”Jeg tror ikke, man kan svare helt entydigt på, om
resultaterne samlet set er en succeshistorie eller det modsatte. Men jeg synes,
det er tankevækkende, at man kan konstatere, at elevernes politiske og
demokratiske dannelse er under forandring”.
Sådan siger lektor på DPU Jonas Lieberkind om resultaterne i
den nyeste runde af ICCS-undersøgelsen, der udkom sidst i november, hvor
danske elever endnu engang ligger i top på en række parametre.
ICCS står for International Civic and Citizenship Education
Study, og undersøgelsens formål er at undersøge elevernes interesse for
politiske og sociale spørgsmål, deres syn på demokratiske værdier og
institutioner og deres selvtillid som borgere.
Modsat Pisa ligger Danmark sammen med Sverige her helt i top,
og eleverne er også blandt de mest positive i forhold til fremtidig
valgdeltagelse, og de udviser en meget høj grad af tillid til de danske
politiske institutioner.
”Man kan ikke sige ubetinget, at den er blevet dårligere,
men…”
Når Jonas Lieberkind, som forsker i unges demokratiske
dannelse og politiske engagement, alligevel ikke har armene helt oppe over
hovedet, skyldes det to ting: Dels er flere af de gode resultater ikke så gode,
som de var, da undersøgelsen senest blev gennemført i 2016.
Dels er det resultat, som var påfaldende dårligt allerede
dengang, blevet endnu dårligere. Og det bekymrer lektoren.
”Den bevægelse, vi har set fra starten af 00’erne og frem,
har alt andet lige været positiv, forstået på den måde, at den demokratiske dannelse
har haft gode vilkår, også på trods af et stigende fokus på test og færdigheder,
ikke mindst i 2016, hvor vi gennemførte undersøgelsen anden gang. Den gode
bevægelse har ændret kurs. Man kan ikke sige ubetinget, at den er blevet
dårligere, men man kan heller ikke sige, at den er blevet bedre”, siger Jonas
Lieberkind og tilføjer:
Om undersøgelsen
ICCS (International
Civic and Citizenship Education Study) er en international undersøgelse,
der kortlægger 8. klasseelevers politiske engagement og demokratiske dannelse i
en række lande. Den sammenligner unges viden om, indstilling til og deltagelse
i demokratiet.
ICCS er den største
internationale undersøgelse af unges demokratiske dannelse og medborgerskab.
Mere end 82.000
skoleelever fra 8. klassetrin fra mere end 3.400 skoler fordelt på 23 lande,
hovedsageligt Europa, har deltaget. Danmark deltog i 2022 med 4769 elever fra
249 klasser fordelt på 134 skoler over hele landet.
ICCS-undersøgelsen
blev første gang gennemført i 2009, anden gang i 2016 og tredje gang i 2022.
Kilde: dpu.au.dk
”Jeg er ikke overbevist om, at det, der sker, styrker de
unges muligheder for at deltage i demokratiet”.
Klasseværelset er blevet mindre åbent…
Danske elevers viden om demokrati er faldet med 33 såkaldte skalapoint,
som er en slags vægtet gennemsnit, som forskerne bag ICCS-undersøgelsen bruger.
Det er mere end dobbelt så meget som gennemsnittet i
undersøgelsen og kan derfor ikke udelukkende forklares med, at data er
indsamlet i skyggen af corona.
”Det er påfaldende i sig selv”, mener Jonas Lieberkind.
”Men for mig er det ikke det mest afgørende. Det er mindst
lige så bekymrende, at danske elever over tid oplever, at klasserummet bliver
mindre åbent, for eksempel”.
…men det er stadig rigtig godt
’Det åbne klasserumsklima’ er en af de ting, undersøgelsen
måler, og det er et af de steder, hvor Danmark har klaret sig godt i
sammenligning med de andre undersøgte lande.
Eleverne svarer, at de oplever klasserummet som et sted,
hvor lærere opmuntrer dem til selv at tage stilling, at sætte tidens politiske
begivenheder til diskussion og til at sige deres mening, også når de fleste i
klassen har en anden mening.
Ifølge eleverne opmuntrer lærere også til at diskutere sager
med andre, der har forskellige meninger, de fremlægger flere sider af en sag,
når de forklarer om den i klassen og opmuntrer elever til at sige deres mening.
Et bevis på at et åbent klasserum og høj
faglighed ikke er hinandens modsætninger
Danske elever ligger næsthøjest,
når det kommer til at vurdere deres klasserum som åbent for diskussion.
Men i absolutte tal er andelen
af elever, der ser det sådan, faldet, og der er betydelig forskel på drenge og
pigers oplevelser.
”Noget af det
særlige ved det danske skolesystem på det her område har været, at høj viden og
et åbent klasserum eksisterer sammen. Man tænker ofte faglighed og færdigheder
som noget, der kræver disciplin, struktur og målstyring, men danske lærere har
på det her område vist, at et åbent klasserum og høj faglighed ikke er
hinandens modsætninger inden for demokrati og medborgerskab”, siger Lieberkind
om udviklingen.
”Men det er i nogen
grad under forandring nu, og det er bekymrende, synes jeg. Det er den danske
succeshistorie, som er under forandring”.
Aktiv deltagelse? Nej,
ellers tak
Den anden ting, der bekymrer forskeren, er ikke ny. Det er
en forværring af et fænomen, som allerede var udtalt blandt danske skoleelever,
da undersøgelsen blev gennemført første gang i 2009 og igen i 2016: Eleverne
kan ikke identificere sig med rollen som aktivt involveret borger.
”Faktisk er identifikationen med den rolle faldende, og den
var lav allerede før. Faktisk lavest af alle de undersøgte lande i 2016 – og så
falder den yderligere”, fortæller Jonas Lieberkind.
”Man taler meget om sociale og politiske i klassen og med
sine kammerater og sine forældre. Drømmen om det dialogbaserede demokrati, den
har vi indløst i Danmark. Det har bare det kæmpe minus, at dialogen kun bliver
omsat til politiske aktiviteter i samfundet eller på skolen, og at eleverne i
meget ringe grad forventer at deltage”.
Jonas Lieberkind har en formodning om, at det til dels
handler om en skolekultur, der vægter konsensus frem for forskelle og uenighed,
og han opfordrer lærerne til at overveje, hvad deres rolle i den kultur er.
Han kan godt tænke sig, at lærere i højere grad i højere
grad diskuterer med hinanden, hvilke traditioner de bærer videre i forhold til
elevernes demokratiske og politiske dannelse.
”Hvad er det, den danske skole er rigtig dårlig til? Det er
at lade eleverne markere forskelle, uenighed og konflikt. Man har en tendens
til at sige, at det fint, at der er en konflikt, vi må gerne være uenige, men
vi skal helst tale os hen et sted, hvor vi bliver enige”.
”Der synes at være en berøringsangst i forhold til forskelle
og uenigheder blandt lærerne, ligesom eleverne har vanskeligt ved at acceptere
forskelle, forstå værdien af dem og modet til at udtrykke sig i forskel til
andre. Hvis man virkelig sætter det på spidsen, passiviserer vores skolekultur
eleverne i en eller anden grad”.
”De danske unge har alle de kompetencer, erfaringer og
ressourcer, der skal til for at engagere sig politisk – men de vælger stadig at
trække sig, selv om de har masser at gøre oprør imod”.