Inspiration: IT
Leg i klasseværelserne er en nøgle til at vække elevernes nysgerrighed og engagement, mener teknologivejlederen.
Foto: Sandra Carstensen
Teknologibegejstret lærer: Bring legen ind i klasselokalet med Lego og programmering
Sandra Carstensen mener, at leg og skærme motiverer eleverne og ruster dem til mødet med en digitaliseret verden. Hun bruger aktivt Lego Education i sin undervisning og oplever, at det har stort potentiale.
Når jeg tænker tilbage på min barndom, vælter minderne frem om plastikklodser.
Jeg husker tydeligt weekender og ferier med stuegulvet dækket med Lego, hvor
tiden forsvandt med lynets hast.
For mig og min storebror var det ikke kun en leg, det var også
en lærerig oplevelse. Vi lærte at samarbejde, at løse problemer og at tænke
kreativt. Lego var vores værktøj til at udforske og forstå verden omkring os –
fra at bygge huse og biler til at skabe hele fantasiverdener.
Programmering på
skoleskemaet
Jeg er så privilegeret at have Lego Education til rådighed i min undervisning, og
jeg bruger det flittigt. Især i mine faste teknologitimer med alle elever på
skolen. Lego Education-sættene tillader mig at kombinere legen med
programmering på en spændende måde. Så snart eleverne ser kasserne med Lego, stiger motivationen.
Sammen med vores
6. klasser dykker vi bl.a. ned i emnet affaldssortering. Eleverne bygger
forskellige robotarme og tester, hvilke der fungerer bedst. En vigtig del af
denne proces er at forbedre robotarmene, så de hver især kan flytte så meget
forskelligt affald som muligt.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Mens jeg hjalp en gruppe,
endte jeg i en situation, som mange lærere frygter – Jeg kunne ikke finde fejlen
i deres kode og måtte melde pas. Heldigvis går Dennis i klassen.
En af pigerne kiggede meget undrende på mig og
sagde: "Skal du virkelig have Dennis' hjælp?"
Altså ja, selvfølgelig skal jeg det.
Dennis er virkelig dygtig, og det er helt
naturligt at inddrage hans programmeringskompetencer. På bare få klik fik han
løst problemet, og gruppens robotarm virkede. Det var fantastisk. I denne proces udnytter jeg skærmens potentiale på en positiv måde.
Vi benytter
os af hjemmesiden spike.legoeducation.com. Denne hjemmeside fungerer som en
uundværlig ressource, da den giver adgang til byggevejledninger,
programmeringsværktøjet og en bred vifte af supplerende ressourcer. Denne
integrerede tilgang, der kombinerer praktisk leg med skærmbaserede værktøjer,
giver eleverne en omfattende og dynamisk læringsoplevelse.
De får ikke kun
mulighed for at bygge og programmere robotter, de udvikler også deres digitale
færdigheder og lærer at navigere i digitale værktøjer og ressourcer på en
meningsfuld måde.
Gå imod strømmen
At få legen ind i klasserummet og kombinere skærme med læring er ikke bare en
moderne tilgang til undervisning, det er en nøgle til at vække elevernes
nysgerrighed og engagement på en måde, der afspejler den digitale tidsalder, vi
lever i.
Ved at integrere nye digitale ressourcer giver vi vores elever mulighed
for at udforske, eksperimentere og skabe. Lad os gå imod strømmen af dem, der mener, at leg og skærme ikke hører hjemme i
folkeskolen. I stedet burde vi omfavne den transformative kraft, de kan have i
vores undervisning. For i sidste ende handler det om at give vores elever de
bedste muligheder for at lære, vokse og trives i en stadig mere digitaliseret
verden.