GeoGebra, WordMath, Excel. Det skorter bestemt ikke på brug af digital teknologi i Patricia Bovién Nørfelts matematiktimer på Lindevangskolen i Frederiksberg Kommune.
Alligevel føler hun sig langt fra klar til, at den nye faglighed teknologiforståelse efter planen bliver en del af matematikundervisningen fra skoleåret 2027/28.
"Jeg føler mig overhovedet ikke klar. De teknologier, jeg bruger nu, har jeg lært ved videndeling med mine kollegaer. Jeg savner reel efteruddannelse i at bruge dem. Så jeg kan slet ikke se, hvordan jeg skulle blive klar til at tage en masse nyt ind. Det er jeg faktisk rigtig bekymret for", siger hun.
Og den oplevelse står hun langt fra alene med ifølge en ny undersøgelse, der for nylig
blev offentliggjort i tidsskriftet Mona.
I undersøgelsen fra Institut for Naturfagenes Didaktik ved
Københavns Universitet har 73 teknologiinteresserede matematiklærere svaret på
et spørgeskema.
Her angiver to tredjedel, at de arbejder med programmering
og andet, der indgår i teknologiforståelse.
Men blot 10,5 procent føler sig fagligt klædt på til den
opgave, der venter, når teknologiforståelse fra
2027 bliver en del af matematikundervisningen fra 1. til 9. klasse.
"Og det er blandt lærere, der mener området er så
vigtigt, at de allerede er gået i gang med at inddrage det, selv om det er
besværligt. Man må formode, at det ser meget værre ud, hvis vi tager den
gennemsnitlige matematiklærer”, siger adjunkt Andreas Lindenskov Tamborg.
Inddrager teknologi i alle fagområder
Et centralt fund i undersøgelsen er, at matematiklærerne inddrager teknologiforståelse i deres undervisning nogenlunde ligeligt fordelt på matematikfagets fagområder.
Det til trods for at man fra forskningen
ved, at der er langt større potentialer ved at koble teknologiforståelse med
nogle områder af matematik end andre, påpeger Andreas Lindenskov Tamborg.
Det ser han som et udtryk for, at lærerne i for høj grad har
været overladt til sig selv i arbejdet med at integrere teknologiforståelse i
deres undervisning.
"Lærerne gør alt, hvad de kan for at være på forkant
med det, der politisk bliver lagt an til. Men der er sket en
ansvarsforskydning. Det burde ikke være lærernes opgave at finde ud af, hvordan
man skal undervise i et nyt stofområde, der ikke engang er en del af
curriculum, men videndelingen foregår lige nu helt græsrodsagtigt i
Facebook-grupper. Og desværre i isolation fra forskningslitteratur på området,
og hvad der ellers er af resurser på universiteter”, siger Andreas Lindenskov
Tamborg.
Teknologiforståelse blev afprøvet både som selvstændigt fag og integreret i
eksisterende fag i et stort forsøg, der sluttede i 2021.
Siden har skoleverden ventet på, at politikerne skal tage en
beslutning om faglighedens fremtid, hvilket nu er sket i forbindelse med
arbejdet med at lave nye fagplaner for alle skolens fag.
Her lægges der op til, at faget skal på skemaet som et
ekstra praktisk-musisk valgfag i udskolingen og integreres i dansk og matematik
fra 1. til 9. klasse samt i natur/teknologi på mellemtrinnet.
Lav grad af redidaktisering i forsøg
I evalueringen af forsøget viste det sig, at lærerne i lav
grad redidaktiserede de undervisningsmaterialer, der fulgte med.
Resultatet var, at der blev undervist i teknologiforståelse
parallelt med de matematiske stofområder i stedet for, at lærerne blev hjulpet
til at lave koblinger i mellem de to ting, mener Andreas Lindenskov Tamborg.
"De blev ikke støttet til at få lavet en meningsfuld
kobling mellem teknologiforståelse og den matematik, de kender og underviser i
i forvejen. Der var ingen angivelse af, at computational thinking skal forbindes
med problemløsningskompetencen for eksempel", siger han.
Andreas Lindenskov Tamborg mener, at den nye undersøgelse
bakker op om, at der er behov for, at matematiklærerne gennem forskningsbaseret
efteruddannelse skal støttes i at integrere teknologiforståelse i de matematiske områder, de i forvejen underviser i.
"Vi har 55 års forskning i, hvordan man kan lave de
koblinger", siger han, men understreger, at den danske version af
teknologiforståelse har nogle elementer, der kan gøre det sværere for
matematiklærerne at integrere i deres fag:
”Den danske version har nogle dannende og myndiggørende
aspekter, som vi har fået meget ros for internationalt, men som også gør det
lidt sværere, end hvis vi kunne sige til lærerne: Det er bare simulationer og
blokprogrammering”.
”Hvis vi skal helt op på de høje nagler, er man nødt til at
finde ud af, hvordan man gør det på en måde, så man ikke reducerer lærernes
autonomi. Man skal ikke fortælle dem, hvad de skal gøre. Man skal understøtte
dem i selv at kunne træffe nogle fagdidaktisk meningsfulde beslutninger”.
Giver god mening at integrere i matematik
Matematiklærere er generelt imødekommende over for ny
teknologi i undervisningen, påpeger Andreas Lindenskov Tamborg.
"Hvor teknologien i andre fag nemt bliver et
fremmedlegeme, så har matematiklærere ofte gode forudsætninger for det her
arbejde. På den måde mener jeg også, at man kan satse på matematiklærere som en
måde at få teknologiforståelsen ind i eksisterende fag", siger han.
Og på nogle områder vil de nye
teknologiforståelseskompetencer endda understøtte matematikundervisningen,
påpeger han.
For eksempel har blokprogrammering med programmer som
Scratch vundet indpas i skolen de seneste år. På den måde kan eleverne få en
fornemmelse af geometri på en helt ny måde.
"Computational thinking er faktisk født med den tanke,
at det kan være et miljø, hvor eleverne kan interagere mere intuitivt med
matematiske ideer", siger Andreas Lindenskov Tamborg.
Lærer vil virkelig gerne, men mangler viden
Men hvis potentialerne i at integrere teknologiforståelse i
matematik skal realiseres, kræver det støtte til lærerne, pointerer han:
"Efteruddannelsen bør blive til i dialog med
forskningen, så vi får aktiveret den store vidensbase, vi rent faktisk har om,
hvordan man kan få teknologiforståelsen til at tale sammen med det, lærerne
allerede underviser i. Men vi skal naturligvis også lytte til de lærere, der
allerede har gjort og gør sig erfaringer. Lad os inddrage deres bud på, hvad
der fungerer og ikke fungerer".
Patricia Bovién Nørfelt kan sagtens genkende, at der er elementer af teknologiforståelse, der spiller sammen med emner, hun allerede underviser i i matematik:
"Men lige nu synes jeg godt nok, der er langt fra, at fordi jeg underviser i modellering i matematik, så kan jeg overføre det til teknologiforståelse. Jeg vil rigtig gerne løfte den opgave. Jeg synes, teknologi er både spændende er vigtigt. Men jeg har brug for noget ny viden".