Det viser Pisa Etnisk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

38 procent af de tosprogede elever forlader skolen uden tilstrækkelige læsefærdigheder, mens det samme kun gælder for 13 procent af etnisk danske elever, viser undersøgelsen Pisa Etnisk 2009, der blev offentliggjort i sidste uge, og som er udarbejdet på baggrund af data fra Pisa-undersøgelsen 2009, der blev offentliggjort i december 2010. Andelen af elever uden tilstrækkelige læsefærdigheder er faldet med cirka 22,5 procent fra 2000 til 2009.

Pisa Etnisk viser blandt andet også, at indvandrerelever, hvis forældre læser for dem hver dag i 1. klasse, scorer så meget bedre i læsetesten, at det svarer til et helt skoleår.

Det største gab mellem tosprogede og etnisk danske elever finder man i naturfag. Her er forskellen mellem danske elever og indvandrerelever blevet større, når man sammenligner med Pisa-undersøgelsen fra 2000. I læsning er forskellen blevet mindre, og der er ikke rigtig nogen forskel på resultaterne, når det kommer til matematik.

Pisa Etnisk viser desuden, at andengenerationsindvandrere klarer sig langt bedre end førstegenerationsindvandrere. I Pisa-undersøgelserne fra 2000 og 2003 var billedet ellers, at førstegenerationsindvandrere klarere sig bedst i læsning. Forskerne forklarer det med, at der i de tidligere Pisa-undersøgelser har været for få elever at analysere på. I Pisa 2009 har man inddraget et ekstra stort antal skoler med tosprogede elever for netop at få en større dækning af disse elevers baggrund og evner.

mbt@dlf.org, cgr@dlf.org, jvo@dlf.org