Inspiration - Forskning
Det er afgørende at se på hvilket behov, man kan dække for læreren, hvis man vil lave udviklingsprojekter i folkeskolen, vurderer forsker.
Foto fra Pixabay
Forsker: Sådan får du læreren ombord i dit udviklingsprojekt
Hvis forskere skal lave projekter med lærere i folkeskolen, er det vigtigt, man byder sig til og overtager noget af hovedpinen, skriver Thorbjørn Wejdling.
I en hverdag fyldt til bristepunktet har mange
lærere svært ved at takke ja til at deltage i endnu et udviklingsprojekt. Hvis du
som forsker eller undervisningsudvikler skal have lærerne ombord i dit projekt,
er du derfor nødt til at sikre, at det ikke er en undervisningsmæssig
underskudsforretning.
Derfor er det afgørende at se på hvilket behov, du kan dække for
læreren. Det kan være, at læreren kan se forløbet som en del af sin egen
kompetenceudvikling, eller at der er et punkt i elevernes årsplanen, som
forløbet kan løfte.
Uanset hvad, så
kræver det stor fleksibilitet og evnen til at tilbyde hjælp på lige den
måde, der giver mening for læreren.
Byd dig til
Over det sidste halve år har jeg afprøvet nye undervisningsforløb
i teknologiforståelse og matematik i 5., 6. og 7. klasse. Her har jeg enten
overtaget store dele af undervisningen eller nøjedes med at assistere – alt
efter hvad læreren efterlyste.
I enkelte tilfælde underviste jeg en gruppe
elever på tværs af 6. årgang. Nogle var hos mig, mens resten lavede andre
aktiviteter med lærerne. Det var
ikke en løsning, jeg havde forestillet mig forinden, men det var noget, lærerne havde
talt om at prøve af, og mit besøg blev den brik, der kunne få deres puslespil
til at gå op.
Det kunne kun
lade sig gøre, fordi lærerne gik ind til deres årgangsmøde med et klart billede
af, hvilke formater og ressourcer, jeg kunne tilbyde, for at gøre forløbet
så gnidningsfrit som muligt for dem.
Skab tryghed
Når vi afprøver
nye undervisningsforløb, er jeg selvfølgelig optaget af, hvordan det bliver
oplevet i klassen. Men jeg er også interesseret i, hvordan lærerne ser på
materialet: Er der steder, hvor de snubler, eller ikke føler sig helt sikre?
Derfor er det afgørende, at lærerne føler trygge i, at de kan kaste
sig ud i et nyt og for dem uprøvet undervisningsforløb og vide, at jeg kan agere
bagstopper til hver en tid.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Det kræver, at
du har fagligheden til at tage undervisningen på dig, hvis læreren ønsker det, og at du er være klar på at spore dig ind på elevernes niveau, selv om du
kun møder dem enkelte gange. Til gengæld får du selv lov til at opleve, hvordan
eleverne møder og følger med i det nye materiale, du kommer med.
Overtag
hovedpinen
Forberedelsen
til et projekt handler også om, at der skal være styr på udstyret. Det er en
praktisk hovedpine, som du må tage på dig, når du beder læreren om at dedikere
sin tid.
I mit tilfælde
kræver undervisningsforløbene Micro:bits og Lego Spike. Det er et kæmpe logistisk
arbejde at få adgang til teknologierne, hvis læreren ikke lige arbejder med
dem til hverdag.
Derfor brugte jeg
tid på at tale med skolens teknikansvarlige og finde frem til, om skolen havde den
rette teknologi i den rette version. En enkelt gang måtte jeg ud i mit eget
netværk og låne, fordi skolen ikke havde det, jeg skulle bruge.
Lærere: Brug
projekter strategisk
Hvis man som
lærer bliver inviteret med i et udviklingsprojekt, skal man naturligvis overveje,
hvilken form for hjælp, der følger med. Er der nogen til at løfte de praktiske
opgaver eller til at overtage undervisningen, hvis jeg kommer på dybt vand?
Men man kan
også kigge efter andre måde udnytte projekter til egen fordel.
For eksempel er
det en god idé som lærer at tale med sin leder om, hvad et givent projekt kan
passe ind i. Hvis et projekt for eksempel spiller sammen med skolen strategi,
kan det faktisk hjælpe lærere med at løfte nogle krav, der kommer oppefra.
For lærere
kræver det, at man har overskud til at komme op over planlægningsniveauet og
være lidt strategisk. Kan man det, kan der være ressourcer og muligheder at hente
i de her projekter.
Thorbjørn
Wejdling er adjunkt på Københavns Professionshøjskole og videnskabelig
assistent på Institut for Naturfagenes Didaktik. Som en del af projektet
‘Programmering og Computational Thinking i matematik’ har han haft til opgave
at teste en række forskningsbaserede undervisningsforløb, der integrerer
teknologiforståelse i matematik.