89 lærere har i løbet
af januar og februar fået at vide, at der ikke er arbejde til dem på deres
skole til næste skoleår. Det viser en opgørelse fra Danmarks Lærerforening, og
det er rigtig mange, hvis man sammenligner med årene før. I løbet af hele 2021
blev 104 lærere varslet afskediget, mens 175 lærere fik den samme besked i
2022.
Udviklingen på bare to måneder er voldsom og
alvorlig, mener Thomas Andreasen, der er formand for arbejdsmiljø- og
organisationsudvalget i Danmarks Lærerforening (DLF).
“Det bekymrer mig stærkt, da besparelserne
har betydning for både undervisningen og arbejdsmiljøet ude på den enkelte
skole”, siger han.
Når en
lærer bliver varslet afskediget, kan det skyldes, enten at elevtallet er
faldende, at der er sket et overforbrug, eller at kommunen sparer på
skoleområdet, og at der derfor ikke er råd til lærerens ansættelse længere. I
Danmarks Lærerforening har man spurgt lærerkredsene, hvordan økonomien ser ud
på skolerne i kommunerne, og Thomas Andreasen er da heller ikke i tvivl om, at
det store antal fyringer i år skyldes, at kommunerne skal spare.
“Når jeg ser på antallet af fyringer og
sammenlægger det med, hvad jeg har hørt fra vores kredse, viser det tydeligt,
at der lige nu er et enormt stort pres på kommunernes økonomi”, siger han og
fortsætter:
“Mange kommuner har oplevet stigende priser
og større energiudgifter i løbet af 2022. Derudover er udgifterne til ældre- og
specialområdet også steget mange steder. Det ender desværre i sidste ende med
at gå ud over folkeskolerne”.
Derfor mener Thomas Andreasen, at det er
nødvendigt hurtigst muligt at sætte en ramme for, hvor meget kommunerne kan
spare på skoleområdet.
“Vi er nødt til at sikre, at der er en
økonomisk ramme, så lærerne og folkeskolen kan løfte de opgaver, de skal, og
som er så vigtige for eleverne”.
Lærere må løbe hurtigere
Slagelse Kommune er en af de kommuner, der i den
grad har måttet finde sparekniven frem. I alt skal kommunen spare 323 millioner
kroner i løbet af 2023. På skoleområdet betyder det blandt andet, at fem skoler
skal lukke til august, og at tolv lærere skal fyres, fortæller næstformand i
Slagelse Lærerkreds Stine Leschly Schultz.
Hun peger på, at besparelserne betyder, at
lærerne kommer til at have flere elever i klasserne efter sommerferien.
Derudover frygter hun, at fyringerne går ud over lærernes forberedelsestid.
“Det er meget vigtigt, at der på den enkelte
skole kommer en god dialog med ledelsen om, at man ikke kan nå det samme antal
opgaver som sidste år. Ellers er der kun et sted at finde ekstra tid fra, og
det er forberedelsestiden”, siger Stine Leschly Schultz, som også er bekymret
for, hvad fyringerne kommer til at betyde for arbejdsmiljøet på skolerne.
Særligt fordi mange ledige lærerstillinger i kommunen ikke er blevet genbesat.
“Jeg synes, det er vigtigt at nævne, at der i
kommunen er et skyggetal i forhold til de stillinger, der ikke er blevet
genbesat. Det gør det meget svært at danne sig et overblik over, hvor mange
lærere vi kommer til at mangle ude på skolerne”, siger Stine Leschly Schultz.
“Men der er ingen tvivl om, at de, der er
tilbage, skal løbe hurtigere”.
Specialområdet stikker af
I KL følger man også
med i kommunernes strabadser for at få økonomien til at hænge sammen, fortæller
cheføkonom Morten Mandøe. Han peger
på, at kommunerne blandt andet er pressede af, at de skal bruge langt flere
penge på specialområdet end tidligere. Tal fra KL viser blandt andet, at
kommunerne forventer at bruge omkring en halv milliard mere på specialområdet i
2023 sammenlignet med året før.
“Hos KL har vi det synspunkt, at der er brug
for at styrke det brede fællesskab, så det i højere grad kan rumme mange
forskellige børn. Vi skal have skabt en skole, der er børneparat, så flere børn
kan blive en del af fællesskabet her. Derfor er det et problem, at flere elever
sendes på specialskoler, og at udgifterne til specialområdet generelt har været
så voldsomt stigende”, siger Morten Mandøe.
Samtidig har inflationen gjort det svært for
kommunerne at overholde de budgetter, de fik vedtaget i 2022.
“Krigen i Ukraine har betydet store
prisstigninger for kommunerne. Det var allerede en udfordring sidste år, og det
fortsætter også i år. Derfor er mit bud også, at mange kommuner er nødt til at
genbesøge deres budgetter for at finde endnu flere besparelser”, siger Morten
Mandøe.
Frygter flere fyringer
Netop genåbningerne
af budgetaftalerne kan gøre arbejdsmiljø- og organisationsformand Thomas
Andreasen ekstra bekymret. Han frygter, at vi kun har set begyndelsen på et år,
hvor rigtig mange lærere kan miste deres job.
“Det kan
ende med at blive ret voldsomt”, siger han. “Hvis en skole skal fyre lærere,
men stadig har det samme antal elever og opgaver, lægger det et enormt pres på
de lærere, der er tilbage. Det kan komme til at gå ud over skolernes evne til
at løfte inklusionsopgaven og til at øge trivslen blandt eleverne, og det kan i
sidste ende føre til sygemeldinger, stress og lærere, der søger andre steder
hen”.
I
Jammerbugt Kommune har politikerne været nødt til at genåbne 2023-budgettet for
at finde besparelser for 36,6 millioner kroner. På skoleområdet skal der spares
omkring to millioner kroner, fortæller formand for Midtvendsyssel Lærerkreds
Kirsten Tranekær.
På
almenområdet skal der findes en million kroner, mens kommunen på
inklusionsområdet vil spare 500.000 kroner. Derudover skal der også spares
300.000 kroner på skolernes indsats omkring dansk som andetsprog – samtidig med
at ekstrabevillingen for tosprogede elever bliver sænket.
“Der er
ikke varslet fyringer endnu. Men vi er sikre på, at de kommer til foråret, når
skolerne har fået et overblik over, hvilke resurser der er til rådighed næste
skoleår”, siger Kirsten Tranekær.
En af de
ting, der har presset økonomien i Jammerbugt Kommune, er udgifterne til
specialområdet. Men at spare på almenområdet er ikke en bæredygtig løsning,
understreger kredsformanden:
“Der kommer
ikke til at være resurser til at have to lærere i klasserne. Og med færre
lærere kommer de til at skulle løbe hurtigere for at løse de opgaver, der er på
skolen. Det gælder også de møder, hvor man forsøger at hjælpe de børn, der har
det svært”, siger hun.
Kirsten
Tranekær kalder det derfor “skruen uden ende”. For hvis eleverne ikke får den
hjælp og støtte, de har brug for i folkeskolen, ender flere med at skulle
sendes på specialskole:
“Det kan også ende med at have en negativ
betydning for de klassekammerater, der sidder sammen med en elev, der mistrives
i folkeskolen”.