske ferm til at komme med bud på hvor vi havde regnet og tænkt forkert og hvad der skulle til for at få det rigtige svar, da den første havde anerkendt at vi rent faktisk havde taget fejl.

Toptutors fortæller, at AI Tutor overholder GDPR-reglerne, men da systemet kræver, at eleverne opretter sig med en e-mailadresse, kan det ikke anvendes i skoleregi uden en databehandleraftale. Der ligger heller ikke nuværende tidspunkt en privatlivspolitik på tjenestens hjemmeside eller en oversigt over hvordan data håndteres og hvilke tjenester der driver den bagvedliggende teknologi.

Det bliver interessant at se hvad der kommer ud af betatesten og hvor meget bedre Topper kan blive. Det er nemlig en rigtig god tanke at anvende en stor sprogmodel som tutor. Problemet er bare hvordan man kan få hegnet modellen ordenligt ind, så den vedholdende vil hjælpe uden at give svaret.

Ligesom det ikke giver den store faglige udvikling hvis det er ens forældre eller søskende der laver opgaverne, er det også en gevaldig bjørnetjeneste hvis man bruger Topper til at lave matematiklektierne. Men kan man få den til at insistere på hjælp uden at give svaret - og måske endda lære den at regne rigtigt når den kontrollerer svarene - kan systemer som det blive en god hjælper i det faglige arbejde - også mens vi er i skolen.

Når og hvis værktøjer som disse bliver bedre og ikke mindst når de integreres mere med de træningsværktøjer man i øvrigt arbejder med, bliver det rigtigt spændende, men i sin nuværende form vil jeg næsten hellere anbefale SkoleGPT med en god systemprompt.