Nanna, Katrine og Amalie vandt en pris for deres video, hvor de fortæller om, hvorfor de godt kan lide fransk - på fransk

”Vi elsker fransk, fordi det er et smukt sprog”

Katrine, Amalie og Nanna fra 6. klasse på Langhøjskolen fejrede Den Europæiske Sprogdag ved at få overrakt en pris i Europa-Huset i København for deres video om, hvorfor det er fedt at lære fransk.

Offentliggjort Sidst opdateret

“J’aîme le francais, parce que c’est une belle langue. J’adore le croissant et macarons. Le tour Eiffel est tres, tres grand”.

Sådan synger Katrine, Amalie og Nanna i en video, de har produceret i deres fransktimer på Langhøjskolen i Hvidovre. 

Tirsdag var de inviteret ind i Europa-Huset i indre København. For det var deres video, der havde vundet en konkurrence udskrevet af Europakommissionen, Det Nationale Center for Fremmedsprog og Institut Francaise i anledning af den europæiske sprogdag.

”Vi blev helt vildt glade, da vi fik at vide, at vi havde vundet, for det havde vi slet ikke regnet med. Og så var overrækkelsen tilmed sådan et stort arrangement. Jeg troede bare, vi ville få et diplom eller noget”, fortæller Katrine.

Engageret franskhold

De seneste 22 år har Europakommissionen og Europarådet arrangeret aktiviteter på Europæisk Sprogdag 26. september for at øge opmærksomheden og anspore flere til at lære sprog. 

Men selv om samtlige voksne deltagere til dagens arrangement var enige om vigtigheden af at lære sprog, så var de også bevidste om, at det kan være svært for voksne at overbevise børn om, at det er nødvendigt at kunne andet end engelsk.

Det kan til gengæld andre børn, og netop derfor havde Europakommissionen, Det Nationale Center for Fremmedsprog og Institut Francaise udskrevet konkurrencen, hvor elever kunne sende videoer ind, der fortalte om, hvorfor de elsker sprog.

Fransklærer på Langhøjskolen Maria Vang Nøhr så opslaget om konkurrencen i et facebookopslag og tænkte straks, at det var noget for hendes hold.

”Det var et stort franskhold på 27 elever, vi startede op sidste år i 5. klasse. De var virkelig aktive og engagerede, så da jeg så opslaget, var vi allerede færdige med alt det, de skulle nå for året i deres bøger. Så er det jo oplagt at lade dem prøve kræfter med noget mere frit”, fortæller hun.

"De har iscenesat videoen den på en måde, der tydeligt viser, hvorfor de godt kan lige fransk, og hvad de forbinder med Frankrig", sagde Claus Larsen fra Europahuset i København.

Eleverne blev delt ind i grupper af tre, og så fik de frie rammer til at lave en video på 30 sekunder. 

Nogle lavede små tegneserier, nogle rappede og andre lavede sange.

”Det har været fedt at se deres umiddelbare glæde ved projektet", siger Maria Vang Nøhr.

"Selvfølgelig lærer de også nogle chunks, men det vigtigste for mig i det her har faktisk været, at de oplever, at de selv er medskabende, og at de har kunne trække deres egne talenter ind og forme noget på fransk, som bar præg af det, de selv synes er spændende. Det tror jeg er meget vigtigt for deres oplevelse af sproget”, forklarer hun.

Et romantisk sprog

Prisoverrækkelsen var afslutningen på en eftermiddag i Europa-Huset med oplæg om sprog af blandt andre Petra Daryai-Hansen om sproglig opmærksomhed og Tore Leifer fra Det Nationalhistoriske Museum Frederiksborg om sproglige finurligheder. 

Undervejs blev der vist flere af de andre videoer, der var indsendt i konkurrencen. Begrundelsen for at Katrine, Amalie og Nanna vandt deres kategori lød:  

"De har lavet en video, hvor de synger på fransk. Det gør de til melodien Mariehønen Evigglad. På samme måde, som Halfdan Rasmussen legede med ord på dansk, har pigerne her leget med franske ord. Og de har iscenesat videoen den på en måde, der tydeligt viser, hvorfor de godt kan lige fransk, og hvad de forbinder med Frankrig".

Og netop glæden ved sproget skinnede også tydeligt igennem hos de tre piger.

”Jeg har valgt fransk, fordi det er sådan et smukt sprog. Det er meget smukkere end andre sprog, synes jeg. Og så er det også romantisk”, fortalte Amalie.

Nanna synes også, at sproget er mere udfordrende at lære, og det kan hun godt lide. 

”Det er ikke et sprog alle andre kan, og det er rart at lære noget særligt”. 

To af pigernes mødre taler flydende fransk, og Amalie har allerede haft mulighed for at prøve de nye gloser af på sin sommerferie i Paris. De er også alle tre enige om, at det er et sjovt fag i skolen.

”Det er rigtigt fedt at have fransk, og hvis der er noget, man ikke forstår, så spørger man bare, og så tager vi det fælles på tavlen, eller også man kan finde ordene i ordlisten bag i bogen. Vi har det rigtigt sjovt i timerne”.

Der blev fundet vindere i tre alderskategorier. I udskolingskategorien vandt Vanessa, Sille og Alma fra Sankt Petri Skole med en fransk rap. "De rapper om det at lære sproget, og hvad de synes, fransk betyder for dem. De har være dygtige til at filme og klippe videoen i forskellige omgivelser", lød begrundelsen.

I den ældste kategori vandt Maja, Inger og Viggo fra Svendborg Gymnasium med en spansk-video. 

"De rapper og optræder i videoen med god energi. Desuden har de lavet en tegnefilm med samme handling, som de på fremragende vis har klippet sammen med deres optræden. Idéen bag videoen er godt udtænkt og flot udført", lyder begrundelsen.