Under lockouten arrangerede Michael Jensen "lockout-løb" sammen med sin kollega Jacob Lund Nielsen. Flere af dagene fik de selskab af elever, kolleger fra andre skoler og lærerformand Anders Bondo Christensen.Foto: Lise Frank
Michael løb fra lockouten: Så fik han nok af folkeskolen og sagde op
Lockoutede Michael Jensen stoppede i folkeskolen kort efter Lov 409’s indtog. I dag er han dog vendt tilbage til den skole, hvor han var lockoutet fra: "Jeg fandt ud af, at græsset ikke var grønnere på den anden side".
Kampgejsten voksede stødt for læreren Michael Jensen i april 2013.
Annonce:
Ligesom sine kolleger på Skt. Klemensskolen på Fyn og i resten af Danmark fandt han pludselig sig selv i et mærkeligt tomrum, da KL lockoutede lærerne fra den 2. april 2013.
Michael Jensen og hans kollega besluttede sig for at
arrangere et halvmaraton. En kreativ protest over politikernes manglende
forståelse for lærernes arbejdsvilkår.
Og ’Lockout-løbet’ skulle ikke bare løbes
én gang, men hver dag i lockouten.
Hvor er de nu?
Folkeskolen har været i gemmerne og fundet lærere, der for ti år siden var særligt aktive under lockouten eller fandt på kreative og sjove måder at lave protester på. Vi spørger lærerne, hvad de lærte dengang, og hvor de er i dag.
- Læs om René Aistrup, der inviterede sig selv på kaffe med Michael Ziegler. I dag er han skoleleder. Han ser tilbage på lovindgrebet som en svær tid, der dog spillede en rolle i rejsen mod at blive leder.
- Læs om Søren Sønderskov, der var med til at lave protestsagen 'Gangvagt Style', der blev et megahit med over en halv million afspilninger på Youtube.
- Læs om Susie Klaustrup, der byggede en tre meter høj dukkeversion af Michael Ziegler, som hun havde med sig til de mange aktioner.
- Læs om Tove Jensen, der som tjenestemand stadig skulle gå på arbejde. Alligevel brugte hun eftermiddagene på gaden - iført sit hjemmelavede Bondo-merchandise.
”Vi løber så hurtigt, vi kan”, var budskabet, som lærere på
hele Fyn løbende delte. Mere end én gang deltog daværende formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen i
Michael Jensens protestløb.
Annonce:
”Meningen var at lave noget, som viste vores kærlighed til
folkeskolen og samtidig var et symbol på, at nok er nok. Jeg gad ikke stå ude
på vejen med skilte og megafoner og blive dyttet af, så vi fandt på at løbe.
Der kom hurtigt en følelse af sammenhold, af at få afløb for den frustration,
mange følte”, siger Michael Jensen.
Michael Jensen blev træt
Lockout - 10 år efter
Den 1. april er det nøjagtig 10 år siden, at de offentlige arbejdsgivere lockoutede alle overenskomstansatte lærere i folkeskolen, på de frie skoler, i voksenundervisning mv. Reelt trådte lockouten dog først i kraft 2. april, da 1. april var anden påskedag.
KL og de statslige arbejdsgivere ønskede et opgør med arbejdstidsreglerne i lærernes overenskomster.
Efter fire uger greb regeringen ind, og lørdag den 26. april vedtog et bredt flertal på Christiansborg Lov 409, der i det store og hele fulgte arbejdsgivernes ønsker. Ifølge Lov 409 talte arbejdstiden, fra læreren mødte på skolen, til man tog hjem igen.
April 2013 huskes af mange som en svær tid, men også som en tid med aktivisme, kreative demonstrationer og stærkt fællesskab.
Michael Jensen kontaktede - ud over Anders Bondo - også pressen og fik artikler om lockout-løbet i blandt andet BT og Folkeskolen.
På nogle dage deltog over 50 mennesker i de krævende løb, og dem der ikke kunne
løbe så langt, cyklede.
Humøret var højt, og Michael Jensen mærkede den brusende
følelse af fællesskab, når løbeholdet vendte retur til skolens parkeringsplads
og fik serveret saftevand og grillpølser af den lokale lærerforening og andre,
der lod løbeskoene stå.
Annonce:
Til sidst måtte Michael Jensen dog også stille løbeskoene.
Han endte med en skade i akillessenen og måtte cykle med på ruten de sidste par
dage i lockouten. Men hurtigt viste det sig, at det ikke kun var senen, der
havde lidt et knæk. Michael Jensen manglede sin arbejdsglæde totalt.
Han blev træt af folkeskolen. Af den manglende tillid fra
befolkningen og politikerne, af kravene til hvordan han skulle tilrettelægge
sin tid, og af følelsen af at være blevet kørt over af et lovindgreb og en
efterfølgende reform, der ikke gav meget mening for ham.
Omkring et år efter lockouten opsagde han sin lærerstilling
på Skt. Klemensskolen, og fik job på en efterskole.
Det at være folkeskolelærer er verdens vigtigste job. Det er den vigtigste institution. Og jeg fandt ud af, at græsset ikke var grønnere på den anden side
Michael Jensen
”Jeg skulle bare væk. Jeg ville prøve at se, hvordan livet
udenfor folkeskolen var”, husker Michael Jensen.
Annonce:
Brænder for sit job – men det er stadig hårdt
Efterskolelæreren Michael Jensen brød sig ikke særlig meget
om sit nye arbejdsliv. Han fik mindre i løn, arbejdede i aftenenerne og i
weekenderne, og så var der samarbejdsvanskeligheder med ledelsen. Samtidig
havde han små børn, og de skæve arbejdstider blev stressende.
I begyndelsen var det utilfredsheden med de praktiske
problemer ved efterskolen, der drev ham væk. Men senere kom også savnet til
folkeskolen og en følelse af, at han skulle ”hjem igen”.
”Det at være folkeskolelærer er verdens vigtigste job. Det
er den vigtigste institution. Og jeg fandt ud af, at græsset ikke var grønnere
på den anden side”, siger Michael Jensen, der underviser i dansk og musik på
mellemtrinnet og i udskolingen.
Annonce:
Han var også kortvarigt på en lille landsbyskole, men han
følte, at der skete for lidt. Ikke mindst efter at ledelsen, der havde sat
nogle spændende initiativer i gang, forlod skolen.
Cirka halvandet år efter, at han stoppede, fik han sit job
tilbage igen på Skt. Klemensskolen på Fyn. Mange ting i dag er anderledes, end
det var dengang, og det er især fleksibiliteten med arbejdstider, der gør en
stor forskel for ham.
”Det er stadig hårdt, og der kan være et stort arbejdspres.
Men den evindelige snak om tilstedeværelse er heldigvis væk, og hverdagen er
mere fleksibel på den konto, end lige efter lockouten”.
I 2020 fik Michael Jensen og hans kolleger en lokal
arbejdstidsaftale, som også har gjort en forskel. Og som tillidsrepræsentant
føler han, at han faktisk har indflydelse på beslutninger, der vedrører ham.
Nye og gamle udfordringer
Lockouten fylder ikke for Michael Jensen længere, i hvert
fald ikke i hans arbejdsliv.
I 2013 husker Michael Jensen relativt ofte at have mødt
fordommen om, at de ”dovne” lærere bare fik en masse ferie og tidligt fri i
hverdagene - og så oven i købet tillod sig at strejke. Han støder sjældent på
den i dag, men indimellem møder han stadig folk, der ikke forstår, at lockouten
ikke var lærernes beslutning.
Michael Jensen mener, at der stadig er lang vej igen for at
styrke folkeskolen til det niveau, som både elever og lærere fortjener:
”Nogle gange kan jeg godt være bange for, at politikerne
udhuler skolen. Alle de besparelser går alvorligt udover kvaliteten, og
forældrene flygter jo til privatskolerne, hvilket gør folkeskolen som tilbud
både dyrere og dårligere. Jeg kan godt være nervøs for folkeskolens fremtid,
hvis ikke der snart kommer flere ressourcer”.
Flere ting er blevet bedre siden tiden lige efter lockouten
og reformen, siger Michael Jensen. Men der er også udfordringer, som fylder på
en anden måde end før. Nemlig forældrene.
”Forældrene fylder hos mine kolleger og mig. Der er nogle
gange en manglende forståelse for, at vi ikke kun er der for at tage os af lige
præcis deres barn. Alle har en mening om folkeskolen, og det kan være hårdt,
når forældrene stiller krav, man ikke kan leve op til”.
Men alt i alt føler Michael Jensen, at han er der, hvor han
skal være.
”Jeg går på arbejde og føler, at jeg gør en forskel. Jeg kan
rent faktisk se eleverne flytte sig, det kan være fagligt eller på anden vis.
Det er i folkeskolen, jeg gør en forskel. Det gør, at jeg brænder for at være
lærer”.