Hvis ikke mine elever var så opmærksomme og kunne fortælle, hvad jeg kan og gør, så havde jeg ikke fået den pris, siger prismodtageren lærer Karina Smed

Vinder af undervisningspris: ”Jeg ser barnet, før jeg ser eleven”

I Karina Smeds timer er eleverne trygge. I 5. klasse er der plads til at grine og fejle, og hun præsenterer eleverne for meningsfuld og varieret undervisning. Sådan lyder nogle af argumenterne for, at hun i morgen modtager Politikens Undervisningspris for sit arbejde som lærer på Skolecenter Hirtshals.

Offentliggjort Sidst opdateret

”Det er de største skulderklap, man kan få”, siger lærer på Skolecenter Hirtshals Karina Smed kort efter, at hun er blevet ringet op fra Politikens Hus og har fået at vide, at hun i tirsdag skal på scenen for at modtage Politikens undervisningspris i grundskolekategorien.

”Det er syv-otte elever og tidligere elever, en kollega og en forælder, der har indstillet mig. Jeg kan slet ikke forstå det. Det ligger så langt fra os i Nordjylland”, siger hun.

Elias Egede Reimers er relativ ny i Karina Smeds 5.-klasse. Alligevel er det ham, som har været tovholder på indstillingerne til Politikens undervisningspris. Han har haft dårlige oplevelser på sin tidligere skole og var også en dreng, der smækkede med dørene, da han kom til Skolecenter Hirtshals. Men han fik det meget bedre i den nye klasse, og det vil han gerne takke Karina Smed for.

”Jeg følte hurtigt, at jeg var mere velkommen på grund af sammenholdet. Jeg kan bare være helt mig selv, og jeg er kommet væk fra alle de dumme tanker. Jeg har det lige præcis, som jeg skal have det”, har Elias Egede Reimers fortalt til Politiken i forbindelse med nomineringen.

Plads til at fejle

Om Politikens undervisningspris

Der uddeles én hovedpris à 75.000 kr. i hver af de tre kategorier: grundskolen, gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser. Derudover uddeles to særpriser pr. kategori à 25.000 kr.

En tredjedel af beløbet skal bruges på projekter på skolen eller til efteruddannelse efter pristagerens valg. Dette gælder for både hovedprisen og særpriserne. Resten af beløbet kan vinderen selv disponere over.

Et fagligt panel for henholdsvis grundskolen og ungdomsuddannelserne finder ud fra indstillingerne frem til, hvem der skal modtage hovedprisen og særpriserne. Politikens uddannelsesredaktør, Jacob Fuglsang, er formand for de to paneler.

Det er Lise Tingleff Nielsen, der er chef for grundskoleområdet på Danmarks Evalueringsinstitut, der sidder i fagpanelet for Politikens Undervisningspris, som i morgen udtaler sig om Karina Smed.

I udtalelsen er der lagt vægt på, at eleverne føler sig trygge i Karina Smeds undervisning.

”Der er plads til at grine med hinanden. Plads til at fejle. Det giver tryghed – og en god skoletid. Et af de meget håndgribelige eksempler på det, er at Karina Smed på det seneste har integreret flere nye eleverne i klassen, som har fået vendt negative skoleerfaringer til en oplevelse af at være en del af et fællesskab”, lyder det fra Lise Tingleff Nielsen, som også peger på undervisningsformen, som grund til, at det netop er Karina Smed, som har vundet.

”Samtidig præsenterer hun eleverne for en meningsfuld undervisning, der varierer mellem grundigt gennemarbejdet klasseundervisning, bevægelse, billeder, video og opgaver, der kræver eleverne har hænderne med. I Karinas undervisning tager hun eleverne væk fra skolebordene. Det er tydeligt, at eleverne sætter rigtig stor pris på variationen, og det er med til at motivere dem”.

Prisvinder: Trivsel betyder mest

I alt var der indstillet 1621 til Politikens Undervisningspris og ud af dem blev fem nomineret i grundskolekategorien. Spørger man Karina Smed, hvorfor det netop er hende, der blev valgt, falder svare prompte:

”Fordi jeg har verdens bedste elever. Hvis ikke mine elever var så opmærksomme og kunne fortælle, hvad jeg kan og gør, så havde jeg ikke fået den pris”.

Hun mener selv, at hovedårsagen til, at hun vinder er, at hun et meget stort fokus på trivsel.

”Det er helt sikkert, det der betyder allermest. Det faglige betyder også noget, men de kan ikke lære, hvis de ikke trives”, siger Karina Smed og forklarer, hvad hun selv tror, hun gør anderledes end nogle andre lærere.

”Jeg gør meget ud af, at jeg ser barnet før jeg ser eleven. Jeg tænker meget på, hvordan barnet har det, før jeg ser, hvad eleven har brug for. Jeg tror, det er vigtigt, at man kender de her børn, og ved hvordan de agerer i forskellige situationer, så man kan hjælpe dem bedst muligt”.