Sosu-underviser Mette Bommersholdt er godt i gang med lektionen i mindfulness - dagens tema er ’perception’.Foto: Dorthe Kirkgaard Nielsen.
Mindfulness på skoleskemaet
På social- og sundhedsskolen i Fredericia underviser Mette Bommersholdt i mindfulness. Hun lærer eleverne at slappe af, finde ro og være mere til stede. Det har fået flere af eleverne til at bruge mindfulness derhjemme.
”Vi ser ikke tingene, som de er. Vi ser dem, som vi er.”
Annonce:
Sosu-underviser Mette Bommersholdt skriver citatet på tavlen. Ved siden af
dagens tema ’perception’, mens hun fortæller om sansninger, og hvordan man
oplever ud fra ens eget verdenssyn.
Der står studiecentertid på skemaet, men i dag er der mindfulness på programmet
for grundforløbsklassen på social- og sundhedsskolen i Fredericia.
”I dag handler det meget om mindful-yoga på stol. Ikke fordi I skal træne og
blive smidige, men fordi I skal mærke, hvad der sker inden i, når I laver yoga.
Så skal vi tale perception og lave en lille mindful-spisning for at blive
skarpe på vores sanser. Men vi starter lige med en meditationsøvelse”.
Stressfri hverdag
Dansk Center for
Mindfulness – under Aarhus Universitet modtog i 2017 12,5 millioner kroner af
Folketingets satspuljemidler til at uddanne lærere i at undervise elever i
mindfulness. Uddannelsen ’Stressfri hverdag for børn og unge’ skal udvikle og styrke børn og
unges mentale sundhed og forebygge stress.
På Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens har én underviser fra
hver af skolens fire matrikler i Fredericia, Horsens, Kolding og Vejle taget
uddannelsen.
Giv jer selv en pause
Annonce:
Mette Bommersholdt sætter scenen for dagens lektion og taler klassen igennem en
meditationsøvelse.
”I må godt lukke øjnene, lytte til lydene i rummet – eller jeres åndedræt. Mærk
fødderne i gulvet, mærk kroppen støttes i stolen. Bare sid her og mærk kroppen,
lige som den er. Der er ikke noget, der skal være på en bestemt måde. Giv jer
selv en pause”.
Der er helt stille i klassen. De næste 50 minutter bliver der lavet
afspændinger og udstrækningsøvelser. Talt om hvordan yoga føles. Om forskellen
på, hvordan man taler til mennesker, man har kær – og så sig selv. Hvor gode,
vi er til at kritisere os selv.
Der bliver spist chokolade og karameller i en mindful-spisning, hvor det
handler om at sanse det stykke slik, man har taget fra den omdelte skål. Med
fokus på opmærksomhed og udforskning.
Annonce:
Eleverne lærer at fokusere
Det er klassens 3. lektion med mindfulness – ud af i alt 10 lektioner.
Mette
Bommersholdt er nemlig en af flere undervisere på landets sosu-skoler, der er
uddannet i programmet ’Stressfri hverdag for børn og unge’ hos Dansk Center for
Mindfulness – under Aarhus Universitet.
For hende giver det rigtig god mening at lade eleverne på sosu-skolerne få et
afbræk fra de normale undervisningstimer.
Annonce:
”Med mindfulness opdager eleverne, at de kan slappe af. De lærer at fokusere
bedre, så de også får bedre mulighed for at lære,” siger Mette Bommersholdt.
Normalt underviser hun primært i naturfag, men hun kan rigtig godt lide den
mere bløde rolle som underviser i mindfulness.
Slip facaderne
Forløbet, Mette Bommersholdt kører i klassen, hedder ’Styr på det hele’, og hver
af de 10 lektioner rummer mindfulness-øvelser som yoga, meditation og bodyscan.
Derudover har hver lektion et tema som dagens ’perception’, ’glæden i nuet’, ’stress’
eller ’opmærksomhed’.
Annonce:
”Ud over at få nogle redskaber til at slappe af, finde ro og opmærksomhed, så
handler forløbet også om, at eleverne finder ud af, at det er OK bare at være
dem”, forklarer Mette Bommersholdt.
”I dag har de unge så mange forventninger til dem selv, om det de tænker,
samfundet mener, de skal præstere. Her kan mindfulness hjælpe dem med at slippe
facaderne og reflektere over livet og dem selv”, fortsætter hun.
Man får tømt hovedet
Eleverne er glade for at have mindfulness på skoleskemaet.
”Det er megaafstressende, man får ligesom tømt hovedet, bliver renset lidt, og
jeg kan mærke en kæmpe forskel, hvor jeg også får meget mere overskud, når jeg
kommer hjem”, siger 25-årige Sofie Hansen, der er alenemor til to børn på tre
og fem år.
”Det giver en anden ro – uanset om man er ung eller gammel. Her i klassen er vi
fra 17-58 år, og alle kan få noget ud af det. For mig er mindfulness også en
metode til at tænke på de ting, jeg skal bruge. Jeg bliver mere fokuseret –
også i forhold til skolen”, fortæller 40-årige Nadia Pallesen, der er alenemor
til tre børn på 12, 16 og 19 år.
Hvor Nadia Pallesen kendte til mindfulness i forvejen, fordi de hjemme havde
brugt mindfulness til hendes yngste søn, så er mindfulness helt nyt for Sofie
Hansen, der også er begyndt at bruge det hjemme privat.
”Det er så afslappende og afstressende, og man får en anden ro i hovedet. Så
jeg bruger det, når børnene sover”, fortæller Sofie Hansen.
Brug det privat
Netop det med at bruge mindfulness privat opfordrer Mette Bommersholdt
også til.
”Det er videnskabeligt bevist, at mindfulness styrker mental sundhed, så jeg
vil rigtig gerne have, at eleverne bruger det derhjemme. For det nedsætter
risikoen for stress og depressioner og gør, at de kan være mere til stede og
være mere dem selv”, mener hun.
Det er kun anden gang, at Mette Bommersholdt kører mindfulness-programmet med
en klasse.
Den første klasse var en hovedforløbsklasse, der var lige ved at
være færdige som social- og sundhedshjælpere.
”Hvor min nuværende klasse bare har taget mindfulness til sig fra starten, så
var der noget mere modstand og brok i den anden klasse. Nogle af eleverne syntes,
det var kedeligt og mærkeligt at skulle sidde stille og bare være sammen med
sig selv, men de endte alligevel med at blive glade for det”, fortæller hun.
Et redskab – ikke en behandling
Mette Bommersholdt har tænkt sig at blive ved at bruge mindfulness, men minder om,
at mindfulness ikke er en behandling.
”Det er et redskab som alle mulige andre – til den brede population, og for
vores elever, der skal ud og arbejde med ældre og syge borgere, er det godt at
lære at kunne sidde og være stille sammen med andre mennesker”, siger hun.
Vil du vide mere eller selv prøve at lave mindfulness, kan du finde mere information
her.