Et diagram over det samlede Brugerportalsinitiativ

Netcompany skal lave Skoleintras afløser

It-konsulentvirksomheden Netcompany har i samarbejde med Frog og Advice vundet udbuddet på at levere folkeskolens nye samarbejdsportal, Aula. Det lover godt, at de tidligere har leveret lignende løsninger i andre lande, mener it-vejlederne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 2019 går det nuværende Skoleintra på pension og bliver afløst af en ny elektronisk samarbejdsplatform, som har fået navnet Aula.

I dag blev det afgjort, at det bliver firmaet Netcompany, der skal levere den nye løsning, som skal bruges af skoler og dagsinstitutioner i alle landets 98 kommuner, i samarbejde med to andre firmaer, Frog og Advice.

Netcompany er en it-konsulentvirksomhed, der i forvejen er involveret i en række andre kommunale projekter blandt andet på socialområdet.

Frog er en britisk udvikler af skolesystemer, som er til stede i 23 lande og har over 20 millioner brugere.

Advice har som digitalt kommunikations- og reklamebureau blandt andet stået for Skolevalg sammen med Undervisningsministeriet og Folketinget.

It-vejlederne er positive

Formand for it-vejlederne John Klesner glæder sig over udfaldet af udbuddet, hvor Netcompany, Frog og Advices bud vandt over tre andre.

"Det lover godt, at et solidt konsortium med stor erfaring byder ind med en løsning, der primært skal indeholde løsninger, de har erfaring med at levere i andre lande. Det betyder forhåbentlig, at der bliver tale om en let implementering, og at vi ikke skal bakse med ufærdige 'beta-versioner', som det er tilfældet med læringsplatformene", siger han.

It-vejlederformanden har kendskab til især Frogs løsninger blandt andet fra den årlige internationale skole-it-messe Bett i London.

"Der vil være tale om velkendte løsninger for dem, og jeg kender deres løsninger som værende intuitive og lette at bruge for både lærere, elever og forældre", siger han.

Andet led af stort it-initiativ

Aula er andet led i det såkaldte Brugerportalsinitiativet, iværksat i 2014 af KL og den daværende regering.

Første led er kommunernes egne indkøb af de digitale læringsplatforme, som alle skoler skal have taget i brug efter sommerferien og være færdige med at implementere inden udgangen af 2017.

Skoleintras afløser tager form

Samarbejdsplatformen skal indeholde redskaber til planlægning af undervisningen som kalender, beskeder og lektier. Desuden skal den fungere som en samlet indgang til alle skolens digitale resurser - for eksempel læringsplatformen.

Den nye løsning får kontrakt på fire år, og herefter er det tre gange muligt for kommunernes udbudsfællesskab Kombit og Netcompany at forlænge kontrakten med to år. Efter maksimalt 10 år skal Aula i udbud igen.

Kommunernes udbudsfællesskab Kombit har tidligere understreget over for folkeskolen.dk, at Aula bliver leveret i fire dele med kernefunktioner i sommeren 2019 og tre senere leverencer med 'nice to have'-funktioner i løbet af skoleåret 2019/20.

Der bliver ingen overgangsfase fra Skoleintra til Aula.

Læs mere

Du kan se videoer om, hvad Aula kommer til atindeholde, her