Debat
Den nye offentlighedslov skulle have været vedtaget i 2011, men blev det først i 2013 - kun 39 dage efter regeringen havde bragt lockouten til ophør med Lov 409.
Arkivfoto fra lockoten/
Lasse Remmer
Debat: Offentlighedsloven blev udskudt for at dække over lærerkonflikten
En tidligere politiker er blevet truet til tavshed, og offentlighedsloven blev udskudt for at beskytte KL mod aktindsigt. Nye pointer sætter endnu en gang spot på, hvor langt politikerne vil gå for at holde den aftalte forringelse af lærernes arbejdstid hemmelig.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Intet andet
hændelsesforløb har optaget folkeskolelærerne så meget som lærerkonflikten i
2013. Heldigvis dukker der med mellemrum nyt op, der yderligere afslører
konflikten som den demokratiske skandale, den vitterligt var.
Det skete for
eksempel for nyligt, da tidligere SF-formand
og minister Annette Vilhelmsen fortalte på P1, at
hun var blevet truet af Socialdemokratiet til tavshed om lærerkonflikten.
Truslen kom, efter at Vilhelmsen i 2017 havde udtalt i bogen
Søren og Mette i benlås, at lockouten af lærerne og det efterfølgende
lovindgreb i 2013 var aftalt spil mellem regeringen og
Kommunernes Landsforening.
Det var ikke nyt. DR afslørede allerede i marts 2013, at
regeringen og KL forberedte et opgør med lærernes arbejdstidsregler. Parterne
havde nedsat en hemmelig arbejdsgruppe halvandet
år tidligere, der havde lavet et forslag til, hvordan lærernes ”undervisningstid kan øges ved
ændringer i overenskomsterne og lovgivningen”.
Det nye var, at med Annette
Vilhelmsens udtalelse blev DR’s afsløring bekræftet af en person, der havde
deltaget i det møde, hvor beslutningen om at gennemføre lockouten blev truffet.
Desværre udløste Vilhelmsens udtalelse ingen opmærksomhed i det brede
mediebillede.
Offentlighedsloven blev udskudt
Jeg kan
supplere Annette Vilhelmsens udtalelser med en research, der kaster nyt lys
over den hemmelige arbejdsgruppes tilblivelse. Udgangspunktet var min
forundring over, at Kommunernes Landsforening frem til regeringens lovindgreb
ikke var omfattet af Offentlighedsloven, men blev det umiddelbart efter.
Den nye
offentlighedslov skulle have været vedtaget i 2011, men blev det først i 2013.
Min research tyder på, at loven blev forsinket med vilje for at fastholde KL’s
frirum til at handle uden risiko for, at Folketingets Ombudsmand tillod medier
og andre interessenter at få aktindsigt i KL’s arbejde. Uden dette frirum ville
det havde været vanskeligt eller umuligt at gennemføre lockouten.
Den daværende
VK-regering fremsatte allerede i december 2010 forslag til en ny
offentlighedslov. Under førstebehandlingen i januar 2011 støttede Socialdemokratiet
lovforslaget i en sådan grad, at retsordfører Karen Hækkerup var klar til at
springe høringen over for at få loven vedtaget inden folketingsvalget samme
efterår. Men forslaget døde i
stilhed og uden begrundelse i april, uden at Socialdemokratiet protesterede.
Efter
folketingsvalget overtog Socialdemokratiet, Radikale og Socialistisk Folkeparti
regeringsmagten. Et år senere indgik de en aftale med Venstre og Konservative
om forslag til en ny offentlighedslov, der blev fremlagt i februar 2013.
Under 1.
behandlingen konstaterede Venstres ordfører, at forslaget var ”stort set det
samme lovforslag”, og ”at det lovforslag, som blev fremsat af den tidligere
VK-regering, men som dengang ikke kunne få flertal, nu kan blive vedtaget”.
Det med ”ikke
kunne få flertal” er en tilsnigelse. Venstre, Konservative og Socialdemokratiet
havde flertal til at vedtage loven i 2011, men valgte ikke at bruge det. De lod
lovforslaget ligge i to år og vedtog det 39 dage efter, at de havde bragt lockouten
til ophør med Lov nr. 409
Vi tabte
konflikten i 2011
Det giver ikke mening, at VK-regeringen, et halvt år før et folketingsvalg og med en tidshorisont
på to år, satte en hemmelig arbejdsgruppe i gang med at kigge på
lærernes arbejdstid. Endda uden vished for, om gruppen kunne fortsætte ved et
regeringsskifte.
Det giver derimod mening, at Socialdemokratiet accepterede, at forslaget om
en ny offentlighedslov gik i glemmebogen, da partiet også var med i
arbejdsgruppen.
KL’s
kommunikationschef skrev i april 2013, at KL ”gennem de seneste to år” havde arbejdet med
strategisk, politisk kommunikation for at påvirke befolkningens holdning til
lærerne. Det er nærliggende at antage, at kampagnen startede samtidig med
nedsættelsen af den hemmelige arbejdsgruppe.
Med
andre ord tabte lærerne konflikten allerede i april 2011.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk