Debat
Når man ukritisk dæmper lyden, mindsker man taleforståeligheden, og lærerens ord bliver uforståelige, skriver arkitekt Claus Veronese
Foto: iStock
Debat: Støj i skolen skal ikke dæmpes – men reguleres
I stedet for at dæmpe støjniveauet skal lærere skal have fokus på god taleforståelighed, hvis de vil komme støjen i klasseværelserne til livs, mener arkitekt og akustikdesigner Claus Veronese.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Støjen i de enkelte klasserum er et tema, der er blevet
fokuseret på de senere år, senest har Folkeskolen sat spot på det.
Den ’dårlige akustik’ er blevet udråbt som synderen, hvilket
kun er en del af historien.
Det kræver som bekendt en lydkilde for at tilvejebringe
støjen, som i det her tilfælde er en eller flere elever, der taler
tilstrækkelig højt.
Hvis vægge og lofter i klasserummet samtidig er
lydreflekterende, så kan det samlede ’lydbillede’ opleves som generede støj,
hvor lærerens stemme har svært ved at trænge igennem.
Når støjtemaet bringes frem igen og igen, er den klassiske
reaktion, at så skal der dæmpes endnu mere, men er det nu også den rigtige
beslutning?
Læreren skal ”lyse” på eleven med sin stemme
Et af de virkelig vigtige elementer i kommunikationen mellem
lærere og elever, er det, der i akustikkens verden hedder ’god
taleforståelighed’. Kan vi forstå, hvad der bliver sagt? I en
undervisningssituation er god taleforståelighed altafgørende, for hvis eleverne
ikke kan høre/forstå lærerens budskaber, vil der heller ikke kunne blive skabt
ro i klassen til at modtage undervisning.
For at tale skal forstås bedst muligt, er det vigtigt, at
især konsonanterne bliver tydelige. Vi kender det fra at hviske en sætning,
hvor vi faktisk forstår alt, hvad der bliver sagt, og omvendt er det svært at
forstå ord, der alene hviler på vokalerne. Forklaringen er, at konsonanterne
ligger i det højfrekvente lydområde og vokalerne i et dybere område.
Når man så kombinerer dette med, at højfrekvent lyd er
retningsbestemt - lidt som når man lyser med en lommelygte - så skal man altså
”lyse” på den enkelte elev, for at konsonanterne fremstår tydeligt. Det er jo
selvsagt en svær opgave, når man underviser en hel klasse.
Placér eleverne som i et
teater
Når man som lærer er opmærksom på de akustiske udfordringer
omkring taleforståeligheden, er det en brugbar øvelse netop at se på
udbredelsen af de vigtige konsonanter, f.eks. ved at sammenligne med den nævnte
”lommelygte”. Hvis man vender ryggen til en eller flere elever, forsvinder
disse konsonanter, men hvis man i stedet har øjenkontakt med de elever, man
skal nå, og artikulerer tydeligt og langsomt, så øges forståelsen. Bemærk, at
det ikke er nødvendigt at tale højere, men snarere kopiere den teknik, skuespillere
anvender på en scene, med en lidt overdreven artikulering.
Afstanden fra lærer til elev har også betydning, især hvis
man skal ”lyse” på flere elever samtidigt.
En parallel mulighed er at sørge for, at elever der skal
modtage kollektiv undervisning, ikke sidder for spredt. Jo mere spredt, jo
bredere ”lys”, hvilket er svært at praktisere.
I teorien burde man placere eleverne i V-form, så der ikke
er elever, der bruger eleven foran som ”støjafskærmning”.
Jeg spurgte indledningsvist, om det er den rigtige
beslutning at dæmpe endnu mere. Svaret er, at når man ukritisk dæmper lyden, mindsker man
taleforståeligheden, og lærerens ord bliver uforståelige.
Helt
utilsigtet bliver lyden af det talte ord derfor konverteret til
"støj", der avler modstøj.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk