Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Samtidig med de allerspædeste forårstegn viste det sig, at KL har været på frierfødder over for kommunerne. KL tilbyder kommunerne, at de kan skifte partnerskabet med den lokale lærerkreds om arbejdstid ud med et partnerskab med KL. Lærerne underviser nemlig ikke det, de skal. Man kan effektivisere, så lærerne underviser mere. Man kan se på forberedelsestiden, samarbejdet, elevpauserne med videre. Man kan spare mange stillinger. Der er penge i det! I alle kommuner! Man kan godt drive skolerne uden det nuværende partnerskab med lærerne. Det er der faste regler for og erfaringer med.
Med andre ord behøver kommunen ikke at have aftaler med lærerne, det skal nok gå med et partnerskift til KL i stedet.
Hele konceptet er sat op i en nydelig, ja nærmest forførende salgsbrochure, og medgiften i fornuftspartnerskabet er kun 25.000 kroner plus 3.000 kroner ekstra per skole. Plus moms. Det koster arrangementet for den enkelte kommune. Det er jo lynhurtigt hentet hjem ved blot at effektivisere en enkelt stilling væk, og i brochuren nævnes i en case en besparelse på 48 stillinger i en kommune.
Det er et driftsøkonomisk set uimodståeligt tilbud, som ingen lærerkreds kan konkurrere med. Selvfølgelig er det lettere for en kommune at blive enig med KL om arbejdstiden end med lærerne. Spørgsmålet er, hvor mange af de gamle, hårdtprøvede partnerskaber mellem kommune og kreds der overlever foråret og sommeren? Nye sparerunder er på vej, og hvis kommunen vælger partnerskabet med KL, skal ægtepagten underskrives nu - så vil resultatet af det hurtige forårsarrangement komme til verden i august - timet og grydeklart. Det er da bedårende.
Tænk, hvor meget bøvl en kommune kan spare sig selv for ved at blive enig med KL i stedet for den lokale kreds. Hvorfor er det ikke for længst slået igennem?
De lærerkredse, der står tilbage som forsmåede og vragede partnere, behøver nu ikke at fortvivle. Der er andre knallerter på kajen - eller hvad det hedder!
For det er vel ikke kun kommunen, der i givet fald vrager sin partner? Hvad med KL? KL har jo hidtil været arbejdstidspartner med DLF. Er det så slut? For så er der jo en drømmepartner ledig på markedet. Mon ikke enhver lærerkreds kunne indgå et både fornuftspræget og kærligt partnerskab med DLF om arbejdstiden i den enkelte kommune. Man kunne med både fornuft og hjerte hurtigt blive enig om, hvordan den kage skulle skæres.
Og så er vi ovre i afdelingen for egentlig partnerbytte. Sikke sådan et forår kan swinge! Hvem havde tillagt KL sådanne tilbøjeligheder?
Nu skal der nok være nogle skarpe læsere, som indvender: »Giver det overhovedet mening, at lærerkredsen og DLF bliver enige om at planlægge arbejdstiden i en kommune?« Og jo, det er et godt spørgsmål. Det ville give sådan cirka lige så meget mening, som at kommunens nye partnerskab står alene for den samme opgave.
Jeg håber bare, at KL midt i det spirende forår har overvejet, at der også er børn involveret i partnerbyttet. Hvordan indgår de i forholdet?
»Det er et driftsøkonomisk set uimodståeligt tilbud, som ingen lærerkreds kan konkurrere med. Selvfølgelig er det lettere for en kommune at blive enig med KL om arbejdstiden end med lærerne«.