Hjemmeside giver pædagogiske tip til arbejdet med hjerneskadede børn

I fire år har hjemmesiden hjernekassen.dk bragt viden og erfaringer om voksne med erhvervet hjerneskade. Nu følger en ny hjemmeside, børnehjernekassen.dk., trop med tip og redskaber til arbejdet med børn og unge i samme situation.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Cirka 3.000 børn og unge under 18 år bliver hvert år udsat for ulykker og bevidstløshed, blodpropper, meningitis eller andre hjernesygdomme, som påvirker hjernen eller medfører egentlig hjerneskade", fortæller den nye hjemmeside, som er målrettet lærere, pædagoger, psykologer, UU-vejledere og sagsbehandlere. Forældre vil også kunne hente nyttig viden og inspiration til at støtte og fremme deres barns udvikling bedst muligt i hverdagen.

Under "Værd at vide for lærere" hedder det:

"Har du som lærer et barn med store vanskeligheder socialt, fagligt og adfærdsmæssigt, og har barnet meget svingende faglige præstationer i skolen, skal du være opmærksom på, om barnets vanskeligheder kan være forårsaget af en hjerneskade?"

Pædagogiske tip kan også anvendes til andre børn

Børnehjernekassen handler primært om den store gruppe af børn og unge med let til moderate hjerneskader. Men siderne med pædagogiske tips kan med også anvendes til andre børn med indlæringsvanskeligheder og særlige behov.

Et af tippene handler om at skabe overblik over en opgave ved at lave køreplaner for, hvordan den løses trinvist - lige som en kogebog. Et andet fif handler om forudsigelighed, som man for eksempel kan opnå ved at give barnet en orientering fra morgenstunden om dagens program i skolen. Især ved ændringer af programmet.

"De pædagogiske tips kan være nyttige i undervisningen af børn og unge med hjerneskade. En del af dem kan også anvendes til andre børn og unge med sociale, kognitive eller adfærdsmæssige vanskeligheder", fortæller hjemmesiden.

Der kan også følge sociale vanskeligheder med

Hjemmesiden henviser også til brugbare computerprogrammer og fortæller, at en hjerneskade ikke kun kan gøre det svært at lære nyt. Den kan også føre til sociale vanskeligheder, som kan gøre det svært for de andre elever at acceptere barnet.

"Håndtegn kan bruges til at signalere til barnet, at det nu er ved at gøre noget, der ikke er smart. Lærer og barn har aftalt, at tegnet for eksempel kan betyde: 'Nu spiser du med åben mund'. Offentlig skæld ud undgås. Håndtegn må ikke være let at afkode for de andre børn!", lyder et råd.

Børnehjernekassen er udarbejdet af Videnscenter for Hjerneskade, som nu indgår i Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri.

Læs mere

Børnehjernekassen (nyt link, red.)

Hjernekassen (nyt link, red.