Jeg havde en fantastisk regnelærer, som jeg kunne tale matematik med. Det gav mig meget faglig selvtillid, siger Lene Vestergaard Hau.

Forsker videregiver pengegave til sin gamle folkeskole

Søndermarksskolen i Vejle har fået 100.000 kr. til elevprojekter i deres sciencecenter. Det er lysforsker og professor i fysik Lene Vestergaard Hau, der har videregivet sin hæderspris fra Berlingske Fond til sin tidligere folkeskole.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Uddannelse er det bedste forsvar for demokrati. Det er vigtigt, at man giver alle børn muligheden for uddannelse", siger Lene Vestergaard Hau til folkeskolen.dk/naturfag som begrundelse for, at hun synes, pengene skal gå til elevprojekter i sciencecentret, der er opkaldt efter hende.

Lene Vestergaard Hau er professor i fysik ved Harvard Universitet i Boston. Den Berlingske Fond gav hende hædersprisen for hendes forskningsarbejde. Prisen gives hvert år til en person, som har ydet noget usædvanligt til gavn og glæde for det danske samfund. I 1999 blev hun verdenskendt ved sammen med sit forskerteam at sænke lysets hastighed fra 300.000 kilometer/sekund til 17 meter/sekund - omkring cykelhastighed.

I begrundelsen for hædersprisen indgår, at hun har gjort fantastiske fund i og uden for sit eget fag. Ved prisuddelingen blev hendes tværfaglighed og vedholdenhed omtalt.

Lene Vestergaard Hau gav straks prisen på de 100.000 kroner videre til sin gamle folkeskole i Vejle.

 

Regnelærer gav selvtillid

"Jeg har nu boet i USA i 30 år og oplever her en temmelig bizar tid med Trump og med store økonomiske  forskelle blandt befolkningsgrupper. Der burde i princippet være muligheder for alle for at få en uddannelse, men sådan er det ikke, og mange af de studerende, der kommer til Harvard Universitet føler sig ikke hjemme dér. I Danmark har der været tradition for et godt offentligt skolesystem, der virker som en smeltedigel for alle børn - nemlig folkeskolen. Jeg besøgte min gamle skole sidste år ved indvielse af sciencecentret og blev vist rundt af eleverne, der sammen med lærerne udviste et stort engagement. Derfor vil jeg gerne give prisen videre til elevprojekter i skolens sciencecenter", siger Lene Vestergaard Hau.

Hun fortæller, at hun selv kommer fra en ikke-akademisk familie og ikke kendte nogle forskere som barn.

"Fra 1. til 9. klasse havde jeg en fantastisk regnelærer, der gav mig meget selvtillid. Jeg var meget interesseret i matematik, som jeg først fik fra 5. klasse - indtil da var det regning.  Det betød meget at have en god lærer, som jeg kunne tale matematik med. Det kunne jeg ikke med mine forældre. Han var med til at opbygge min faglige selvtillid. Det betyder, at jeg i dag kaster mig ind i helt ukendte områder forskningsmæssigt, fordi jeg ved, at selv om jeg ikke har viden på et område, så kan jeg tilegne mig den viden".

Lene Vestergaard Hau fremhæver besøget på Søndermarksskolens sciencecenter, fordi der er laboratorier til naturvidenskabelige fag og til teknologi. Der er FabLab og ikke mindst er lokalerne integreret med Håndværk & Design-lokalet.

"Det er vigtigt med den tværfaglighed. Som forskere er vi afhængige af, at teknikerne og håndværkerne er dygtige og godt uddannede for at få det hele til at virke sammen", siger hun. 

Engineering Day: Elever designer hus, der kan klare en oversvømmelse 

Tværfaglighed i sciencecenter

Skoleleder på Søndermarksskolen Anne-Mette Binder er utrolig glad for pengene og understreger, at de er tiltænkt elevprojekter. Derfor vil fagudvalget for naturfagene og elevrådet gå sammen for at finde ud af, hvad pengene skal bruges til - om det skal være til flere mindre projekter eller til ét stort.

"Vi spurgte Lene Vestergaard Hau, om hun ville indvie vores sciencecenter, da vi skulle åbne det, og hun sagde heldigvis ja. Vi er rigtig glade for, at hun er gammel Søndermarksskole-elev", siger Anne-Mette Binder.

Også hun fremhæver tværfagligheden og lokalerne, der ligger ved siden af hinanden. Der er plads til at være innovative. Foruden lokaler til fysik/kemi, biologi, Håndværk & Design og et auditorium, så er der også et energilokale, hvor eleverne kan cykle og oparbejde energi, sammenligne og se, hvad de kan producere og hvor meget energi der bruges til forskelligt.