Forlagsdirektør Ebbe Dam Nielsen glæder sig over det udstillingsvindue, distributionsplatformene giver for digitale læremidler, men han afviser, at forlagenes digitale læremidler kan splittes op og sælges i bidder.

Forlag afviser ministeriet: Vi sælger ikke læremidler i bidder

Ny udmelding fra ministeriet om distributionsplatforme til digitale læremidler lægger op til, at lærerne via de nye platforme skal kunne købe mindre dele af digitale læremidler. Men forlagene, som ejer rettighederne til en stor del af læremidlerne, afviser.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Både kommuner og skoler har længe ytret ønske om at kunne splitte digitale læremidler op og købe enkelte dele af dem. Det ønske har Ministeriet for Børn og Undervisning taget med i forbindelse med udmeldingen om kravene til distributionsplatforme for digitale læremidler.

I udmeldingen fremgår det, at kommende distributionsplatforme skal understøtte "behov for anvendelse af mindre dele af de digitale læremidler i en kortere periode og/eller af bestemte elever." (se link til højre).

Nu skal lærerne have lettere adgang til digitale læremidler

Ifølge Jakob Harder, vicedirektør i Kunder og Digitalisering hos Uni-C, er udmeldingen med til at bane vejen for, at lærere og kommuner på sigt kan få deres ønske opfyldt.

"Vi mangler simpelthen mulighed med de nuværende forretningsmodeller for at skolerne kan bruge læremidler i for eksempel kortere perioder. Vi tager det her med i kravene til distributionsplatformene, så platformene er forberedte på, at understøtte, hvis nye forretningsmodeller giver mulighed for de her ting. Så udmeldingen dikterer ikke en ændring i forlagenes forretningsmodeller, men den er med til at forberede en ændring," siger han og understreger, at han ser en sådan ændring som uundgåelig.

Store indkøbsløsninger nytter ikke Formand for it-vejlederne John Klesner glæder sig over, at den nye udmelding sætter fokus på forlagenes nuværende forretningsmodel.

"Hvis vi ser på den tilskudsrunde, der har været nu her, der er store indikationer af, at kommunerne har valgt at købe store løsninger med materialer fra ét forlag i et fag. Men hvis vi med it skal sikre, at så mange børn lærer så meget som muligt, så skal vi have adgang til materialer, der kan rettes mod den enkelte elev i kortere eller længere perioder. Derfor nytter det altså ikke noget, hvis kommunerne kun råder over én materialesamling. Man skal kunne rette materialet til den enkelte elev og den enkelte klasse," siger han.

Kun 13,5 af de 50 millioner it-kroner er blevet udbetalt

Forlag melder blankt nej Lærerne skal dog ikke begynde at glæde sig for tidligt, understreger Ebbe Dam Nielsen, forlagsdirektør i Alinea og formand for Sektionen for undervisningsforlag i Forlæggerforeningen til Bogmarkedet.

"Det kan ikke lade sig gøre. Vores læremidler er ikke konstruerede, så man kan købe dem i bidder. Det er altså ikke muligt at lave en distributionsplatform med forlagenes læremidler, hvor brugerne kan gå ind og shoppe enkeltdele af et læremiddel," siger han.

Lærere må ikke frit bruge digitale lærebøger

Selv hvis man ser bort fra de tekniske og ophavsretsmæssige problemer, vil det ikke være billigere for skoler og kommuner at købe enkeltdele af et læremiddel med den nuværende forretningsmodel.

"Priserne er i forvejen så langt nede, at det ikke bliver billigere af at skolerne kan købe enkelte undervisningsforløb. Så rent økonomisk vil det ikke kunne betale sig for skolen at købe enkeltdele frem for hele forløbet," vurderer han og foreslår i stedet en model, hvor skolerne køber et helt læremiddel i kortere perioder end man ser nu.

Differentiering er vigtigere end økonomi John Klesner understreger, at forlagene selvfølgelig skal have dækket deres omkostninger ved at udvikle og distribuere digitale læremidler. Men for ham er økonomiske besparelser ikke den afgørende faktor for at ønske en model, hvor lærere kan købe mindre dele af et læremiddel.

"Det vigtigste er, at eleverne får de digitale læremidler, som er relevante for dem, og ikke et standardprodukt, som kommunen har købt ind," fastslår han.

Lærerne anbefaler: Her er programmerne, som løfter vores undervisning

John Klesner vurderer, at en del af forlagenes modvilje mod ministeriets udmelding om indkøb af mindre bidder af digitale læremidler skyldes, at de er bundet af en forældet forretnings- og distributionsmodel.

"Hvis ikke forlagene giver mulighed for, at lærerne kan bruge de digitale læremidler og deres indhold mere fleksibelt, så tror jeg, markedet af sig selv vil give mulighed for at gøre det uden om forlagene, for eksempel via distributionsplatforme," siger han.

Kan ikke splitte læremidler op bag forlagenes ryg Det kommer dog ikke til at ske med digitale læremidler, som forlagene har rettighederne til, understreger Mathias Bruun, direktør for KMD's skoleområde, som står bag distributionsplatformen KMD Education.

"Vi kan ikke splitte et produkt op, som et forlag sælger som et samlet hele, for det er deres produkter."

KMD udfordrer forlagene med ny portal for lærere

Samtidig understreger han, at KMD Education heller ikke på længere sigt forventer at sælge digitale læremidler uden om forlagene.

"Det bliver ikke fra vores side. Vi har gjort det helt klart over for alle parter, at vi ikke laver et supermarked. Vi laver et udstillingsvindue, som forlagene har mulighed for at udstille i. Men hvis en skole eller en kommune ønsker at købe et produkt i vores udstillingsvindue, så bliver de omstillet til forlagets webshop."

Håber, producenterne vil se fordel i nye modeller Jakob Harder fra Uni-C erkender, at der som udgangspunkt ikke er noget at gøre, hvis forlagene ikke vil splitte deres læremidler op.

"Men vi håber på, nogle producenter allerede nu begynder at se mulighederne for at lave nye forretningsmodeller. Det kunne for eksempel være abonnementer, som giver ubegrænset adgang til en række forskellige læremidler i en begrænset periode. En anden model kunne være mikrodistribution, hvor man kan købe helt specifikke små dele af et læremiddel," siger han. Det kan for eksempel være særlig relevant, hvis en lærer ønsker at benytte et læringsforløb forberedt af en anden lærer med andre læremidler.

Læs mere

Læs udmeldingen om rammerne fordistributionsplatforme her.