Groft optegnet er tankegangen i forskningen bag at tage et kontroversielt
emne op i historieundervisningen ofte således:
Eleverne præsenteres for et
kontroversielt emne. Det fører til debat. Ved at læreren tilfører historisk
viden og perspektiverer den debat, kommer eleverne ud med en øget historisk
bevidsthed – og måske endda demokratisk dannelse.
I hvert fald hvis man spørger Hildegunn Juulsgaard
Johannesen.
Hun har for nylig forsvaret sin ph.d. ’Kontroversielle aspekter i
historieundervisningen 7.-9. klassetrin: Et etnografisk inspireret
klasserumsstudie’.
Her har hun ved at observere historieundervisning i 7.-9.
klasse undersøgt, hvordan eleverne reagerer på kontroversielle aspekter af
historieundervisningen.
”I meget litteratur beskrives det som om, der er en meget
lige vej til demokratisk dannelse. Der er en tankegang, der går på, at man ved
at putte visse emner ind i undervisningen kan fremprovokere en debat, og ud af
det kommer så demokratisk dannelse”, siger hun til
folkeskolen.dk/historieogsamfundsfag.
Det kontroversielle er til forhandling
Men emner, der bliver anset som kontroversielle, fører
ikke altid til kontrovers. Det kunne Hildegunn Juulsgaard Johannesen for
eksempel konstatere, da hun skulle observere en undervisningstime, hvor emnet
var Israel-Palæstina-konflikten.
Det havde læreren forinden givet udtryk for
var et kontroversielt emne. Men eleverne anså entydigt Israel som aggressoren
og Palæstina som ofrene i konflikten, så det var så som så med debat.
”Det er svært at kontrollere. Det kontroversielle er et
fænomen, mere end at det knytter sig til et emne", siger Hildegunn Juulsgaard Johannesen og tilføjer:
"Hvad der er kontroversielt,
er i virkeligheden hele tiden til forhandling i klasserummet. Derfor er det
svært at beslutte sig for, at man vil bruge et kontroversielt emne til en
rationel diskussion”.
Derfor mener forskeren, at man i
højere grad kan tale om kontroversielle aspekter af historien, end at den har
kontroversielle emner.
”Der er faktisk ikke i forskningen en definition på, hvad
der gør et emne kontroversielt. I hvert fald ikke en, der beskæftiger sig med,
om elever og lærere opfatter et emne som kontroversielt”, siger hun.
I sin ph.d. har Hildegunn
Juulsgaard Johannesen derfor kigget på, hvad det er for noget historisk
indhold, eleverne tager moralsk anstød af og opfatter som noget, der krænker menneskers
levevilkår.
Hun har dermed behandlet det
kontroversielle som et aspekt, der opstår i situationer og ikke som noget, der
kan betegne et helt emne.
I tilfældet med Israel-Palæstina-konflikten var det for
eksempel en oplysning om, at nogle palæstinensiske børn ikke får lov at komme i
skole, der skabte moralsk afstandtagen fra eleverne.
Et andet eksempel, hun
fremhæver, er fra en undervisningstime, hvor emnet var Belgisk Congo.
”Der, hvor
eleverne reagerede, var ved beskrivelsen af, at slaver fik hugget hænder og
fødder af. Altså et ret konkret aspekt, hvor de får en oplevelse af uret. Af
noget, der strider imod deres opfattelse af moral og menneskets værd”,
siger Hildegunn Juulsgaard Johannesen.
Det kontroversielle kalder på perspektivering
Og hvad sker der så i de situationer, hvor eleverne reagerer
kraftigt på et kontroversielt aspekt?
Hildegunn Juulsgaard Johannesen påpeger,
at lærerens spørgsmål ofte skifter karakter.
”Lærerens
spørgsmål inviterer til stillingtagen. Læreren spørger for eksempel ’hvad tænker I, når
I hører det?’ Ikke til noget faktuelt som hvor mange, der fik hugget hænder og
fødder af, eller hvilket årstal det skete i”, siger hun.
Et andet eksempel er, når eleverne har om Holocaust.
Billeder fra nazisternes koncentrationslejre får eleverne til at reagere
kraftigt, og reaktionen fra læreren er ofte at perspektivere.
”Man starter typisk med forholdene i Tyskland, da Hitler kom
til magten, og spørger, om det samme kunne gentage sig andre steder. Om man ser
samme tendenser noget sted i nutiden. Ikke om hvem der har taget billederne, og
hvad de skulle bruges til i samtiden”, siger Hildegunn Juulsgaard Johannesen.
