DLF: Vi er ikke overraskede
At mange tosprogede elever stadig læser for dårligt, viser, at regeringens tiltag med obligatoriske test og elevplaner ikke virker, lyder det fra DLF.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
At mange tosprogede elever stadig læser for dårligt, viser, at regeringens tiltag med obligatoriske test og elevplaner ikke virker, lyder det fra DLF.
»Men hver gang vi er kommet med saglige forslag, har vi fået at vide, at vi var bagstræberiske. I stedet har regeringen indført nationale test og elevplaner«, siger lærerformand Anders Bondo Christensen. Regeringen skulle hellere have lyttet til lærerne, mener han.
Gennem flere år har DLF nemlig forsøgt at komme igennem med et forslag om at halvere antallet af elever, der går ud af skolen med for dårlige læsefærdigheder, for eksempel i udspillet »Gør en god skole bedre« og i en kongresvedtagelse i 2004, minder han om.
»Vi har lagt op til et fællesprojekt mellem skoler, kommuner og ministerium, men har ikke fået nogen respons fra regeringen. I stedet har vi skullet bruge kræfter på testprogrammer og elevplaner, selv om der ikke er nogen videnskabelig dokumentation for, at det virker. Resultatet ser vi i dag: De tosprogede elever læser for dårligt«, siger Anders Bondo Christensen.
Vejen frem er at styrke lærernes kompetencer, mener han.
»Men vi har stadig en læreruddannelse, hvor dansk som andetsprog ikke er obligatorisk. Det er ufatteligt«, siger han.
Formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF, Dorte Lange, tilføjer, at regeringen også bør sørge for, kommunerne har ordentlige forhold.
»I København er der for eksempel blevet nedlagt så mange tosprogskonsulenter, at der nu kun er halvanden tilbage«, siger hun. »Så vi er ikke overraskede over det dårlige resultat i Pisa Etnisk«.