Sosu-underviser Mette Bommersholdt er godt i gang med lektionen i mindfulness - dagens tema er ’perception’.

Mindfulness på skoleskemaet

På social- og sundhedsskolen i Fredericia underviser Mette Bommersholdt i mindfulness. Hun lærer eleverne at slappe af, finde ro og være mere til stede. Det har fået flere af eleverne til at bruge mindfulness derhjemme.

Offentliggjort Sidst opdateret

”Vi ser ikke tingene, som de er. Vi ser dem, som vi er.”

Sosu-underviser Mette Bommersholdt skriver citatet på tavlen. Ved siden af dagens tema ’perception’, mens hun fortæller om sansninger, og hvordan man oplever ud fra ens eget verdenssyn.

Der står studiecentertid på skemaet, men i dag er der mindfulness på programmet for grundforløbsklassen på social- og sundhedsskolen i Fredericia.

”I dag handler det meget om mindful-yoga på stol. Ikke fordi I skal træne og blive smidige, men fordi I skal mærke, hvad der sker inden i, når I laver yoga. Så skal vi tale perception og lave en lille mindful-spisning for at blive skarpe på vores sanser. Men vi starter lige med en meditationsøvelse”.

Mette Bommersholdt er én af fire undervisere på Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens, der er blevet uddannet i mindfulness.

Stressfri hverdag

Dansk Center for Mindfulness – under Aarhus Universitet modtog i 2017 12,5 millioner kroner af Folketingets satspuljemidler til at uddanne lærere i at undervise elever i mindfulness. Uddannelsen ’Stressfri hverdag for børn og unge’ skal udvikle og styrke børn og unges mentale sundhed og forebygge stress.

På Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens har én underviser fra hver af skolens fire matrikler i Fredericia, Horsens, Kolding og Vejle taget uddannelsen.

Giv jer selv en pause

Mette Bommersholdt sætter scenen for dagens lektion og taler klassen igennem en meditationsøvelse.

”I må godt lukke øjnene, lytte til lydene i rummet – eller jeres åndedræt. Mærk fødderne i gulvet, mærk kroppen støttes i stolen. Bare sid her og mærk kroppen, lige som den er. Der er ikke noget, der skal være på en bestemt måde. Giv jer selv en pause”.

Der er helt stille i klassen. De næste 50 minutter bliver der lavet afspændinger og udstrækningsøvelser. Talt om hvordan yoga føles. Om forskellen på, hvordan man taler til mennesker, man har kær – og så sig selv. Hvor gode, vi er til at kritisere os selv.

Der bliver spist chokolade og karameller i en mindful-spisning, hvor det handler om at sanse det stykke slik, man har taget fra den omdelte skål. Med fokus på opmærksomhed og udforskning.

Eleverne lærer at fokusere

Det er klassens 3. lektion med mindfulness – ud af i alt 10 lektioner.

Mette Bommersholdt er nemlig en af flere undervisere på landets sosu-skoler, der er uddannet i programmet ’Stressfri hverdag for børn og unge’ hos Dansk Center for Mindfulness – under Aarhus Universitet.

For hende giver det rigtig god mening at lade eleverne på sosu-skolerne få et afbræk fra de normale undervisningstimer.

”Med mindfulness opdager eleverne, at de kan slappe af. De lærer at fokusere bedre, så de også får bedre mulighed for at lære,” siger Mette Bommersholdt.

Normalt underviser hun primært i naturfag, men hun kan rigtig godt lide den mere bløde rolle som underviser i mindfulness.

Eleverne i grundforløbsklassen har mindfulness – og er godt i gang med lidt yoga på stol.

Slip facaderne

Forløbet, Mette Bommersholdt kører i klassen, hedder ’Styr på det hele’, og hver af de 10 lektioner rummer mindfulness-øvelser som yoga, meditation og bodyscan. Derudover har hver lektion et tema som dagens ’perception’, ’glæden i nuet’, ’stress’ eller ’opmærksomhed’.

”Ud over at få nogle redskaber til at slappe af, finde ro og opmærksomhed, så handler forløbet også om, at eleverne finder ud af, at det er OK bare at være dem”, forklarer Mette Bommersholdt.

”I dag har de unge så mange forventninger til dem selv, om det de tænker, samfundet mener, de skal præstere. Her kan mindfulness hjælpe dem med at slippe facaderne og reflektere over livet og dem selv”, fortsætter hun.

Man får tømt hovedet

Der er helt stille og fuld fokus under mindfulness-øvelserne.

Eleverne er glade for at have mindfulness på skoleskemaet.

”Det er megaafstressende, man får ligesom tømt hovedet, bliver renset lidt, og jeg kan mærke en kæmpe forskel, hvor jeg også får meget mere overskud, når jeg kommer hjem”, siger 25-årige Sofie Hansen, der er alenemor til to børn på tre og fem år.

”Det giver en anden ro – uanset om man er ung eller gammel. Her i klassen er vi fra 17-58 år, og alle kan få noget ud af det. For mig er mindfulness også en metode til at tænke på de ting, jeg skal bruge. Jeg bliver mere fokuseret – også i forhold til skolen”, fortæller 40-årige Nadia Pallesen, der er alenemor til tre børn på 12, 16 og 19 år.

Hvor Nadia Pallesen kendte til mindfulness i forvejen, fordi de hjemme havde brugt mindfulness til hendes yngste søn, så er mindfulness helt nyt for Sofie Hansen, der også er begyndt at bruge det hjemme privat.

”Det er så afslappende og afstressende, og man får en anden ro i hovedet. Så jeg bruger det, når børnene sover”, fortæller Sofie Hansen.

Brug det privat

Netop det med at bruge mindfulness privat opfordrer Mette Bommersholdt også til.

”Det er videnskabeligt bevist, at mindfulness styrker mental sundhed, så jeg vil rigtig gerne have, at eleverne bruger det derhjemme. For det nedsætter risikoen for stress og depressioner og gør, at de kan være mere til stede og være mere dem selv”, mener hun.

Det er kun anden gang, at Mette Bommersholdt kører mindfulness-programmet med en klasse.

Den første klasse var en hovedforløbsklasse, der var lige ved at være færdige som social- og sundhedshjælpere.

”Hvor min nuværende klasse bare har taget mindfulness til sig fra starten, så var der noget mere modstand og brok i den anden klasse. Nogle af eleverne syntes, det var kedeligt og mærkeligt at skulle sidde stille og bare være sammen med sig selv, men de endte alligevel med at blive glade for det”, fortæller hun.

Et redskab – ikke en behandling

Mette Bommersholdt har tænkt sig at blive ved at bruge mindfulness, men minder om, at mindfulness ikke er en behandling.

”Det er et redskab som alle mulige andre – til den brede population, og for vores elever, der skal ud og arbejde med ældre og syge borgere, er det godt at lære at kunne sidde og være stille sammen med andre mennesker”, siger hun.

Vil du vide mere eller selv prøve at lave mindfulness, kan du finde mere information her.