Børn skal forstå fælderne og forholde sig kritisk til teknologien, siger Ane Halsboe-Jørgensen.
Foto: Jens Honoré
100 læreruddannere skal lære teknologiforståelse
Teknologiforståelse kommer til at få plads på skoleskema i folkeskolen, og derfor skal fremtidens lærere klædes på til opgaven. Den opgave har professionshøjskolerne nu fået midler til.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen har netop offentliggjort udmøntningen af 45 millioner kroner til at styrke digitale kompetencer blandt underviserne på de videregående uddannelser. Ét af ni projekter, der har fået penge, er et projekt, der skal integrere teknologiforståelse i læreruddannelsens fag.
Over 100 undervisere til blive efteruddannet på alle professionshøjskolerne. Formålet med projektet, som Københavns Professionshøjskole er leder af, er at udvikle en bæredygtig model for gennemførsel af sammenhængende, dyb og praksisforandrende kompetenceudvikling af undervisere på læreruddannelsen.
"Vores børn og unge vokser op i en digital tidsalder, hvor det er vigtigt, at de kan forstå og udnytte de muligheder, teknologien tilbyder. Men de skal også forstå fælderne og forholde sig kritisk til, hvordan vi bruger teknologien. Her spiller underviserne på de videregående uddannelser en vigtig rolle, for det er dem, der klæder de studerende på til deres fremtidige arbejdsliv. For eksempel har vi brug for dygtige og digitalt rustede folkeskolelærere, gymnasielærere og sundhedspersonale i vores offentlige sektor", siger ministeren i en pressemeddelelse.
Læs mere
Oversigt over bevillingerne