Forlag: Lærerne bruger portaler tre gange så meget, når skolerne selv har valgt

Når en skole selv køber adgang til en af Clio Onlines portaler, bliver de brugt tre gange så meget, som når forvaltningen køber adgangen til alle kommunens skoler.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mere end en femdobling af brugen af Clio Onlines fagportal geografifaget.dk. Det er resultatet, når klassens lærer selv har været med til at tage beslutningen om, at der skal købes adgang, end når beslutningen er taget på vegne af alle kommunes lærere på rådhuset.

Det viser en intern undersøgelse, forlaget selv har foretaget blandt sine kunder. Her har de sammenlignet skoler og kommuner, der har købt adgang til portalerne samtidig.

Gennemsnittet er, at brugen af portalerne stiger med 219 pct., når læremidlet er indkøbt på skoleniveau. Folkeskolen.dk har set undersøgelsen.

"Fra et økonomisk udgangspunkt har vi bestemt ikke noget imod, når kommuner køber hele pakken. Men vi er på den anden side mere interesserede i, at vores produkter også bliver brugt. Vi producerer det hele fra bunden, og vi har ingen interesse i at lave noget, som folk ikke bruger", siger markedschef i Clio Online Rune Larsen.

"Derfor har vi valgt at lave undersøgelsen, så vi kan gå ind og hjælpe med workshops i implementeringen, sådan at vores produkter rent faktisk giver mening for kunderne".

Forlaget henviser til en undersøgelse fortaget af Epinion blandt 8.639 lærere. I den mener hver fjerde af de adspurgte, at de i mindre eller ingen grad har nogen indflydelse på indkøbene. I den anden ende af skalaen ses at skoleledelserne og kommunerne ligger på henholdsvis 67 pct. og 54 pct. i følelsen af tilstrækkelig indflydelse på indkøb.

"Ledelserne kender skolernes og kommunernes behov, men store didaktikere er de jo ikke nødvendigvis, så det er jo ideelt at tage dem med på råd, som rent faktisk skal bruge portalerne. Vi får ofte henvendelse fra lærere, der melder om, at indkøbene er fortaget på forvaltningsniveau uden, at fagudvalgene er hørt overhovedet. Og der har vi da en ide om, hvilke hensyn, der vejer tungest", siger Rune Larsen.

Ministeriet uddeler 12 millioner til udvikling af digitale læremidler 

En stigende tendens til kommuneindkøb

Birgitte Reindel, formand for Pædagogisk Læringscenter Forening (PLCF), kan genkende tendensen, og hun mener desuden, at involvering af lærerne er nøglen til en større brug af digitale læremidler.

"Har man selv været med til at vælge, vil man også bruge det. Det siger sig selv. Det er desværre ikke altid, når kommunen køber noget, at det når helt ud til skolerne, og kompetencerne følger heller ikke altid med", siger hun.

Formanden for medarbejderne på landets pædagogiske læringscentre vurderer, at tendensen til kommuneindkøb er stigende.

"Jeg oplever, at kommunerne i højere og højere grad køber stort ind for at få det bedste tilbud. Tidligere kunne en skole købe ind uden at spørge nogen, prøve det af i en periode og så eventuelt købe noget andet. Nu køber kommunen noget, og så er det det, man har. Der er ikke lige så meget at vælge imellem ude på skolerne", siger Birgitte Reindel, der understreger, at vurderingen bygger på en mavefornemmelse.

Tager ud på skolerne

Clio Online har blandt andet lavet undersøgelsen for at se, hvor der er behov for yderligere efteruddannelse i at anvende forlagets portaler. Rune Larsen understreger dog, at der altid kommer en konsulent ud på en skole, der har fået adgang til en eller flere af forlagets portaler, og instruerer i brugen.

"I år når vi op på 500 implementeringsworkshops rundt omkring i landet, så lærerne har kompetencer i at bruge læremidlerne bedst muligt. Vi vil nu tage kontakt til de skoler, der ligger lavt i brug og tilbyde yderligere instruktion, men tallene fortæller os, at det er manglende indflydelse mere end kompetencer, der styrer brugen af portalerne", siger han.

Birgitte Reindel mener, at det kunne øge brugen af digitale læremidler, hvis det var muligt at købe adgang til dele af et læremidel i stedet for hele pakken hver gang.

"Vi kunne godt drømme om, at det er muligt med mikroindkøb, så man selv kunne lave den sammensætning af læremidler, der giver bedst mening for den enkelte lærer eller skole. Det, kan man håbe på, bliver et politisk opmærksomhedspunkt", siger hun.

"Jeg kan tilføje, at mikrokøb forudsætter, at man har et PLC med godt overblik over læremidlerne. Det er ikke sikkert, at den enkelte lærer har det, og det kræver god videndeling på skolerne og i kommunen."

Digitale læremidler: Clio og Gyldendal løb med over halvdelen af støttekronerne 

Ingen interesse for mikrokøb

Men Rune Larsen fra Clio Online oplever ikke nogen interesse fra lærere i mikrokøb.

"Med ønsket om mikrokøb hænger man lidt fast i en pdf-kultur, hvor man kan hente ét kapitel i en bog og ét fra en anden, og så gør digitaliseringen ingen anden forskel end at man læser på en skærm i stedet for på papir. Vores løsninger er halvt software og halvt udvikling. Det betyder, at man ikke kan løsrive indholdet i læremidlet fra for eksempel hjælpeprogrammer og service. Hvis man tvinger forlagene til at sælge læremidler i bidder, bliver det på bekostning af både progressiv it-didaktik og udvikling", siger han.

Hos Gyldendal ønsker man ikke at oplyse tal for brugen af læremidler ved henholdsvis skole- og kommuneindkøb, men markedsdirektør Henrik Gejlager mener ikke, der er belæg for at sige, at en enkelt skoles anvendelse er betinget af aftalens art.

"Blandt de skoler, der anvender vores portaler mest, er både skoler, som selv har købt adgang, og skoler, som har adgang via kommuneaftaler - ligeså vel som der kan findes eksempler på det modsatte; altså skoler, som har en sparsom brug, uanset om de selv har købt adgangen eller fået den via en kommuneaftale"; siger han og tilføjer: 

"Det er klart, at en kommune har en større implementeringsopgave foran sig ved indgåelse af en kommuneaftale, men omvendt kan kommunen være med til at understøtte et samlet digitalt løft og sætte et fælles fokus og dermed skabe forudsætningerne for en generel udvikling på tværs af kommunens skoler. I højere grad end aftalens art, anser vi implementeringsindsatsen for at være afgørende for skolernes succes med digitale læremidler - en indsats vi sammen med skolerne og kommunerne har betydelig fokus på."

Heller ikke hos forlaget Alinea kan man genkende den tendens, Clio Online peger på.

"Vi følger brugen af vores digitale læremidler meget tæt og oplever ikke, at centrale indkøb slår anderledes ud, end hvis skolerne selv køber. Det er meget forskelligt, hvordan beslutningsprocesserne er sat op i kommunerne, og derfor gør vi meget ud af at være til stede på skolerne for at sikre, at lærerne altid bliver hjulpet godt i gang. Så generelt oplever vi et højt brug af alle vores digitale læremidler ligegyldigt hvordan de er indkøbt", siger markedschef Mette Boye.

Clio laver selvstændig it-fagportal - Gyldendal vil have it ind i alle fag