"Aktiv og vågen" er et forsøg på at integrere de nye teknologiske muligheder med innovative didaktiske ideer.
Strømførende plastre giver aktive elever
Et plaster på elevens hånd er forbundet med lærerens pc. Et enkelt tryk giver eleven et rap over nallerne, og hånden ryger i vejret. Lærerne på Fjordlandsskolen i Jægerspris har skabt et klasseledelsesværktøj, der får alle inddraget i undervisningen og skaber bevægelse og robusthed i undervisningen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
(Aprilsnar, red. 3/4-2017)
Det begyndte med Big Bang. Altså Big Bang-konferencen, der den 23. 24 marts blev afholdt i Odense. Det fortæller lærer Marianne Nysted, fra Fjordlandsskolen i Jægerspris.
Konferencen inspirerede en af skolens fysiklærere og en skolepædagog til at tænke sig om en ekstra gang: Kan man måske komme umotiverede og ugidelige elever i møde og hjælpe dem til et mere lærende skoleliv? Og kan man tale med forældrene om andet, end at eleverne skal være bedre til at række fingeren op i timerne? Forundringen blev en impuls, der satte strøm til kollegaerne på skolen, og hurtigt derefter var tanke blevet til handling og: "Aktiv og vågen" er blevet virkelighed.
Kort fortalt bygger systemet på strømførende patches: Hver enkelt elev får en patch på hånden, der står i forbindelse med lærerens pc. I stedet for at bede eleverne række hånden op, kan læreren med et enkelt tryk på skærmen sende en smule strøm i hånden på en udvalgt elev. Hånden flyver op, eleven vågner og svarer, og alle er aktive.
"Vi har jo lange skoledage, og de er trætte de her stakkels unger. Så i stedet for at anklage dem for at være for lidt aktive, så kan man tage noget mere lærerstyring på det", siger Marianne Nysted, der sammen med kollegaen Henrik og 9. X og T fra Fjordlandsskolen i Dalby har prøvet systemet af.
Nogle af eleverne giver udtryk for, at de synes, det er lidt voldeligt, men de siger også: "det er ikke sådan, at det gør vildt ondt." Kan man se det som en del af "21. århundredes skills", at man skal kunne tåle et lille motiverende strømstød?
"Det er banebrydende, didaktisk nytænkning, som faciliterer robusthed og årvågenhed, der er stærkt efterspurgt på arbejdsmarkedet. Teknologien er netop udviklet med tanke på et moderne, disruptivt felt af teknologi og bevægelse i undervisningen", siger Marianne Nysted.
"Vil have det ud!"
Når noget for alvor er godt, kan det jo blive et globalt tilløbstykke. Det kan de nikke til i Ontario i Canada, der siden september 2011 har modtaget 1000-vis af skolefolk fra Danmark og sikkert også nogle fra resten af verden. Selvom vi i dag skriver den 1. april 2017, er bølgen af besøgende endnu ikke stoppet.
På Fjordvangskolen i Dalby er de godt klar over, at deres nye redskab med stor sandsynlighed vil placere Jægerspris helt centralt på den globale uddannelsesmarkedsplads. Og måske ville det være på sin plads med en studietur til Ontario for at undersøge, hvordan man får mest valuta ud af de mange studietursgæster? Men i første omgang handler det om at sat strøm til resten af skolens elever.
"Nu har vi testet det af på vores 9. klasses årgang, og vi forventer at kunne se det afspejles i afgangsprøverne allerede til sommer. Og hvis det slår an hos kollegaerne, så vil vi rulle det ud på alle klassetrin allerede i skoleåret 17/18. Og på baggrund af det, så tænker vi også, at det skal skaleres op: Vi vil have det ud", siger Marianne Nygaard. Hun forventer, at det vil spille positivt ind på de fremtidige forældresamtaler.
"Meget af det vi laver heroppe, vil vi ikke belemre forældrene med. Vi forventer at slippe for den trælse del af skole-hjem-samtalen, hvor forældrene får at vide, at deres barn skal række hånden op i timerne. Nu kan forældrene koncentrere sig om at være forældre, så skal vi nok tage os af undervisningen", siger Marianne Nygaard.
I videoen i artiklen kan du se "Aktivitet og vågen" blive demonstreret.