Eleverne har tegnet konturerne af fra det oprindelige tæppe, og derfra har de selv kunnet finde på farver og indhold i stingene.Foto: Hanne Dam Frandsen
Frit broderi styrker elevernes håndværk og kreativitet - og så lærer de også historie
Lærer Hanne Dam Frandsen er stor fortaler for at kombinere skolens fag. Senest lavede hun et forløb med håndværk & design, historie og kristendomskundskab. Eleverne elskede det, og så hænger stoffet tilmed bedre fast, oplever hun.
"Skal vi ikke lave noget sammen om
Bayeauxtapetet?", spurgte Hanne Dam Frandsens kollega.
Annonce:
Hun underviste
klassen i håndværk og design. Han havde dem i historie og kristendomskundskab,
og han havde en ide til at bruge det gamle broderede tæppe til at lære børnene
om overgangen fra vikingetid til middelalder.
"Jeg var på med det samme. Jeg har altid godt kunnet
lide tværfaglige forløb, særligt med håndværk og design. Det giver en helhed og
ro i børnenes hverdag, og den virkelige verden er jo ikke delt op i fag",
fortæller hun.
Som sagt så gjort. Forløbet blev en succes, og nu mange år
senere har hun lige kørt forløbet igen i en 5. klasse. Denne gang alene, for
hun har klassen i alle tre fag.
"Det fungerede godt i samarbejde med min kollega, og
det fungerer også godt alene. Jeg forsøger altid at få flere timer i samme
klasse. For så kan jeg køre tværfagligt, og det praktiske fag kan indgå
ligeværdigt i forløbene".
Annonce:
Hanne Frandsen har undervist i håndværk og design og håndarbejde i over 40 år, de seneste 25 på Skarrild Skole i Herning Kommune.
Hun tror ikke på, at der kommer noget godt ud af at inddele
børnenes hverdag i praktisk og bogligt på forskellige tidspunkter.
"De elsker, når det hænger sammen. Og de lærer og husker
tingene på en helt anden måde, når de har det i hænderne", siger Hanne
Frandsen.
Så hvad har Hanne Dam Frandsens 5. klasse så lavet de
seneste uger?
I fem lektioner om ugen i de tre fag har de arbejdet med det 70 x
1/2 meter lange vægtæppe, der blev broderet med uldgarn på hørlærred i
1.070'erne som datidens pral over, at normannerkongen Vilhelm havde vundet over
den engelske konge Harald i slaget ved Hastings i 1066 og dermed erobret
England.
"Jeg begynder med at fortælle dem kort om slaget, og så
ser vi på tapetet og taler om, hvordan vi forestiller os, at det er blevet til.
De har set den fine, lille animerede film, der findes på museet i
Frankrig. Så har de hver valgt en sekvens ud, de ville lave fra tapetet, som vi
har kopieret, og de har tegnet omridset af den på hørlærred. Derfra har de lært
kontursting og nedlagt syning, og så kommer der gang i fantasien for at fylde
omridset ud", fortæller hun.
Når først eleverne har valgt farver og fået stingene ind, så
kan de fint sidde og brodere, mens Hanne Dam Kristensen har læst højt i ’Dværgen
fra Normandiet’, set filmsekvenser eller talt med dem om de historiske
begivenheder og sat dem i kontekst som skiftet mellem vikingetiden og
middelalderen.
Annonce:
"Mine overordnede mål med forløbet er, at eleverne kan
komme ind i en faglig fordybelse, lære sytekniske færdigheder, og at jeg får
skubbet til deres kreativitet".
"Jeg vil gerne have, at de får kendskab til
bayeuxtapetet og dets betydning for den viden, man har om 1000-tallet, og få
dem til at undre sig over, hvordan det blev skabt. Oveni kommer den viden de
får fra Dværgen fra Normandiet om klosterlivet, for det skal jeg bygge videre
på senere i kristendomskundskab", fortæller hun.
Styrker deres kreativitet
Hun har talt med eleverne om forløbet efter, og de har været
meget begejstrede. De nævner ord som fællesskab og hygge og ikke mindst, at
resultatet, som nu er hængt op i rækkefølge i aulaen, er blevet virkelig flot.
Annonce:
”De kan virkelig godt lide, at de kan brodere, mens de
lytter, og det gør også en masse godt for deres lytten, at de har noget i
hænderne, kan jeg se. Det skærper opmærksomheden og holder den fast. Det giver
dem en referenceramme, de kan huske, og som jeg senere kan referere tilbage til”.
Eleverne siger også, at det er fedt, at alle tre fag er
sammen, og at det er sjovt at lære noget om bayeuxtapetet og om forskellige
systing.
”De nævner igen og igen, at det har været hyggeligt, og det
tror jeg handler om, at de har broderet”, siger hun.
Hun er helt med på, at det ofte er lettere at sætte eleverne
i gang med korsstingsbroderi, for det kan alle finde ud af, mens frit brodere
giver mening på en helt anden måde.
”Her har de jo kun haft konturerne at gå efter, resten har
de selv fundet ud af og fundet på – for det måtte de gøre, som de havde lyst
til. Det giver utroligt gode diskussioner om farver, og det styrker virkelig
deres kreativitet. Nu kan de jo brodere hvad som helst. De kan lave deres egen
tegning, og så er det bare at gå i gang”, siger Hanne Dam Frandsen.