Søstjernen forklarer en træt haj lidt geometri.

Matematik med sved på panden

Forklaringer om triangulering og polygoner toner frem på skærmen, når 7.g på Pilegårdsskolen i Tårnby Kommune udarbejder animationer til Matematikkens Dag. Temaet er programmering og koder, og eleverne deltager både i intern og landsdækkende konkurrence.

Offentliggjort

Matematikkens Dag

Danmarks Matematiklærerforening har siden 2010 holdtMatematikkens Dag med landsdækkende konkurrence siden 2010. I år eremnet "Programmering og koder". Sidste år var det "Universet".Tidligere emner har blandt andet været "Matematik på spil","Historisk matematik" og "Arkitektur og design". Der er trekonkurrencer - for indskoling, mellemtrin og udskoling. Læs mere omkonkurrencen her .

Eleverne i 7.g på Pilegårdsskolen er i gang med at programmere i Scratch
Alexander (i midten) er en af de elever, der går rundt og hjælper de andre i klassen. Det giver sved på panden.
En gruppe har fået programmeret en pony til at bevæge sig ud af klassen og hen imod et toilet ....

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne i 7.g har arbejdet med programmering og koder i matematiktimerne i denne uge. Nogle har prøvet at programmere små robotter tidligere, men for mange af klassens elever er det første gang, de programmerer, og flere begynder forfra på deres animation i dag på Matematikkens Dag, fordi noget har drillet tidligere.

To drenge lytter til små musikstykker fra programmet Scratch og afviser den ene efter den anden. Pludselig er rytmen der. "Yes, så er der fest". De griner. Den er valgt til deres film.

"Det er rigtig sjovt at arbejde med programmering. Jeg har prøvet det i 5. klasse, hvor jeg lavede små spil til en julekalender, så jeg har erfaring med det", fortæller Alexander, der går rundt og hjælper sine klassekammerater. Hans makker er syg i dag, og deres animation ligger på makkerens uni-login. Men det er fint at gå rundt og være hjælper, synes han. De er et par stykker, der hjælper de andre.

"Det er matematik med sved på panden", siger han grinende og tørrer hånden over sit fugtige ansigt. Eleverne har travlt med at blive færdige med deres animationer, så der er gang i arbejdet rundt i klassen.

"Vi har kun haft plan-geometri et lille stykke tid, så man skal være sikker på at kunne forklare det ordentligt til andre. Jeg er ikke den bedste til plan-geometri, så faktisk er det en forklaring til mig selv også. Det er et hjælpemiddel, så jeg forstår det bedre, når jeg skal forklare det for andre. Det giver øvelse", siger Alexander.

"Bag alle koderne er der matematik. Det er et sjovt og spændende fag, der kan bruges til rigtig meget", mener han.

 

Let at differentiere

Matematiklærer Maria Bruun-Jensen fortæller, at hun ikke selv har programmeret meget, men at hun tidligere har arbejdet med at programmere små robotter og arbejdet med blok-programmering i Hour of Code.

"Scratch var en ny udfordring for mig, men vi åbnede programmet og gik i gang med "to do"-opgaverne. Flere elever sagde, at det kunne de allerede, og så var vi i gang. Nogle vælger at arbejde med de elementer, som programmet har, og andre har selv taget billeder og lagt ind. Det er let at differentiere her", siger Maria Bruun-Jensen, der også er matematikvejleder.

Tårnby Kommunes matematikvejledere har arrangeret deres egen konkurrence internt i kommunen, så eleverne afleverer klassens udvalgte animation både til den landsdækkende konkurrence, som Danmarks Matematiklærerforening står for og så til den lokale konkurrence kommunens skoler imellem.

Et par elever forklarer, at de har valgt baggrund til deres animation og figurer. Nu skal de prøve at sætte lyde på og skrive tekster, som skal stå i taleboblerne ved deres figurer.

"Hvis vi ikke havde et fast program, så ville vi jo ikke være nået så langt på den tid, vi har brugt", siger de.

"Men det ville være sjovt selv at prøve at lave koderne", mener én.

Eleverne har også lært, at de skal skrive, hvor de har taget et billede fra - og at der er gratis billeder, man kan bruge, mens andre har copyright og ikke bare må kopieres ind i deres animation.

 

Blop-lyde og lidt bevægelse

Eleverne arbejder i makkerpar. De ser deres animation igennem, retter teksten lidt til, sætter lidt flere sekunder på en taleboble, så man kan nå at læse den.

"Hvis I er ved at være færdige, så gå lige det hele igennem og tjek stavning. Se om I har husket punktummer og store bogstaver. I har tid til noget finpudsning, inden vi ser filmene sammen", siger Maria Bruun-Jensen til klassen.

Ti minutter senere er der fremvisning. Første gruppe sætter en chromebook til og på skærmen kommer deres animation om triangulering op.

"Jeg er imponeret over, hvad de skriver som forklaringer i taleboblerne. Det viser, at de har forstået de emner, de arbejder med", siger Maria Bruun-Jensen.

Eleverne har selv valgt, hvilket geometrisk begreb eller formel, de vil forklare.

På en animation forklarer en løve et geometrisk begreb for en pingvin. En pony står i klassen og lytter, men pludselig siger den, at den skal tisse. Ponyen skrider hen over skærmen og går ud af klassen. En sjov lille detalje, som eleverne lige fik programmeret ind. Andre har en blop-lyd, når noget popper op på skærmen. For eksempel en trekant eller en firkant, som de vil forklare noget om.

"Det er en rigtig god film, I har lavet, men man skal have lidt længere læsetid til nogle af taleboblerne", siger en elev som feedback til en gruppe. Matematiklæreren er en enkelt gang inde med en mindre faglig rettelse. Nogle grupper forklarer, at de var lidt for ambitiøse, og så var der en detalje, der gik skævt.

Nogle har tegnet med forskellige farver, så de lettere kan forklare sig. En elev kommenterer, at man godt kan triangulere med firkanter, men at alle med det emne har valgt trekanter.

Fremvisningen går lidt ind i frikvarteret, så klassen vil senere vælge den animation, der skal repræsentere dem i de to konkurrencer.

9. klasse laver dokumentar fra Matematikkens Dag