Debat
Resultatet af frikommuneforsøget er næppe så opløftende, som regeringen havde forestillet sig, skriver de to forskere.
Foto: Pressefoto Vive
Kjer og Sivertsen: Frisættelse er godt på papiret, men svært i praksis
Frikommuneforsøget havde ikke de forventede effekter på skoleområdet. Men hvorfor er frisættelse så svært? Mikkel Giver Kjer og Hans Henrik Sievertsen giver her tre mulige forklaringer.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Den endelige
evaluering af frikommuneforsøget er offentliggjort, og resultaterne er næppe så
opløftende, som regeringen havde forestillet sig:
Efter tre år konstateres der
ingen systematiske forandringer hos borgerne på tværs af de tre
velfærdsområder. Det gælder ej heller skoleområdet, hvor hverken eleverne synes
at trives bedre eller at opnå bedre faglige resultater, ligesom medarbejdere
ikke oplever højere kvalitet i undervisningen.
Hvorfor ønsker vi at frisætte skolerne?
Ideen om at frisætte kommunerne (og dens institutioner,
herunder folkeskolen) har været en populær og sejlivet politisk ambition siden
1980’erne.
I en
dansk kontekst har et af argumenterne for at frisætte skolerne fra de statslige
og kommunale love, regler og bekendtgørelser således været, at øget lokalt
handlerum – lokal autonomi - giver lærere, pædagoger og ledere bedre mulighed
for at udføre deres arbejde og tilpasse undervisningen til den gruppe af
elever, skolen har. Internationalt set har argumenterne været mere
konkurrencepræget: Autonome skoler øger valgmulighederne og dermed konkurrencen
om eleverne (og deres forældre), som kan "stemme med fødderne".
Så hvad siger forskningen om større frisættelse eller
autonomi til skolerne?
Mangel på entydige konklusioner
I de seneste årtier har mange lande introduceret nye typer
af offentligt finansierede skoler, som kan operere mere uafhængigt. Det gælder
f.eks. friskoler i Sverige og charter schools i USA.
Et nyt, stort studie har med et blik fra helikopteren undersøgt,
hvordan øget skoleautonomi påvirker elevernes læring på tværs af 15 lande over en
periode på 16 år. Studiet viser først og fremmest, at skoleautonomi betyder
mange ting: Øget frihed til at træffes beslutninger om økonomi, personalesammensætning,
pensumvalg og ikke mindst elevudvælgelse. Og selvom det sjældent en god ide at
sammenligne pærer og bananer, og i dette tilfælde sammenligner vi hele
frugtkurve på tværs af lande, så er konklusionen klar: Der er ingen generel
effekt på læring.
Denne
generelle konklusion kan også findes i de nyere danske undersøgelser af
folkeskolereformen, hvor intentionen fra lovgiver bl.a. var – i tandem med den
forkætrede Lov 409 – at øge autonomien til særligt lederne. Undersøgelserne
viste, at skolernes autonomi reelt var faldende, ligesom effekterne på
elevernes trivsel og læring var sporadiske.
Tre mulige forklaringer
Forskningen viser da også, hvorfor frisættelse er
kompliceret. En implementeringsmæssig forklaring findes i de selvsamme undersøgelser af folkeskolereformen: For
selvom friheden eksisterede på papiret og i lovgivers intentioner, så oplevede
skolerne den kun i begrænset omfang, fordi kommunerne tolkede frisættelsen fra
staten som en invitation til selv at tage mere styring.
Dette betød, at
skolerne fortsat oplevede regulering, blot fra en anden instans end staten.
Konsekvensen blev, at den ønskede frisættelse i praksis ikke førte til den
forventede autonomi for skolerne, men snarere til en forskydning af
beslutningskompetencen fra stat til kommune.
Evalueringen af frikommuneforsøget peger på en mere regulatorisk forklaring på
frisættelsens benspænd. For selv relativt enkle og specifikke dispensationer
fra de statslige myndigheder har ofte vist sig langt mere komplekse end
forventet.
Eksempelvis fremhæves det i evalueringen, at ”dispensation til at
ændre afgangsprøvernes form og indhold for at tilpasse dem til nye fag og
arbejdsformer har ifølge lokale skoleledelser og involverede udskolingslærere
ikke fungeret hensigtsmæssigt. Manglen på afklaring har hæmmet udviklingen af
nye fag i udskolingen og begrænset erfaringerne med nye prøveformater.”
Beskrivelsen af dispensationsprocessen synes at stå i kontrast til den lovede
”fuldstændige frihed” fra regeringens side.
En tredje væsentlig forklaring knytter sig til, hvem autonomien gives til. Hvis vi
forestiller os en inkompetent skoleleder, vil mere autonomi næppe føre til
bedre resultater – snarere tværtimod. Studier fra den private sektor peger
netop på, at øget autonomi gør lederens kompetencer endnu mere afgørende,
hvilket både kan løfte eller svække en organisation. Med andre ord skaber
frihed større forskelle i resultaterne, men også potentialet til at tabe bunden.
Frisættelsen forsætter
Ideen om frisættelserne af folkeskolen forsætter med det nye
kvalitetsprogram for folkeskolen. Ikke mindst, fordi det er ganske populært at
regelforenkle. Men i praksis er det også meget kompliceret. Det kan derfor være oplagt at adressere de barrierer, der hæmmer frisættelsen, i de kommende
frisættelsesprogrammer. Hvis ikke, risikerer kommende initiativet blot at
gentage tidligere udfordringer, hvor friheden forbliver en intention snarere
end en realitet for skolerne.
Kjer og Sievertsen
Der er rigeligt med udfordringer at tage fat i, når det gælder folkeskolen.
Derfor tager Mikkel Giver Kjer og Hans Henrik Sievertsen løbende temperaturen på den aktuelle skoledebat og konsulterer forskningslitteraturen for at finde forklaringer, løsninger og nye perspektiver.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk