”Jeg er glad for, at det er lykkedes at lande nogle ambitiøse prioriteringer for dansk forskning med samtlige partier i Folketinget”, siger uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund i en pressemeddelelse om aftalen om fordelingen af midlerne i forskningsreserven.
Foto: Uddannelses- og Forskningsministeriet
Politisk aftale betyder 25 millioner til forskning i læring og trivsel i folkeskolen
Et bredt politisk flertal afsætter millioner til forskning i ”læring og trivsel i folkeskolen”. Formuleringen vækker bekymring hos Lotte Rod, Radikale, som samtidig glæder sig stort over et andet element i aftalen.
Alle Folketingets partier er blevet enige om fordelingen af 3,6 milliarder kroner fra midlerne i den såkaldte
forskningsreserve.
Næsten halvdelen af
midlerne går til forskning i den grønne omstilling med et beløb på 1,7 milliarder.
Partierne er blevet enige om, at 106 millioner – eller hvad der svarer til tre
procent af det samlede beløb – skal gå til forskning i børn og unge.
25 af millionerne bliver sat af
til forskning i ’læring og trivsel i folkeskolen’, fremgår det af
aftalen.
Stod det til Radikales Lotte Rod
havde formuleringen af, hvad midlerne til mere skoleforskning skal gå til, været anderledes.
”Vi har forsøgt at ændre formuleringen
’læring’, men det var totalt op ad bakke. Jeg ville have
forskning med afsæt i folkeskolens formål. Vi skal væk fra at lave såkaldt evidensforskning,
der kan sige noget om, hvad man skal gøre for, at børn lærer mere”, siger hun.
Vil følge tildelingen nøje
Penge til forskning i børn og unge
Partierne er blevet enige om, at 106 millioner kroner af forskningsreserven skal tildeles forskning i børn og
unge.
Af de midler går 50 millioner til ’styrkelse af forskning i
udsatte børn og unge’, 25 millioner til forskning i ’læring og trivsel i
folkeskolen’, 6 millioner til ’forskning i fritidspædagogik’ og 25 millioner til forskning i ’stærkere forskningsmiljøer for erhvervsuddannelserne’.
Læs aftalen
Midlerne er ikke reserveret et specifikt
forskningsprojekt. De skal udmøntes af Danmarks Frie Forskningsfond, og det
fremgår, at ”forskningen kan både have et grundlagsskabende og
anvendelsesorienteret sigte på kort eller lang sigt”.
Lotte Rod fortæller, at hun vil
følge tæt med i, hvilke projekter der ender med at få del i de midlerne.
”Jeg kommer til at følge meget
nøje med i, at vi ikke ender med at få en forskning, som faktisk gør tingene
værre”.
”Har glemt betydningen af
fritidspædagogikken”
Lotte Rod glæder sig til
gengæld over en anden tildeling i aftalen. For de Radikale er lykkedes med at
få opbakning til, at der bliver sat seks millioner af til forskning i fritidspædagogik.
”Jeg tror, at mange af de ting,
vi snakker om i skolen med børn og unge, der er ensomme og udvikler angst og
presse, hænger sammen med fritiden. Børn er hele mennesker, og jeg synes, at vi
i for mange år har glemt betydningen af fritidspædagogikken”, siger hun.
Den Radikale ordfører peger på,
at de unge elever i en tid, ”hvor vi hele tiden er på vej videre til noget, og
at alting bliver et middel til noget andet”:
”De skal hele tiden præstere og
leve op til krav og mål. Fritidspædagogikken er fri fra mål. Her kan børn og unge
selv bestemme, hvad de vil, og hvor de kan lege og hænge ud venner, og at det
har en mening i sig selv”.
Kan skabe særlige klassefælleskaber
For et par uger siden deltog i Lotte
Rod i forhandlingerne, der blev til en forlængelse af skolernes midlertidige
ekstra frihedsgrader til at korte skoledagen ved at konvertere optil al understøttende
undervisning.
Lotte Rod fortæller, at hun her
kæmpede for, at der blev sat penge af til sfo’erne og fritidsklubber til at
dække, at de skal udvide åbningstiden, når skoledagen gøres kortere.
”Jeg stod alene med kravet, så
derfor blev det ikke til noget. Uden pengene presser vi kvaliteten. Og vi har
igennem de seneste mange år oplevet, at der er blevet skåret ned på
fritidspædagogikken, og at mange forældre har taget deres børn ud”.
Mener du, at det vil have
betydning for børnenes skolegang, at man styrker fritidspædagogikken?
”Ja, det tror jeg bestemt. Men
det er vigtigt for mig at understrege, at fritidspædagogikken har en mening i
sig selv”, siger hun og peger på et konkret eksempel på, hvordan fritidspædagogikken
kan være en stor gevinst for børnenes skolegang.
”Jeg besøgte en sfo, hvor de en
gang imellem overnatter sammen i shelter i hverdagen. Dagen starter så med, at
de laver morgenmad over bål, inden de samlet går over i skolen. Det giver jo en
helt anden klasse med det fællesskab, de får ud af, at de har ligget og hvisket
historier til hinanden i mørket og kigget på stjerner”.
Tesfaye: Et totalt undervurderet
område
Børne- og undervisningsminister
Mattias Tesfaye (S) har tidligere i år sagt, at han ønsker at styrke fritidspædagogikken, og at ”det der foregår efter skolen” er ”totalt
undervurderet”.
På
scenen til KL’s Børn & Unge Topmøde i Aalborg sagde ministeren i januar, at
de unge ikke oplever samme stærke fællesskaber efter skole, som da han selv var
barn.
”Man
skal ikke blive nostalgisk, men jeg synes ikke, at vi leverer det til de unge i
dag, som min generation fik, når man kigger på det, der sker efter skolen i
sfo’er og klubber”.