Hpx skal være en toårig uddannelse for dem, der gerne vil forblive i et ungdomsmiljø med fester og caféaftener, men som vil noget andet end den boglighed, de gymnasiale uddannelser tilbyder, lyder det fra Reformkommisionen.Foto: jacoblund
Her er anbefalingen: 10. klasse skal erstattes med en Højere Praktisk Eksamen
10. klasse bør erstattes af et toårigt praktisk alternativ til gymnasiet, lyder anbefalingen fra Reformkommissionen. Det anbefales også, at 10. klasse på efterskolerne gøres til et ”slags højskoleår for helt unge”.
”En
gennemgribende nytænkning af de uddannelsesmuligheder, som møder vores unge,
når de forlader grundskolen efter 9. klasse”.
Annonce:
Sådan
lyder den overordnede tanke bag den anbefaling fra Reformkommissionen, som
allerede før præsentationen har fået stor omtale.
Ifølge kommissionen bør 10.
klasse afskaffes for langt de fleste elever. I stedet foreslår kommissionen en
helt ny ungdomsuddannelse med titlen Højere
Praktisk Eksamen, som forkortet form skulle hedde hpx.
”Med
skabelsen af denne uddannelse vil unges uddannelseslandskab få to hovedveje
videre fra grundskolen: Den praksis orienterede vej (hpx) og den mere abstrakte
og teoretiske (gymnasiale) vej”, skriver kommissionen i sin 124 siders lange
rapport, der netop er offentliggjort.
Vil af med specifikt karakterkrav
Som elev skal
man have bestået folkeskolens afgangseksamen for at kunne starte på hpx, foreslår
kommissionen. Til gengæld vil kommissionen væk fra, at eleverne skal have
opnået en specifik karakter i specifikke fag som i dag, hvor eleverne skal have
mindst 2 i dansk og matematik. Hvis ikke man har bestået folkeskolen, så skal
man have krav på at kunne ”få en chance mere ved at blive optaget på FGU, så
man kan forbedre sine resultater fra grundskolen”, skriver kommissionen.
I dag vælger
omkring halvdelen af hver ungdomsårgang at gå i 10. klasse. Heraf
vælger to ud af tre 10. klasse på en efterskole, mens resten tager 10. klasse i
folkeskolen, på en erhvervsskole eller på et andet 10. klassetilbud.
Annonce:
Den mulighed
bør ikke længere eksistere, mener Reformkommissionen. På forhånd er forslaget
blev kritiseret for at ville presse de unge endnu hurtigere igennem uddannelsessystemet. Det afviser
kommissionen i rapporten.
”Kommissionens
forslag sigter på at give alle unge
de sociale fællesskaber og relationer, som efterskolerne
og gymnasierne så succesfuldt tilbyder”, skriver kommissionen.
Ifølge Reformkommissionen
mangler de unge i dag et reelt alternativ til gymnasiet, fordi
erhvervsuddannelserne modsat gymnasiet er en form for voksenuddannelse, eftersom størstedelen af eleverne på erhvervsuddannelserne er i voksenalderen.
”Hpx skal
være en toårig praksisrettet uddannelse for dem, der som 15-17-årige gerne vil
forblive i et ungdomsmiljø
– med fællesskaber, sports- og fritidsaktiviteter, fester og caféaftener – men
som vil noget andet
end den boglighed, de gymnasiale uddannelser tilbyder”, lyder det i rapporten.
Annonce:
I dag falder cirka fire ud af ti af de elever, som i dag starter på en erhvervsuddannelse, fra, fremgår det af rapporten.
"Man lukker ingen døre"
De unge skal ligesom i gymnasiet have mulighed for at få en hue og at køre i vogn, når
de afslutter uddannelsen.
Reformkommissionen
understreger også, at hpx ligesom gymnasiet skal være en mulighed, der åbner i
stedet for at indsnævre de unges fremtidige muligheder.
Annonce:
”Man
lukker ingen døre”, skriver kommissionen om, hvis de unge skulle vælge at gå på
hpx.
Efterskoleår bliver til
højskoleår
Kommissionen foreslår ikke at
afskaffe muligheden for at kunne gå på efterskole efter 9. klasse. Men det
ekstra år bør ikke længere være 10. klasse men i stedet et ”slags højskoleår for helt unge”.
Modsat
i dag skal året ikke sluttes af med en eksamen, og der skal heller ikke være krav til et bestemt pensum.
”Man kan se
det som et slags højskoleår for helt unge, hvor man eventuelt kunne indtænke, at
de unge skal deltage i sociale projekter eller lignende ude i samfundet, altså
en slags samfundstjeneste”, skriver reformen og tilføjer, at året kan kaldes
for alt fra ”et ungdomsår, et fællesskabsår eller et interesseår”.
Kommissionen vil desuden gøre det dyrere at gå på en efterskole efter 9. klasse ved at sænke det offentlige tilskud med i gennemsnit 30.000 kroner pr. elev.
Selvom Reformkommissionen
anbefaler at sænke tilskuddet, skriver kommissionen, at ”man kan argumentere
for, at det er generøst, at det offentlige skal betale for, at alle unge får
mulighed for et ungdomsår uden formelle faglige krav”.
”Men det afspejler,
at efterskolerne kan noget meget værdifuldt i en tid, hvor mange unge
mistrives: Efterskolerne er meget succesfuldt lykkedes med at tilbyde de unge samvær,
fællesskab, demokratisk dannelse og et år, der for mange unge giver en ballast
– der rækker langt ud over det faglige indhold – for resten af livet”, lyder
det videre fra kommissionen.
Flere
bør gå på efterskole i 8. og 9. klasse
Kommissionen foreslår til gengæld at øge det offentlige
tilskud til elever, der ønsker at gå på efterskole i 8. og 9. klasse med 20.000
kroner.
”Formålet er at tilskynde unge
til at vælge et efterskoleophold på disse klassetrin”, skriver kommissionen.
Fortsat 10. klasse for nogen
Selvom
kommissionen taler for at afskaffe 10. klasser over en bred kam, så er det faktisk
ikke alle 10. klassetilbud, der skal aflives.
”For visse
mindre målgrupper skal undervisning i det 10. skoleår i kommunalt regi, fx i
specialskoler (og formentlig på tværs af kommuner) eller på frie fagskoler
eller efterskoler godkendt med et samlet særligt undervisningstilbud fx for
ordblinde, fortsat være en mulighed”, skriver kommissionen.
Ifølge
kommissionen skal det tilbydes til elever, der har behov for specialundervisning
i mindst ni timer om ugen.
Her skriver
kommissionen meget klart, at ”det anbefaler kommissionen ikke”.
Til gengæld
mener kommissionen, at gymnasierne ”skal være et stærkere bogligt tilbud, end
det er i dag”, og at gymnasiet skal være til de unge, der har en forventning om
bagefter at starte på en videregående uddannelse.
”Hvordan
denne ekstra fokusering på det boglige i gymnasierne konkret skal forfølges, må
efterfølgende afklares”, skriver kommissionen.
Sådan foreslår Reformkommissionen, at fremtidens hovedspor i uddannelsessystemet skal se ud: