Debat
For nylig fremlagde børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) regeringens skoleudspil. Her får specialpædagogikken et kærkomment fokus, men en række svar mangler, lyder det fra dagens debattør.
Foto: Jesper Knudsen
Forsker: Det vil være en fejl at forstå regeringens skoleudspil som en frelsende hånd
Regeringens skoleudspil er et forsøg på at råde bod på ti års forfejlet skolepolitik, mener forsker Thomas Thyrring Engsig.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Knap ti år skulle der gå efter reformen af vores
folkeskole i 2014, hvor skolerne og lærernes pædagogiske og didaktiske frihed
blev sat i en antipædagogisk spændetrøje, før lærernes professionelle dømme- og
handlekraft igen blev sat, nogenlunde, fri.
Når noget tages og gives tilbage efter ti års
forfejlet og kuldsejlet skolepolitik, vil det være en fejl at forstå
regeringens tilsyneladende emancipatoriske skoleudspil som en frelsende hånd
til en presset skole, men måske snarere en slet skjult indrømmelse og forsøg på
at rode bod.
Regeringens politiske udspil om folkeskolen, ’Forberedt på fremtiden II’, rummer i sin titel et af skolens dilemmaer: at skolen
skal uddanne og danne børn til en fremtid, der er os ukendt.
Hvad uddanner vi til?
Med andre ord bliver spørgsmålet; hvad uddanner vi i
grunden til? Det leder til spørgsmålet; hvad skolen er til for? Er skolen til
for elevernes fremtidige job og uddannelse, hvilket tilsyneladende skal være
titlen på et fag i 7. - 9. klasse, eller er skolen til for noget ganske andet?
Det er centrale pædagogiske spørgsmål at holde sig for
øje, når man læser politiske skoleudspil. Udspillet giver os dog nogle
indikationer af, hvilken form for fremtid, regeringen mener, vi skal uddanne
vores børn til. En af dem omhandler en fremtid, hvor skolen tilsyneladende skal
være mere fri, og hvor statslig styring af indhold, pædagogik og didaktik skal
reduceres til fordel for, at de med den reelle pædagogiske og didaktiske dømme-
og handlekraft træffer centrale beslutninger.
Statsministeren sagde i sin åbningstale, at
folkeskolen og lærerne skal sættes fri, hvilket jo ret beset lyder både forløsende
og som en erkendelse af, hvilke implikationer det kan have når central styring
af pædagogik, didaktik og formål indebærer, hvad man i sundhedsvæsenet vist
kalder utilsigtede hændelser.
Ikke desto mindre er den varslede genetablering
af tillid og den tilsyneladende frisættelse af lærerfagligheden, dømmekraften
og den pædagogiske virkelyst det helt afgørende ved regeringens skoleudspil,
såfremt det får reelle betydninger i skolens og lærerens daglige virke.
Folkeskolens uløste udfordringer
Vi har brug for en skole og en forståelse af skolens
formål, der sætter parentes om det præstationspres, børn og unge oplever, og
her er der elementer af gode takter i udspillet.
Det er på tide, at vi i højere grad indser, at
måderne, hvorpå vi forstår, hvad formålet med skolen er, har betydning for,
hvordan børn trives, og hvorvidt de har muligheder for at deltage eller ej. I
den forbindelse burde vi i regeringens skoleudspil have set et endeligt
politisk opgør med de fejlbehæftede og antipædagogiske- og didaktiske nationale
test, der hverken synes at bidrage kvalificeret til lærernes pædagogiske og
didaktiske virke eller til elevernes trivsel, tilegnelse af kundskaber og
dannelse.
I skoleudspillet får specialpædagogikken et kærkomment
fokus. Vi har netop behov for en massiv genetablering af specialpædagogisk- og
didaktisk viden og kompetencer hos alle lærere således, at skolens almene
undervisning i højere grad end i dag også står på solid viden om børn med
særlige behov. Med udspillet har man endelig fået øjnene op for dette.
Dog skal
vi huske, at en betragtelig gruppe elever stadig har brug for gode
specialtilbud i skolen, for det er her, deres behov og forudsætninger for at
deltage og oplevelser af at høre til bedst imødekommes.
En ny international kortlægning af forskningen viser,
at de forhold, der giver de bedste vilkår for, at lærere kan sikre en god
inkluderende skole og undervisning, er, at læreruddannelsen og efteruddannelse
klæder lærerne på med specialpædagogisk viden; at der er mulighed for at
tilpasse skolens og fagenes mål til elever med særlige behov; at der er afsat
reel tid til at samarbejde med kollegaer om f.eks. co-teaching eller
støtteforanstaltninger til elever med særlige behov og endelig, at der er
tilstrækkelige ressourcer til at sikre en inkluderende almenundervisning.
Hvis skolens uløste udfordringer ikke skal forblive uløste,
så er det netop nu, vi skal se på, hvad vi rent faktisk ved og kigge på de
mange gode eksempler, der findes i vores skoler.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk