Programmer som Drama Studio fra SkoleTube kan fremme dialog og samarbejde mellem eleverne, mener teknologivejleder Sandra Carstensen.Pressefoto Drama Studio
Teknologivejleder: Sådan vælger jeg, hvordan skærmene skal bruges i min undervisning
Vi lærere skal tage et bevidst valg og guide vores elever til en ansvarlig brug af teknologi. Skærmene kan forvandles fra simpel underholdning til afgørende læringsredskaber, skriver Sandra Elisabeth Rygaard Carstensen.
Sandra ElisabethRygaard Carstensenlærer og teknologivejleder
I dagens digitale tidsalder er it og teknologi
ikke længere blot valgfrie redskaber i undervisningen. De er blevet en
integreret del af den måde, vi lærer, underviser og interagerer på.
Annonce:
Fra interaktive læringsspil til online
samarbejdsplatforme har it og teknologi åbnet dørene til et utal af muligheder
for at berige og forbedre undervisningen i folkeskolen. Men vigtigst af alt har
det givet os et redskab til at forme og tilpasse læringen, så den passer til
det enkelte barns behov og læringsstil.
Og lige netop dét er afgørende for elevernes
lyst til at lære og engagere sig i undervisningen.
Efter offentliggørelsen af regeringens
anbefalinger om brug af skærme i folkeskolen, bliver der desværre tegnet et
billede af, at børn og unge er små robotter, der blot sidder med hovedet
begravet i skærmene.
Mon ikke vi på denne måde får skræmt nogen væk
fra brugen af skærme, og kan det virkelig passe, at det skal være målet?
Annonce:
Billedet af eleverne er heldigvis utroligt misvisende.
Vi
har et ansvar over for eleverne
Jeg er helt enig i, at skolernes brug af
skærme, it og teknologi selvfølgelig skal drøftes og tages op til diskussion på
de forskellige skoler. Helt på lige vilkår med indkøb af analoge materialer.
Men vi har et ansvar som dannelsesinstitution for at lære vores elever om god
brug af skærme.
Lærer vi dem at bruge skærmene på en ansvarlig
måde, hvis vi pakker dem væk og låser dem inde?
Annonce:
Til det skal der lyde et klart og tydeligt nej
herfra. Jeg bruger it og teknologi dagligt, både privat og professionelt, og jeg
tror på vigtigheden af at lære og danne mine elever og mine egne børn.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Hvad er det så for nogle redskaber, der kan
danne vores elever? Hvad er det, som kan gøre en så væsentlig forskel, at
skærmen ikke blot bliver et underholdende element, men et redskab til læring?
Det handler om tilgangen og måden, vi lærer
eleverne at bruge det på. Det handler om, at jeg, som lærer, er utrolig bevidst
om de tilvalg og fravalg, jeg tager.
Hver gang jeg vælger at inddrage et program
fra SkoleTube, vælger jeg noget andet fra.
Annonce:
Vores
tilgang til teknologi er afgørende
Et af de programmer, jeg vælger at bruge i
undervisningen, er Drama Studio. Det er et spilbaseret multiplayerværktøj, der
har vist sig at være en kæmpe succes blandt eleverne.
Programmet bringer
elementer fra deres foretrukne spil fra fritiden ind i undervisningen, hvilket
skaber en umiddelbar forbindelse og en høj grad af motivation. En af de mest
bemærkelsesværdige fordele ved Drama Studio er, hvordan det fremmer dialog og
samarbejde blandt eleverne.
Når eleverne samarbejder om at skabe
teaterstykker i Drama Studio, kræver det, at de kommunikerer og samarbejder om
alt fra idégenerering og karakterudvikling til sceneopsætning.
Annonce:
Det skaber et dynamisk og engagerende
læringsmiljø, hvor eleverne aktivt deltager i dialog og udveksler ideer for at
skabe noget unikt sammen. Denne proces med at samarbejde om at opbygge et
teaterstykke i en virtuel verden er ikke kun sjov og interaktiv, den styrker
også elevernes evne til at arbejde sammen og udtrykke sig kreativt.
Det er klart, at vores tilgang til teknologi i undervisningen er afgørende. Det
er ikke blot et spørgsmål om at omfavne eller afvise skærmene, men derimod om
at bruge dem som redskaber til at forme en engagerende og tilpasset læring for
hver enkelt elev.
Det kræver, at vi som lærere tager et bevidst
valg, vælger med omhu og guider vores elever til en ansvarlig brug af
teknologi. Når vi lykkes med at forvandle skærmen fra simpel underholdning til
et redskab til dybdegående læring og kreativ udfoldelse, åbner vi op for et
væld af muligheder.