”Vi har jo tidligere indført et modul med teknologiforståelse til vores lærerstuderende, så vi bygger oven på erfaringerne, når vi vælger at etablere et decideret undervisningsfag. Og jeg er ret overbevist om, at vi vil opleve en god søgning af studerende, som på sigt kan blive faglige spydspidser på skolerne, hvor området fylder stadigt mere”, siger institutchef Lis Madsen.
Foto: Københavns Professionshøjskole
De første lærere i faget teknologiforståelse uddannes fra næste år
Mens skæbnen for teknologiforståelse som fag i folkeskolen lige nu er uafklaret, har Københavns Professionshøjskole netop fået lov at uddanne de første lærere til faget.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Københavns Professionshøjskole (KP) har søgt om en forsøgsordning med teknologiforståelse som undervisningsfag på læreruddannelsen på baggrund af de seneste års forsøg med teknologiforståelse som fag og faglighed i folkeskolen. Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har sagt ja, da man mener, at forsøget vil være med til at lægge et solidt fagligt fundament for en eventuel indførsel af teknologiforståelse som fag og/eller faglighed i folkeskolen.
"Udover, at de lærerstuderende i det nye fag skal arbejde med at forstå information og data, programmering mv. så er der først og sidst tale om, at de skal udvikle en teknologifaglig, dannelsesorienteret undervisningskompetence. Det har vi ikke kunnet tilbyde de studerende tidligere, men samfundets behov for, at vores lærere også har den type af kompetencer stiger, så vi glæder os til at komme i gang", siger institutchef Lis Madsen, Institut for Læreruddannelse på KP, i en pressemeddelelse.
De KP-lærerstuderende, der starter på deres andet år nu, vil få teknologiforståelse som en af valgmulighederne, når de skal vælge de undervisningsfag, som de skal læse fra foråret 2022. Undervisningen vil finde sted på Campus Carlsberg, hvor KP har det såkaldte Future Classroom Lab med relevant teknologi. To årgange får mulighed for at læse det nye fag med tilretning i mellem i de to runder. De første folkeskolelærere med teknologiforståelse på eksamensbeviset forventes at dimittere i sommeren 2024.
Teknologiforståelse: 29 ud af 46 skoler fortsætter - på hver sin måde
KP vil bygge videre på erfaringerne fra et tidligere forsøgs- og udviklingsprojekt med etableringen af specialiseringsmodulet om Teknologiforståelse og digital dannelse, som KP og andre professionshøjskoler efterfølgende har gjort obligatorisk for alle lærerstuderende.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har i forbindelse med godkendelsen blandt andet bedt KP om at sikre, at der vil være relevante praktikpladser til de studerende i forsøgsperioden.