Per Lauritzen har sammen med sine kollegaer på Sundbyøster Skole i København lavet en lokal fortolkning af understøttende undervisning. Det hedder Stolestærk, og er blevet en del af skolens vision for 2020.

Lokal fortolkning af understøttende undervisning skal gøre eleverne skolestærke

En lokal fortolkning af understøttende undervisning på Sundbyøster Skole, har til formål at lære elever at løfte fællesskabet gennem hinandens styrker, og hvor elever f.eks. skal lave samarbejdsøvelser eller vægge trygge ved at tale foran klassen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Inklusionspædagog og LKT Per Lauritzen fra Sundbyøster Skole i København har sammen med flere kolleger skabt en lokal fortolkning af understøttende undervisning, som bygger på skolens vision kaldet Skolestærk. 

Tankegangen med Skolestærk er blevet en del af visionen for 2020 på Sundbyøster Skole.

På skolens hjemmeside står der skrevet, at man med denne vision ønsker, at udvikle, udfordre og styrke børnene til at være livsduelige og demokratiske borgere, så de på forskellig vis tilegner sig kompetencer til at håndtere tilværelsens mange udfordringer.

Skolestærk er allerede i gang på Sundbyøster skole, hvor man har høje forventninger til den lokale fortolkning af understøttende undervisning.

"Jeg håber virkelig, at eleverne lærer, at de kan være stærkere i et fællesskab end som individuel person. Eleverne skal drage nytte af fællesskabet på skolen og hinandens styrker", siger Per Lauritzen.

Selvtillid og tryghed blandt elever

Per Lauritzen forklarer, at en del af Skolestærk handler om, at eleverne skal få mere selvtillid og føle sig trygge, når de skal snakke eller fremlægge for andre elever. Han mener nemlig, at vi har en præstationskultur i Danmark, som kan være et benspænd for elevernes læring og sociale liv i skolen.

"Vi skal have eleverne til at føle sig trygge i deres begrænsninger, og de skal turde være sig selv. Det koster ikke noget ikke at kunne, det skal vi lære dem. Hvis man ikke kan, så kan en anden måske, og så kan man drage nytte af det", forklarer han om den nye vision.

Det er intentionen, siger han, at eleverne skal kunne undervise hinanden i Skolestærk på tværs af klassetrin. En af de mange måder kan være en 6. klasses elev, som skal læse noget højt for en 2. klasses elev. Den ældre elev skal altså videreformidle stof, som vedkommende selv er blevet undervist i tidligere.

Per Lauritzen forklarer, at den ældre elev på den måde vil blive god til at lære fra sig og styrke sine kompetencer i at fremlægge for andre. Den yngre elev vil kunne spejle sig i den ældre elev og samtidig gøre det mere trygt at færdes blandt de andre på skolen, siger han, og understreger, at det blot er eksempler fra hverdagen.  

Skolestærk skal fremme trivsel og faglighed for alle skolens elever, som de på Sundbyøster Skole vil skabe via relationer, ressourcer og faglighed. Det er også disse tre grundlæggende søjler, som danner rammerne for kompetence- og fællesmålene for Skolestærk.

Det er ifølge Per Lauritzen skolens pædagoger, som skal varetage Skolestærk på alle klassetrin, og hele skolens personale skal sørge for, at visionen skal gælde i alle skolens fag for at skabe et bedre trivsels- og læringsmiljø på skolen.

"Det skal være en skolekultur"

Per Lauritzens fortolkning af understøttende undervisning skal udelukkende fokusere på hvordan det er at gå i skole, hvad der forventes af en, og hvordan man samtidig bliver udrustet til fremtiden, forklarer han.

"Det er min oplevelse, at der mange steder er gode intentioner på at lære eleverne netop dette, men det sker samtidigt med, at der er andet på skoleskemaet. På den måde bliver fokus for det, som skal læres, uklart for eleverne. Skolestærk fokuserer på elevers udvikling og kompetencer i de bedste rammer", siger Per Lauritzen.

Han forklarer også, at Skolestærk er et pilotprojekt lige nu, hvor han og resten af Sundbyøster Skoles personale prøver af og retter til løbende. Det er en vision i udvikling, som de glæder sig til at se effekten af om 3-4 år.

"Det skal være en skolekultur på stedet. Eleverne skal lære at have ansvar og tilrettelægge eget arbejde. Der skal være rollemodeller, og alle skal kunne lære noget og være med i det store fællesskab. I erhvervslivet arbejder man jo sjældent alene, det skal de lære allerede nu", siger Per Lauritzen.

Afsluttende forklarer Per Lauritzen, at fokus på elevernes sociale udvikling og kompetencer har sidestillet Skolestærk med små faggrupper som f.eks. Historie og Kristendom. Han er desuden fagformand ved de årlige gruppemøder, hvor der løbende evalueres.