Dermed ikke sagt, at man ikke skal perspektivere eller have
eleverne til at reflektere, understreger Hildegunn Juulsgaard Johannesen.
”Historiefaget er jo kendetegnet ved, at der både er en
faglig og en etisk/moralsk dimension. Vi vil jo gerne have elevernes
stillingtagen”, siger hun.
Men risikoen er, at de konkrete historiske begivenheder
fortoner sig til fordel for en mere nutidig diskussion. Og at man glemmer at
undersøge, om noget også var kontroversielt i samtiden.
”Det, der skete i nogle af mine observationer, var, at eleverne
ret hurtigt lavede koblinger til nutiden. Historie forsvandt hurtigt ud af
diskussionen. Man vil gerne have, at historie kan noget i forhold til de her
kontroversielle emner. Men i virkeligheden bliver historien bagtæppe for en
nutidsdiskussion”, siger hun.
"Historisk empati har sine begrænsninger"
En anden
udfordring, Hildegunn Juulsgaard Johannesen mener, historielærerne bør have for
øje, er, at den historiske empati har sine begrænsninger.
Derfor skal der være
plads til den historiske antipati, forstået som elevernes kraftige fordømmelser
af fortidens gerninger.
Den skal ses som en reaktion på, at eleverne oplever det, der kaldes ’vanskelig viden’, påpeger
hun. Men de bliver ikke bare i chokket.
”I mødet med den vanskelige viden ser man en meget
umiddelbar reaktion. De bliver berørt af, at de får en viden, som er svær at
kapere. Efter det første chok, går de til at bearbejde indholdet ved at sætte
nogle ord på. Det er gerne ved en etisk eller moralsk refleksion. At det er
uretfærdigt, for eksempel”, siger hun.
Som eksempel fra sine observationer fremhæver Hildegunn to piger, der
arbejder med torturmetoder under De Røde Khemerers regime i Cambodia.
I dialogen
fremfører en elev, at Pol Pot, de røde Khmers leder, selv skulle udsættes for det, fangerne blev udsat for.
Dernæst konkluderer gruppen, at de ikke ønskede at blive udsat for det fangerne blev udsat for og
hellere ville dø. Men så
indvender den ene pige, at fangevogterne nok ikke har haft et valg.
”Det er et eksempel på, at elever bruger etiske og moralske
overvejelser til at finde hoved og hale i et voldsomt møde med en ubehagelig
viden, de har fået. Den sidste del af diskussionen, om fangevogterne har haft
et valg, peger så over i nogle faglige begrundelser. Eller i hvert fald en
indsigt i, at der har været en historisk kontekst”, siger hun.
Læreren skal spørge, hvad historien gør ved eleverne
Hvad kan man som historielærer bruge den viden til?
”Først og fremmest skal man huske at stille spørgsmålet, om
et kontroversielt aspekt også var kontroversielt i datiden".
"Mit didaktiske råd
er, at det kontroversielle er knyttet til tid og rum. At man skal arbejde sig
ind i et emne ved også at kigge på, hvad der var kontroversielt i den
historiske kontekst”, siger Hildegunn Juulsgaard Johannesen.
Hendes andet
råd til historielærerne er, at det ikke er nok at stille sig selv spørgsmålet,
hvad eleverne skal lære af og om historien. Man bør også overveje, hvad
indholdet i undervisningen gør ved eleverne.
Endelig skal man som lærer være
påpasselig med at konkludere, hvis eleverne har en kraftig reaktion på et
aspekt af undervisningen, at de bliver i ”chokket”, hvis eleverne ikke får
foretaget et
perspektivskifte.
”Der er ting, eleverne ikke kan gå ind i, fordi det er for
voldsomt. Man kan ikke bede dem om at forstå folkedrab fuldstændig. Historien er
aldrig fuldstændig. Den er altid ufuldstændig”, siger Hildegunn Juulsgaard
Johannesen og tilføjer:
”Men aversion
og fordømmelse udelukker ikke, at der sker erkendelser hos eleverne af både
eksistentiel, moralsk og faglig
karakter. Jeg hævder, der er noget, der hedder kontroversiel viden, der fører
til en opfattet uretfærdighed i historien, som afstedkommer nogle etiske og
moralske erkendelser. Og så kommer de faglige erkendelser måske bagefter”.