Med en lunken kop kaffe er lærer Niels Christian Sauer en maj-dag
i 1989 den første på lærerværelset i ti-frikvarteret. Roen bliver hurtigt
afbrudt af en kollega med store nyheder.
"De afskaffer lærerrådet!", lyder det. Niels Christian Sauer, som
er formand for skolens lærerråd, tror ikke på det – det må være en joke. Men kollegaen
har læst det i avisen.
Niels
Christian Sauer er knust. Lærerrådet er det forum, hvor stort set alle
drøftelser og beslutninger om drift, pædagogik og undervisning på de danske
skoler foregår, og hvis input skoleinspektøren generelt lytter til og implementerer.
Hvor blev tilliden af, og hvem skal nu bestemme?
Det er centrale spørgsmål i den markante skoledebattørs nye bog 'Folkeskolens veje og vildveje', der dykker ned i historikken
om folkeskolens "deroute".
Her beskriver forfatteren, hvordan afskaffelsen af
lærerrådene var første gang, politikerne tog medejerskabet af skolen fra
lærerne. Og at det siden kun er gået ned ad bakke.
”Mange har en idé om, at det var med reformen og lockout,
det gik galt. Men det var blot kulminationen. Afskaffelsen af lærerrådene var
startskuddet til en grotesk afsporing af folkeskolen med topstyring og
virksomhedstænkning, hvor politikerne ikke lyttede til lærerne, og hvor man
havde en idé om, at alt skulle måles og vejes”, siger Niels Christian Sauer.
Mistede sin skolekomedie i ”kontroldelirium”
I årene efter afskaffelsen af lærerrådene oplevede Niels Christian
Sauer, at lærerne mistede indflydelse på deres egen hverdag. Gradvist overgik
flere beslutninger til skolelederens bord, for eksempel kompetencen til at
indstille elever til specialtilbud.
Lærerne havde mere og mere en følelse af,
at de blev lønmodtagere. Nogle, der blot skulle følge ordrer fra Slotsholmen og kommunalbestyrelsen
i stedet for at være medudviklere af deres elskede folkeskole, husker Niels
Christian Sauer.
Følelsen blev forstærket med indførslen af
UFØ-arbejdstidsaftalen, der for første gang tvang lærerne til at dele deres
arbejde op i enkelte opgaver, der kun måtte bruges en vis mængde tid på.
Ugerapport
blev et nyt ord i lærernes vokabularium. Det betød, at Niels Christian Sauer
fik besked på at føre timetal for den skolekomedie, han med stor gejst - og
succes for eleverne - stablede på benene hvert år.
”Jeg estimerede, at det tog omkring 20-30 timer om året. Og
så sagde skolelederen, der jo var nødsaget til at implementere
arbejdstidsaftalen, at den skolekomedie skulle jeg ikke lave længere. I stedet
overgik den til en lærer, der havde timer, men slet ikke lyst, og skolekomedien
løb efterhånden ud i sandet”, fortæller Niels Christian Sauer.
”Det er et eksempel på, at folkeskolen ikke længere blev
styret efter hvad der gav pædagogisk mening, men hvad der så godt ud på et
regneark. Vi var fanget i politikernes kontroldelirium, der satte kreativiteten
og samtalen fuldstændig i stå”.
Folkeskolen som en virksomhed
I sin bog beskriver Niels Christian Sauer en lang række eksempler
på den New Public Management-strategi, som han konstaterer har hersket på
folkeskoleområdet.
Alt det, der hev folkeskolen væk fra at være en kulturinstitution
båret af lærernes gejst – til at være noget virksomhedsagtigt, hvor
resultaterne skulle ses på bundlinjen.
Pisa-undersøgelser, nationale test, inklusion, hævet
klassekvotient og elevplaner er blot nogle af de prikker, Niels Christian Sauer tegner linjer
imellem.
”Jeg var oprindeligt personligt tilhænger af nationale test, da jeg
troede, at det ville være mit eget pædagogiske værktøj. Men det var jo et
styringsredskab. Politikerne ville ikke acceptere, at folkeskolens output i virkeligheden
er umåleligt”, siger Niels Christian Sauer.
Forfatteren bruger flere kapitler på at gennemgå
lovindgrebet i 2013 og den efterfølgende skolereform, som han betegner som et
skandaløst overgreb og kulminationen på årtiers New Public Management.
”De ødelæggende virkninger af nedtromlingen af lærerne i foråret
2013 lader sig næppe overvurdere. Da røgen lettede, var det en anden verden,
der tonede frem i og omkring folkeskolen. Ikke blot de lockoutede lærere, men
hele lærersegmentet følte sig forrådt, og de efterfølgende år i folkeskolen blev
præget af dyb mistillid og desillusion”, skriver Niels Christian Sauer.
Ny minister kan være lys for enden af tunnelen
I dag, siger Niels Christian Sauer, er politikernes ønske om
at topstyre folkeskolen erstattet med rådvildhed.
”Der er en udbredt erkendelse af, at det er kørt af sporet. Folkeskolen
kæmper med mistrivsel, skolevægring, sygemeldinger, stress og en meget lidt
populær læreruddannelse. Politikerne har indset, at det kan ikke fikses med en
patentløsning. Den illusion er bristet. Der er ikke længere nogen, der tror på et
kvikfix”, siger han.
At mange partier snakker om kortere skoledage og mere frihed
til den enkelte lærer og skole, kalder forfatteren for et lys for enden af
tunnelen.
Ikke mindst når Mattias Tesfaye siger, at han vil lytte til lærerne
og oprigtigt virker til at mene det, siger Niels Christian Sauer. Men han er
stadig ikke helt overbevist.
”Man kan frygte, at de ellers gode tanker om
praksisfaglighed bliver det nye sesam, et nyt projekt med alle mulige mål og
visioner, for så kører vi galt igen. Vi skal flytte fokus fra målopfyldelse til
konkret problemløsning”, siger den bogaktuelle skoledebattør.
Niels Christian Sauer agiterer også for et opgør med ”best practice”-tankegangen.
At der er én måde at være en god lærer på, som vil kunne løse en masse problemer.
”Vi har begået den grundlæggende fejl, at vi har opereret
med en forestilling om, at der findes en ‘best practice’ for lærere. Det gør
der ikke. Ideen om, at den gode undervisning lader sig sætte på en formel,
hvorefter alle kan rette ind, og så har vi den gode skole, virker bare ikke”.
”I stedet skal politikerne give magten tilbage til lærerne
og lade dem udfolde sig og gøre skolen til et sted, hvor man har lyst til at
være, både elever og lærere. Alt afhænger af lærerens kvalitet og glæde ved at
undervise”.
'Folkeskolens veje og vildveje' udkommer i dag på forlaget Fjordager.