Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Gennem ti måneder er Jørgen Søndergaard og ministeriet fra flere sider blevet anmodet om at fremlægge den forskning, der ligger til grund for rejseholdets anbefaling om offentliggørelse af testresultater. Svaret har været rungende tavshed samt total og systematisk sjofling fra ministeriets side af gældende regler for aktindsigt.
Men nu kommer Søndergaard endelig med noget. I sit svar - »Offentliggørelse med positiv effekt« - til Søren Gellov i Folkeskolen nummer 6 refererer han til to »anerkendte« amerikanske forskeres undersøgelse fra 2007, der åbenbart overtrumfer al hidtil anerkendt viden på området. Desværre er det ikke umiddelbart muligt at blive klogere på denne sensationelle, hidtil hemmeligholdte forskning. Søndergaard angiver ikke ophavsmænd til eller navn på rapporten, og den er tilsyneladende ikke fundet værdig til optagelse på den næsten 100 titler lange litteraturliste i rejseholdets baggrundsrapport.
Samtidig understreger Søndergaard, at det for rejseholdet har været »... afgørende, at der ikke kræves yderligere registreringer og bureaukrati« - hvorefter han benytter lejligheden til at slå til lyd for rejseholdets forslag om et årligt tilbagevendende, fælleskommunalt pr-show, hvor alle skoler ud over deres testresultater fremlægger resultaterne på en række andre områder såsom samarbejdsevne, innovation/kreativitet, ansvar/selvstændighed og trivsel. Det vil hindre rangordning af skolerne, mener Søndergaard, uvist af hvilken grund.