Reformen indeholder gode takter, men det er en dårlig beslutning at udskifte lærere med pædagoger på specialskoler, mener Jan Trojaborg, formand for Københavns Lærerforening.
Lærere udskiftes med pædagoger på københavnske specialskoler
5-15 procent af lærerne skal fra næste år udskiftes med pædagoger på specialskolerne i Københavns kommune for at finansiere en langsigtet inklusionsindsats. En mislyd i en ellers fornuftig reform, mener lærerforeningen. Ingen konsekvenser for undervisningen, siger borgmester.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Udskiftningen skal frigøre 10,8 millioner kroner, der skal bruges til at finansiere kommunens inklusionsreform. Lærerne forflyttes til andre skoler i kommunen.
"Eleverne på de her skoler skal jo stadig op til afgangsprøve og det kan ikke undgå at gå ud over kvaliteten af undervisningen, at man fjerner mellem fem og femten procent af lærerne", siger Jan Trojaborg, formand for Københavns Lærerforening, til folkeskolen.dk.
Han understreger, at han generelt har ros til reformen, som han modsat andre inklusionstiltag ikke mener er en spareøvelse.
"Det positive er jo, at pengene bliver i puljen på specialområdet blandt andet til efteruddannelse af lærere", siger han.
Borgmester: Opgaver nok at overtage Bekymringen over kvaliteten af undervisningen deles ikke af Børne- og Ungeborgmester, Anne Vang (S).
"Alle børn har krav på undervisning, og den skal pædagogerne ikke overtage. Men for de allermest udsatte og handicappede børn, giver det mening, at flere personerne omkring dem er pædagoger", siger hun.
"Det er det lange, seje træk"
Børne- og ungeborgmesteren peger på opgaver som bleskift, madning og sang med eleverne som eksempler på arbejdsopgaver, der med fordel kan løses af pædagoger.
Og det er opgaver, der tidligere har været varetaget af lærere?
"Nogle af dem. Der er skoler, der i forvejen har ansat pædagoger og social- og sundhedsassistenter. Det er bare ikke alle sammen."
Er der så reelt så mange opgaver tilbage, der lige nu løses af lærere, som kan overtages af pædagoger?
"Det mener jeg, at der er. Det er jo en vurdering, vi har foretaget i samarbejde med området".
Tillidsrepræsentant: Læring i alle situationer
En af de skoler, der fra næste skoleår har færre lærere, er Skolen i Ryparken. Her mener lærernes tillidsrepræsentant, Torben Casey Andersen, ikke at man kan skelne så skarpt mellem undervisning og andre arbejdsopgaver.
"Som lærere ser vi jo undervisning i alle situationer. Især med vores elevgruppe er der jo forskel på, om det er i undervisningsøjemed eller ud fra et pædagogisk synspunkt, man udvikler barnet", siger han
"På min skole skal der spares 1,6 millioner kroner over to år. Ikke et ondt ord om pædagoger, men jeg mener, at elever med fysisk og psykisk funktionsnedsættelse har samme ret til undervisning som alle andre. Og det er lærere bedst til".
Læs hele København kommunes inklusionsstrategi 'Tidlig indsats og inklusion' ved at følge linket til højre.
Læs mere
Københavns inklusionsstrategi 'Tidlig indsatsog inklusion' her